Safbrew Abbaye vs Danstar Abbaye

Har gjort en högst ovetenskaplig jämförelse mellan två olika torrjäster för belgisk öl. Förutsättningarna är identisk vört, en påse per 10l öl och samma jästemp. Testet gjordes på en Belgisk ljus stark öl enligt följande:

OG 1075
IBU 22-25

Malt:
Viennamalt 72,5%
Strösocker 20,25%
Vetemalt 7,25%

Humle:
Magnum  75 min 23IBU
Mittelfruh 20 min 6 IBU
Indisk Koriander 0,25g/l 5 min

Jästemp 17C ett dygn, 20C omgivande ca 14 dgr.

Danstar stannade på 1,008 dvs 8,8%
Safbrew stannade på 1,006 dvs 9%

Utvärdering sex veckor gammal:
Danstar:
Utseende: Kopparfärgad, lätt dis, fint högt skum.
Doft: Söta kryddor, mjuk drar mot starkvin.
Smak: Kanel, nejlika, söt, ganska lång eftersmak.
Munkänsla: Medium-fyllig, mjuk och len.
Helhet: 7/10 Komplex och mycket kryddig, något för söt.

Fermentis:
U: Blank kopparfärgad med högt moussigt skum.
D: Alkohol, mogna äpplen, tunga kryddor, minimal svavelton.
S: Spritig, kryddig (särskilt nejlika), lite äpplemos.
M: Medium, mjuk men spritsig.
H: 5/10 Lite för enkel karaktär samtidigt ren och lite spritig.

Blandning: 1+1 blev inte två, onödigt.

Reflektion:
Så vinnaren är enligt mig i dagsläget Danstar Abbaye. Det finns bättre flytande jäst för belgisk öl av den här typen men Danstars variant gör jobbet hyfsat ändå. Kan tänka mig att den funkar bra till de mörkare varianterna av belgare som Bruin, Dubbel och Quad. För Blonde och Pale skulle nog Fermentis vara ett bättre val men jag hade inte använt någon i Tripel. Föredrar Westmalles eller Unibroes jäst då. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon belgofil.

Sv: Safbrew Abbaye vs Danstar Abbaye

Tack. Älskar sådana här fina jämförelser, kort, bra och koncist.

obrygd.blogspot.se

Bra experiment. Tack för att du delar med dig!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Har precis bryggt en Tripel och använt mig utav just Safbrew Abbaye, pitchade jästen vid 18C och sedan höjt stegvis upp till 21C under en vecka. Upplevde du mycket sulfur doft under jäsningen? Kan tycka dag 2-3 var prutt doften massiv...:-/

Cosmos skrev:

Har precis bryggt en Tripel och använt mig utav just Safbrew Abbaye, pitchade jästen vid 18C och sedan höjt stegvis upp till 21C under en vecka. Upplevde du mycket sulfur doft under jäsningen? Kan tycka dag 2-3 var prutt doften massiv...:-/

Jo, den producerade en del svavel, bara att höja tempen lite och snurra hinken lite så avgår svavlet efter ett tag.

Ok, då skall jag gör det nästa gång vid svavel doft. Synd att jag inte såg detta testa tidigare, hade förmodligen valt Danstar jästen istället.

@Weinkeller
Jag håller på att besluta mig om vad jag ska använda min påse Danstar Abbaye till. Läste på ett norsk bryggforum att de hade svårt att få ut några som helst belgiska smaker ur jästen (enl postarens smak). Vad tror du om att justera temperaturen upp mot 24 omgivande, eller andra extremer?

Jag lutar åt något enkelt recept med i stort sett pilsner +  socker + saaz + Styrian. Vill ha något hyffsat lätt som inte behöver källarlagras under flera månader, som många av recepten på http://www.candisyrup.com/recipes.html OG kring 1.054-60.

Tror du att koriandern och humlen du använde slog igenom på smak/arom mer än vad jästen gjorde? Om man syftar på den belgiska kryddigheten?

obrygd.blogspot.se

8 Senast ändrad av Weinkeller (2015-04-15 11:09:45)

Jonka skrev:

@Weinkeller
Jag håller på att besluta mig om vad jag ska använda min påse Danstar Abbaye till. Läste på ett norsk bryggforum att de hade svårt att få ut några som helst belgiska smaker ur jästen (enl postarens smak). Vad tror du om att justera temperaturen upp mot 24 omgivande, eller andra extremer?

Jag lutar åt något enkelt recept med i stort sett pilsner +  socker + saaz + Styrian. Vill ha något hyffsat lätt som inte behöver källarlagras under flera månader, som många av recepten på http://www.candisyrup.com/recipes.html OG kring 1.054-60.

