Vörtkokare

Tänkte inhandla vörtkokaren som säljs på humlegården den med tappkran, tänkte kolla först om någon har en sån och kan säga om den är bra?

Sen så tänkte jag att det finns en beskrivning på hur man gör en maltbryggning under ölbryggning här på hemsidan som heter :Enkel beskrivning av maltbryggning av 25 liter öl men det var en sak i den jag inte fattade det står att man behöver ett kokkärl på 30-35 liter, och då tänker man att det är meningslöst att köpa en vörtkokare på 25 liter, hur menar dom med det där?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Sv: Vörtkokare

Personligen tycker jag att det räcker gott och väl om man brygger satser mellan 15-20 liter. Man ska ju hinna dricka upp ölen med, helst utan att bli alkis tongue

Men om man nu absolut vill göra mycket öl på en gång kan man alltid koka 20 liter med högt sockerhalt och sedan späda den till passande OG. Fast det blir nog bäst öl om man kan koka hela vörten.

Själv har jag en rostfri gryta på 20 liter som de snälla damerna i köket på mitt jobb skänkte till mig alldeles gratis! Normalt kokar jag 18 liter vört (kan gå upp till 19 om jag är försiktig) och det är väl i princip vad min spis klarar av. I primärkärlet får jag då till slut ca 13 liter. Detta räcker gott och väl till mig. Jag brygger därför lite oftare i stället då omväxling förnöjer wink Nackdelen är väl tyvärr att vikten ständigt pekar uppåt...

Min bryggkompis importerade vörtkokarens "halvbror" med två reglage, termostat och timer, samt tappkran. Den fungerar ganska bra så länge man håller sig till max 25 liter vört i koket. Han har dessutom isolerat den utvändigt. Dock måste man ha locket på till hälften för att få ett rullande kok. Jag har varit med om tre bryggningar med den och trenden håller i sig. Andra kanske har haft "bättre" erfarenheter med den. Min bryggkompis är i alla fall nöjd vilket är huvudsaken.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

det går bra med max25liter i grytan locket på till hälften för ett rullande kok