Hjälp inför helgens Stout

Hej. Funderar på att komponera ihop ett stout-recept av de maltsorter jag har kvar men vet inte hur man får dem att sjunga i harmoni med varandra.
Jag tycker om Great Divide Yeti, Ölvisholt Lava & många andra kraftfulla godingar. Jag förstår att jag inte når dit denna gång men då vet ni åt vilket håll jag strävar åt.

I fårrådet ligger det:

Paleale
Münchener
Cara-pils
Carafa II & III
Aromatic (100g)

Har 15 sorter humle men det spelar mindre roll vad jag förstått.

Tänkte jäsa upp en påse 1056 eftersom den snart fyller 1år så jag kan tänka mig att jag får hålla tillbaka lite på alkoholhalten. Den har snurrat i förkulturen nu i 2 dagar så den är redo för kylskåpet inför helgens bryggning.
Har tänkt jäsa ca20 liter av denna variant.

Sv: Hjälp inför helgens Stout

Har tidigare endast bryggt en öl med denna maltnota:

50% Pale Ale Malt
34% Münchener
8% Svartmalt
8% Cara-pils

Mäskade i 65C

Den var väldigt lättdrucken men god. Vill ha (mycket) mer fyllighet & maltsmaker.

Jästen spelar stor roll för hur resultatet blir.
1056 är väl inte direkt känd för att premiera maltsmak o fyllighet.

Annars så öka på OG om du vill ha något åt imperial stout hållet.

4 Senast ändrad av Weinkeller (2015-04-17 11:14:34)

Tidigare maltnota ser bra ut. Men du kan ju öka det mörka till 10% och ta med Aromatic och 5-10% havregryn. Lägg Ibu på ca 15 under OG och mäska runt 69-70C med den jästen. Ett OG på 1070 kan nog vara lagom att satsa på för en fyllig stout.

I en stout där man vill få malten att skina räcker det med en giva humle vid 60min för beska. Man kan få ett lite kryddigt bidrag om man väljer en lämplig humle i mindre mängd med ca 15min kvar av koket.

Tack så mycket för snabbt & tydligt svar. Brukar bli nöjd med dina kloka råd så jag börjar förbereda ikväll för morgondagens bryggning. Återkommer med resultat.

Skulle int använda svartmalt dock, Blir ingen riktig stout utan rostat korn.

Mjödner skrev:

Skulle int använda svartmalt dock, Blir ingen riktig stout utan rostat korn.

Han hade carafa 2 och 3 att tillgå, det kommer ge en rostad smak oavsett om stilfascisten säger rostat korn och kornflingor i en typisk dry stout ala Guinness.

Blir int samma sak, rostat korn ger en annan smak, rostad smak kommer i många typer carafa passa bättre i en porter tycker jag, Alla kanske int känner skillnaden, fast jo visst får man ju kalla sina öl vad man vill spelar ju int någon stor roll så länge de smakar bra tycker jag.

Resultatet blev över förväntan, en riktig "drickarstout/porter". Kommer att gasa på ännu mer nästa gång när jästen tillåter så man har något att njuta av till vintermörkret.

Tack för hjälpen!

Christoffer

kacktjarn skrev:

Resultatet blev över förväntan, en riktig "drickarstout/porter". Kommer att gasa på ännu mer nästa gång när jästen tillåter så man har något att njuta av till vintermörkret.

Tack för hjälpen!

Christoffer

Cheers!

Roligt att det blev bra, de är ju viktigast att man gillar de man brygger. Har bara en kvar av min choklad stout som jag bryggde for 3-4 månader sedan ska avnjutas på fredag, det är alltid lite extra roligt när man själv har gjort dem, man kan bli lite förvånad hur sjukt god ens egen öl kan bli.

Lycka till med nästa öl smile