Tror du att koriandern och humlen du använde slog igenom på smak/arom mer än vad jästen gjorde? Om man syftar på den belgiska kryddigheten?

Jag tyckte jag fick en hel del av den belgiska karaktären, särskilt kryddiga fenoler och de var definitivt från jästen. Om du vill ha mer estrar så hjälper säkert lite högre temp. Det kan ju vara vettigt att börja på 20C för att sedan höja succesivt en/två grader per dag upp mot 26-28C. Jag hade hellre använt den i en mörkare belgare men den kan nog göra jobbet i en blond också. Tror jästen mår bra av att kombineras med en frisk humlesort då som tex Styrian Bobek/Celia alternativt någon frisk krydda som indisk koriander/paradisfrön. Och mäska ganska lågt för jästen jäser inte jättetorrt.

Jag har bara tagit något glas av varje variant sedan första provsmaket men det har inte hänt så mycket med karaktären. De kanske har mjuknat något och känns mindre skitiga och fermentis har nog hoppat upp till 6/10 sett till helheten. Får återkomma med en noggrannare analys snart.

Nuså. Det blev en
80% pilsner  (4 kg)
20% socker  (1 kg)
20 IBU Saaz @60
9 IBU Styrian @15

OG 1.057 ca 22 liter

Mäskade på 64, kokade 90 minuter. In i kyl på 19 grader. Tänker höja 1 grad vart 24e timma.

obrygd.blogspot.se

Kanske socker i högsta laget för en blonde. Jag hade kört på 10%,  men det är personliga preferenser.

Jag brukar köra utan socker för ljusa belgare med modest alhoholstyrka; 20 %  (vilket innebär kanske 25-30 % av extraktet) känns alldeles för mycket.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

12 Senast ändrad av Mjödner (2015-04-17 13:08:38)

intressant, har aldrig använt någon av jäst sorterna och torrjäst är ett fan av, passar mig best på grund av den förbannad kylan -20 tilll -47 varje jävla vinter snön ligger fan kvar än. Ska testa någon av de här, kliar i fingrarna för jag inte bryggt något på en månad.

Tack för du tog tiden att jämföra dem

13 Senast ändrad av Jonka (2015-04-17 13:42:21)

Ja det återstår att se om ett par veckor.
Jag ville testa att ta i lite på sockerfronten. I Brew like a monk står det dessutom att många belgare ligger mellan 15-20%. Vissa recept jag kikat på, kloner av Duvel tex innehåller också närmare 20% socker. Har även sett någon variant i BrewYourOwn som närmade sig 30%.

Kan hålla med om att det känns mycket, särskilt med tanke på mitt OG. Men jag har kört utan socker innan, ibland 5% och ibland 10%. Kikade runt mycket innan jag bestämde mig och har läst både för och nackdelar, att jästen kan bli berövad fria aminosyror och stressad osv. Nu blir kanske inte detta ett test så mycket av ny torrjäst som ett test av massor av socker i ett belgisk recept. Vilket lite var meningen från början.

Edit, kan säga jag ångrade mig lite på Styrian i slutet dock, men allt var uppmätt och redo. Skulle kört bara Saaz för den luktade så extremt mycket bättre än Styrian.

obrygd.blogspot.se

När det står i Brew lika a monk att vissa belgare använder 15-20 % så gäller det främst starkare öl. Dessutom misstänker jag - men är inte säker - att det är procentandelen av sockerinnehållet i vörten som avses. Denna är alltså avsevärt högre än om man bara tittar på viktprocenten av socker i förhållande till maltvikten. Varje kilo malt bidrar ju kanske med 600 g sockerarter i runda slängar.

Problemet med så mycket socker i en normalstark öl är att man riskerar få ett för tunt öl.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

15 Senast ändrad av Jonka (2015-04-17 15:37:01)

Helt sant, jag har räknat och tittat helt och hållet på viktförhållandet. Inte på andelarna extrakt man får ut av delarna. Och nog är det så många gånger att recept ofta  har denna uträkning redan gjord och sedan endast visar viktprocenten när de publiceras. Vet faktiskt inte heller om BLAM avser viktprocent av extraktgivarna eller procentandel socker.
Kikar man i Brewing classic styles och i, förmodligen, de flesta hembryggarrecept publicerade på nätet är det viktprocent dock. Borde vara bra med en kolumn i bryggarprogrammen som hade %socker kanske.

