1 Senast ändrad av TobiasKuru (2015-04-08 14:21:36)

Svagdricka till öl

Tog 5kg viking malt
Kokade 60 min
efter 20min la jag in 20g humle Styrian Golding
sedan efter 40 minuter samma igen i samma mängd.
Totalt fick jag 10 L vört som späddes till 15 L
Smakade på denna och den var smakrik på malt & svag citrus så jag ser fram emot att dricka sedan efter tappning & lagring

Blir inte starkt men förhoppningsvis god i sommar värmen ca 2,1%
http://s26.postimg.org/i5la8rdzd/IMAG0186.jpg

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

15 liter öl med 5 kg malt och det blev svagdricka/lättöl?
Hur gick det till?
med 75% utbyte av malten borde det landa på runt 1,075 i OG

eller är det något som jag missat?

3 Senast ändrad av TobiasKuru (2015-04-10 12:26:29)

Sv: Svagdricka till öl

Borde blivit 1050 men blev bara 1020 förstår inte heller vad som blev fel, eller rättare sagt jag ser mig i spegeln och ser felet... enligt kalkylerna skulle den landa på runt 1050  men novis är man och så....

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Du är nybörjare skriver du, är det så att du missat att du måste mäska malten innan koket? Då måste också malten vara krossad.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Sv: Svagdricka till öl

Hej Morgan I - Tack för svaret

Köpte krossad malt, 25kg.
Mäskade i 60min i 65-67gradigt vatten....

Kan vara att min hydrometer är paj, kollade så temp var 20grader när jag mätte åxå

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Om du skriver ner hela din brygg process så finns det säkert någon som kan förklara vad som hänt.

Sv: Svagdricka till öl

hmmm läser på min kladd lapp...

Värmde upp 10L vatten till 65-67grader, lät den ligga i en timme kollade tempen och den föll inte hade redan värmt upp kylboxen full med kokande vatten en timme innan så den var varm, det vattnet hällde jag ur.
Återcirkulerade ca 5L ...har en pip på kylboxen, det trixet hade jag lärt mig att bygga...men den satte igen sig.... grön jävligt mitt filter därför valde jag att hällda över det i kastrullen genom saft silen och satte det på kokning.
efter 20min kokning la jag in 20g humle Styrian Golding
sedan efter 40 minuter samma igen i samma mängd.
lät det koka i 60minuter, fick fylla på med kokande vatten 2ggr ca 1,5L då det kokade bort.
Det vrålkokade inte utan sjudkokade hade hört att man ska undvika vrål kok.
Sedan så doppade jag kastrullen i vatten bad och lät det svalna ner till 20 grader i badkaret med locket på .
Och sedan över till jäshinken, fyllde upp med vatten till 15liter skakade som fan för att få syre och i med jäst och lock.

Ja roligt som fan ......
roligt...

även om den blir svag så gör det inget för hellre svag alkohol men mycket smak är att föredra...


Tack vänner !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

En miss jag gjorde i begynnelsen av min bryggkarriär var att direkt när jag spätt ut vört med vatten skopade upp lite vört och mätte OG. Jag hade inte blandat vattnet ordentligt med vörten och det jag mätte hade väldigt låga öxle-värden eftersom det mest var späd-vatten jag mätte. Kanske du gjort något liknande?

Sv: Svagdricka till öl

Hej Tannamagarn.....

Oj då jo det stämmer nog , kan luta åt det hållet .....

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

10 Senast ändrad av JoelS (2015-07-27 23:43:05)

Sv: Svagdricka till öl

Jag tror inte du behöver oroa dig, utan att du helt enkelt mätt på oblandad vört. I vilket fall märker du ju vad det blir av det efter jäsningen wink Om inte annat tror jag ditt ingrediensval passar utmärkt till lite alkoholsvagare öl (känns som att det inte skulle smaka så mycket vid ~5 % alkohol som du borde få vid 0.050).

Koket ska hållas "rullande", alltså inte stormkok men det ska bubbla ordentligt. Första jag hitta på youtube var denna som beskriver det rätt bra https://www.youtube.com/watch?v=qOxprPdSKNY
Ordentligt kok ser till att alfasyran i humlen isomeriseras fortare* (=det blir beskt), DMS kokar bort (kan ge felsmaker) och ser till att proteiner klumpar ihop sig och faller till botten (bättre stabilitet på ölet). Finlir med andra ord, men något att slipa lite på tills nästa gång alltså smile

* Tror jag, någon med bättre koll?
Edit: Läser en gammal tråd nu och måste korrigera mig själv. Detta stämmer inte, temperaturen är densamma (runt 100 C) oavsett hur häftigt det kokar och därför i princip lika isomerisering.

