Session IPA, vilket skämt
http://hoosierbeergeek.blogspot.com/201 … m.html?m=1
Jag kan inte göra annat än hålla med
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Session IPA, vilket skämt
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
http://hoosierbeergeek.blogspot.com/201 … m.html?m=1
Jag kan inte göra annat än hålla med
Kalla ditt öl för IPA så säljer det 100 ggr mer än om du kallar det för pale ale/bitter/esb eller något annat.
Jag häpnar över den IPA hysteri som förekommer idag.
För min del ligger skillnaden mellan Pale och IPA i maltnärvaron och intensiteten. Så jag förstår termen fullt ut. Det kanske tom kan rädda Pale Ale på sikt då den stilen tenderar att bli mer och mer IPA än Pale ale.
I en trad Pale vill jag ha lite malt med en fräsch lätt stiltypisk humlearom och beska.
Drar man ner maltintensiteten och ökar mängden humlearom samt beska. Kanske tom använder ngn av de nyare humlesorterna. Då uttrycker en sådan öl en balans som vilar mer åt IPA än Pale.
En annan fördel med session IPA är att de tenderar att ligga på strax under 5% vilket åter särskiljer dem från den standardiserade abv'n 5.6%
Bra stand alone öl för en kvick öl på väg hem från jobbet i denna hektiska vardag. Kanske ölens svar på espresso? ![]()
För min del ligger skillnaden mellan Pale och IPA i maltnärvaron och intensiteten. Så jag förstår termen fullt ut. Det kanske tom kan rädda Pale Ale på sikt då den stilen tenderar att bli mer och mer IPA än Pale ale.
I en trad Pale vill jag ha lite malt med en fräsch lätt stiltypisk humlearom och beska.
Drar man ner maltintensiteten och ökar mängden humlearom samt beska. Kanske tom använder ngn av de nyare humlesorterna. Då uttrycker en sådan öl en balans som vilar mer åt IPA än Pale.
En annan fördel med session IPA är att de tenderar att ligga på strax under 5% vilket åter särskiljer dem från den standardiserade abv'n 5.6%
Bra stand alone öl för en kvick öl på väg hem från jobbet i denna hektiska vardag. Kanske ölens svar på espresso?
Jag förstår din tankegång och köper den fullt ut. Däremot så har de session IPA jag smakat inte haft mycket gemensamt med IPA, utan där har det varit APA.
Intressant när man ändå snackar American pale Ale så har jag en liten egen tolkning om hur jag vill ha det. Och det gick tydligen hem hos öldommarna senaste SM. Jag vill ha det lätt maltigt och en anings karamelligt, beskan på en låg nivå. 25-30 IBU, men med en väldigt hög smak och aromnivå från humlen. Alkoholstyrkan runt 5% ABV.
Kanske är mer session IPA över min då, fast med lägre beska.
Jag kommer att bjuda på session-ipa på SM. Alltid irriterar det någon! ![]()
Kom förbi och ta en slurk så kan vi debattera!! ![]()
/Dompan
Jag kommer förbi ![]()
Kolla efter "Dr Malt & Mr Hop".. Bord/brygd nr. 247.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Session IPA, vilket skämt