Edit
Kikade i BLAM via google books, via ett annat forum där står faktiskt "Dextrose about 17% of fermentables".

obrygd.blogspot.se

Ditt öl kommer sannolikt bli rätt likt en Duvel, så är det ett sådant öl du är ute efter ligger du rätt. I en belgian blond skulle jag inte ha haft mer än runt 5%, för mörkare öl mer.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

17 Senast ändrad av Jonka (2015-05-13 22:18:57)

Ok, inte helt 100 på kolsyran ännu, men kände att det är dags att lämna en liten uppdatering.

http://i.imgur.com/reoBPDd.jpg

Målet var inte att klona en Duvel utan mer skapa något eget med den nya Danstarjästen för att se hur den funkar. Dock kikade jag väldigt mycket på Duvelrecept, kloner och liknande belgiska recept, enkla, med massa socker.

Tyvärr  känner jag att jag saknar lite språk och känslighet i smak- och aromlökar. Men ska ändå försöka ge mig på en beskrivning av skillnaderna här.

Hällde upp ölen i stående glas ner längs med sidan för att inte få total översvämning av Duvel.

Utseende, skum 
Tydlig skillnad, men jag tror att min belgiska bli bitigare om någon vecka. Duveln har ju ett enormt kolsyrebett. Färgen är väldigt nära, disigheten lite högre i min. Duveln har dock stått ett tag och blev inte agiterad. Jag uppskattar dock att kolsyran i min inte dragit iväg för mycket.

Arom   
Hemmaslungad: fruktigare, belgiska toner, bubbelgum. Duvel luktar mildare, nästan lite tom (lageraktig) efter man sniffat på frukten i min.   (sidnot: det börjades baka i köket nu och hela huset luktar vanilj)

Smak
Smak i båda är en viss kryddighet. Bortser man från aromens inverkan är smakerna väldigt lika, lite bananig. Eftersmak i min är svag nejlika. Där Duveln känns torr är min mer vattnig. Kanske skulle stå mer under munkänsla såklart.  Alkoholen märks mer i Duveln vilket är givet. Men inte i någon av ölen är den tydlig eller störande. Dock märks alkoholen tydligt av efter 20 minuters provande. Max ett sånt är jämförande per tillfälle.

Slutsats
Angånde torrjäst till belgiska öl; med Danstar Abbaye hamnar man rätt.

Angående 4 kg malt + 1 kg socker; Det funkar. Ölen är mycket drickbar. Hade jag köpt den på bolaget hade jag klagat på kolsyran och tillsammans med det på att den var aningen tunn. Men helt klart värd ett pris på en belgisk öl. Hur samma recept skulle bli med 5%, 10% socker kan jag inte uttala mig om.

Avslagna, sista slatten är de väldigt lika. Skulle jag vara tvingad att välja en slatt hade jag valt den hembryggda.

Skulle jag kunna brygga exakt samma recept igen; absolut. Använda Danstar Abbaye igen; absolut.

Förändringar till nästa gång; krossning eller vattenbehandling annorlunda för att jämföra effekten.

Recept och data.
4 kg pilsnermalt (viking) - 1 kg strösocker
32 g Saaz@60 (20 IBU - 40 g Styrian@15 (9 IBU)
1 påse Danstar Abbaye, rehydrerad

3 g caso4,  2 g cacl, 2 ml lactol

Mäskade i 21 liter vatten, 64 grader, lakade 13,6 liter vatten, Kokade 90 minuter

Uppmätt:
OG 1.057, volym i jäshink 22,3 liter. Effektivitet enl Beersmith ca 73%.
FG 1.005, ABV ca 6.8% innan kolsyrning på flaska.

Jäsning
Dag 1-4  18c ramp till 20c
Dag 5 24c  SG 1.010
Dag 6 24,6c i öl ca 30c ambient, sulfur
Dag 7 20c ambient
Dag 8 SG 1.005

Dag 11 flaskade med 6,5 g/liter strösocker + 1 g US-05

Resultat: gott

Edit: skriver och stavar som en kråka

obrygd.blogspot.se

Jonka skrev:

Ok, inte helt 100 på kolsyran ännu, men kände att det är dags att lämna en liten uppdatering.

http://i.imgur.com/reoBPDd.jpg

Målet var inte att klona en Duvel utan mer skapa något eget med den nya Danstarjästen för att se hur den funkar. Dock kikade jag väldigt mycket på Duvelrecept, kloner och liknande belgiska recept, enkla, med massa socker.

Tyvärr  känner jag att jag saknar lite språk och känslighet i smak- och aromlökar. Men ska ändå försöka ge mig på en beskrivning av skillnaderna här.

Hällde upp ölen i stående glas ner längs med sidan för att inte få total översvämning av Duvel.

