Rekommenderard tappkran till adapterkitet?

Vilken kran rekommenderar ni till adapterkit för tappkran till ölkoppling för corneliusfat (Artikelnummer: 8925)
Vill undvika att köpa fel kran så jag får problem med skumm.
MVH Lars

Sv: Rekommenderard tappkran till adapterkitet?

Du ska kunna använda de flesta av Humlegårdens tappkranar till adapterkitet, med undantag för Tappkran i plast med flödesreglering (art.nr. 895027).

När du använder adapterkitet så får du en mycket kort väg från fat till tappkran. Därmed blir det ett snabbt tryckfall som gör att det kan skumma om trycket är för högt i fatet. Kanske ännu viktigare än valet av tappkran är därför att du sänker trycket i fatet strax innan servering (till ca 0,3 bar). Då kan du få ett lagom tempo vid upptappningen och undvika skumning.

-- Klas

Okej tack för svaret.
Så om jag köper en kran med flödesreglering t.ex. Perlick 650SS kan jag då justera flödet så det ej skummar och ha ett högre tryck i fatet
och en kran utan flödesreglering får jag justera trycket i fatet så det ej skummar?
//Lars

Till viss del kommer du att kunna justera flödet med hjälp av flödesregleringen på Perlick 650SS, men det kommer med största sannolikhet fortfarande vara nödvändigt att sänka trycket i fatet innan upptappning. Men hur mycket det skummar avgörs också av kolsyrenivån i ölet, drivtrycket, samt ölets temperatur.

-- Klas

Har i min ölkyl testat och för mig funkar det bra med sytråd 1,25-1,5 meter sedan kran med flödesreglering.
Kör olika tryck för olika öl och justerar med flödesregleringen för skum och serveringshastighet.
Testa med 2meter sytråd sedan minska ner tills du är nöjd.
Min öltemp är ca 4grader