Utseende, skum 
Tydlig skillnad, men jag tror att min belgiska bli bitigare om någon vecka. Duveln har ju ett enormt kolsyrebett. Färgen är väldigt nära, disigheten lite högre i min. Duveln har dock stått ett tag och blev inte agiterad. Jag uppskattar dock att kolsyran i min inte dragit iväg för mycket.

Arom   
Hemmaslungad: fruktigare, belgiska toner, bubbelgum. Duvel luktar mildare, nästan lite tom (lageraktig) efter man sniffat på frukten i min.   (sidnot: det börjades baka i köket nu och hela huset luktar vanilj)

Smak
Smak i båda är en viss kryddighet. Bortser man från aromens inverkan är smakerna väldigt lika, lite bananig. Eftersmak i min är svag nejlika. Där Duveln känns torr är min mer vattnig. Kanske skulle stå mer under munkänsla såklart.  Alkoholen märks mer i Duveln vilket är givet. Men inte i någon av ölen är den tydlig eller störande. Dock märks alkoholen tydligt av efter 20 minuters provande. Max ett sånt är jämförande per tillfälle.

Slutsats
Angånde torrjäst till belgiska öl; med Danstar Abbaye hamnar man rätt.

Angående 4 kg malt + 1 kg socker; Det funkar. Ölen är mycket drickbar. Hade jag köpt den på bolaget hade jag klagat på kolsyran och tillsammans med det på att den var aningen tunn. Men helt klart värd ett pris på en belgisk öl. Hur samma recept skulle bli med 5%, 10% socker kan jag inte uttala mig om.

Avslagna, sista slatten är de väldigt lika. Skulle jag vara tvingad att välja en slatt hade jag valt den hembryggda.

Skulle jag kunna brygga exakt samma recept igen; absolut. Använda Danstar Abbaye igen; absolut.

Förändringar till nästa gång; krossning eller vattenbehandling annorlunda för att jämföra effekten.

Recept och data.
4 kg pilsnermalt (viking) - 1 kg strösocker
32 g Saaz@60 (20 IBU - 40 g Styrian@15 (9 IBU)
1 påse Danstar Abbaye, rehydrerad

3 g caso4,  2 g cacl, 2 ml lactol

Mäskade i 21 liter vatten, 64 grader, lakade 13,6 liter vatten, Kokade 90 minuter

Uppmätt:
OG 1.057, volym i jäshink 22,3 liter. Effektivitet enl Beersmith ca 73%.
FG 1.005, ABV ca 6.8% innan kolsyrning på flaska.

Jäsning
Dag 1-4  18c ramp till 20c
Dag 5 24c  SG 1.010
Dag 6 24,6c i öl ca 30c ambient, sulfur
Dag 7 20c ambient
Dag 8 SG 1.005

Dag 11 flaskade med 6,5 g/liter strösocker + 1 g US-05

Resultat: gott

Edit: skriver och stavar som en kråka

Kul reportage!
Har en påse safbrew abbye som jag kanske ska ta och använda till nåt liknande. dock lite mer malt så det blir lite högre og o lägre %socker.
Det här är väl inte rätt tråd att fråga om detta men vad är det för vattenjusteringar du gör? Jag har inte alls lyckats förstå hur sånt där funkar.

Flaskade du redan efter 11 dagar? Jag kör nog alltid minst 3 veckor. vet inte varför förutom att jänkarna alltid skriver om att the yeast needs to clean itself up eller nåt sånt smile

Jag har precis provat Trappist High Gravity (Wyeast 3787) i en liknande brygd. Vad tror du skillnaden är?
Sedan är jag lite konfunderad över sockertillsatsen..... Varför socker?

Frågvis nybörjare

falke skrev:

Jag har precis provat Trappist High Gravity (Wyeast 3787) i en liknande brygd. Vad tror du skillnaden är?
Sedan är jag lite konfunderad över sockertillsatsen..... Varför socker?

3787 är en ättling till jästen som westmalle använder.
Man använder ofta socker för att få högre alkoholstyrka utan att få ett "tjockare" öl. Socker är väldigt utjäsbart så man kan få väldigt lågt FG när man byter ut en del av malten mot socker, dvs torrare och mer "drickbara" öl.  Starka belgiska öl har väl i regel alltid nånstans mellan 10-20% socker. Sen ger ju tex mörkt socker/kandisirap smak och färg också. Vissa mörka belgare är ju mörka enbart pga sockret. alltså att det bara är pilsnermalt och mörkt socker.

Tror även att det brukar vara socker i dubbel ipa ibland också.