Sv: Svagdricka till öl

Tack JoelS.
Just det där med kokningen fick jag till bra, men som du skriver nåt att slipa på vid vidare bryggningar !

Har ju bara 20Kg kvar att leka med !
Kommer köra vidare med samma malt tills den är slut i olika bryggder , recept osv allt för att ha en bra basic grund att lära sig på, sen har jag en förkärlek till svensk odlad viking malt, då jag förra året jobbade på en spannmåls gård som viking köpte ifrån, har tom 15L av det kornet hemma att kunna odla själv eller att göra i ordning till egen malt..

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

kollade idag min andra bryggd jag gjorde innan denna.
Den hade ett
OG på 1022
FG på 1002
sockerprimade kolsyra får ca 2,63%
var en lite första lek på 10L
Jäshinken hade ingen tappkran så det vart bara 5L i 50cl flaskor resten kasserade jag.
Smakade av den, besk med syrlig smak lite stickande på yttersta tungan.
Hade 2,5KG krossade viking malt mäskade i 60min 65grader
20g humle Phoenix pellets 2013 kokade 40min
20g  humle Phoenix pellets 2013 kokade 20min
Samma jäst som ovan Mangroves Jacks M10

Står på flaska nu...
Även om det blir skit så lär man sig !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Måste fråga hur många liter vört du lakar ur och kokar?

För övrigt är 10 liter mäskvatten på 5 kg lite väl lite.
Mäsken blir väldigt tjock och det är inte det bästa, ta minst 2,5 liter vatten per kilo malt.

14 Senast ändrad av TobiasKuru (2015-04-14 15:27:09)

Sv: Svagdricka till öl

Lagade  typ 9L !
Många fel så här i början, ivrig att börja så blitte det fel , ser själv nu flera fel som jag tror alla gjort eller en del !

Håller på och bygger ett större kok kärl nu av en jäs hink ska kunna fungera bättre...

Lägger upp en logg på forumet nu om det under rätt avdelning

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Om jag brygger med 5 kg malt så brukar jag laka ur c:a 25-27 liter vört för att få ut c:a 23-25 liter färdigt öl med ett OG på runt 1,050.
Dvs det mesta av maltsockret är kvar i din mäsk.

Tror att det är en av de större orsakerna till att du får så dåligt resultat.

Om du inte har så stora kärl så dra ner på mängden malt.
Räkna med att få ut runt 4-5 liter öl per kilo

Sv: Svagdricka till öl

Tack Kenneth !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Idag öppnade jag en flaska för att prova smaken.
Stått och kolsyre jäst i 5 dagar och var rums temp på drickan.
Kände en svag doft av malt och jäst.

http://www.raggarpartiet.se/bilder/100_0443.JPG

Smaken, len, bubblande och av karaktären från malt & citrus samtidigt lite sträv och ligger kvar på tungan och den kändes som lite sandpapper en stund efter, referenser jag har är affärs öl samt ett par cooper satser., så den behöver mogna mer och jag hoppas den blir bättre med tiden ! Det slutade med att jag tog munnen full och smakade av men svalde inget....

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

nu har den stått på lagring ett tag 2o dagar extra
samt 4timmar i ett kylskåp så det var dax att öppna en flaska till
Luktade inte speciellt mycket, fint skum och väldigt ljus.
Fina bubblor.
Smaken lite sträv och lätt eftersmak av jäst inte massor men den märktes.
Den får stå i källaren nu fram till mitten av Juni / Juli så hoppas jag den mognat !

Klart drickbar, ingen katastrof så jag är NÖJD så in i helvete efter min första ALL GRAIN !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Gratulerar! Tålamod är bryggarens bästa egenskap!
Det bästa är att brygga 2 satser antingen samma dag eller dagen efter varandra. Det som är bra med att brygga samma dag är att man nästan inte behöver diska emellan.
Sen nästa gång det är dags att brygga så behöver man inte ha så brått. Har man tålamod och kan låta sin öl stå en vecka längre på primär och sen kanske 3 veckor här och nån månad där (beroende på process, utrustning osv.) så får man ett mycket bättre resultat.
En av mina absolut bästa öl var en viennabock. Jag lät den stå på jästkakan 2v primär, 2v sekundär och en kort diacetylrast. Knappade in -1 grad på kulskåpet och åkte till mexico 1,5 månad. Tappade på fat samma kväll som jag kom hem därifrån. Skakade in kolsyra oj jävlar vilken fin bira!

Tålamod........

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

20 Senast ändrad av TobiasKuru (2015-04-26 09:00:49)

Sv: Svagdricka till öl

Tack Scary ......

Det finns många inlägg från dig där man läser medgångar, motgångar och framsteg.
Har lärt mig mycket genom åren av alla som delat sin kunskap sen gör man likväl fel men vad gör det....
Tänkte brygga idag men skippar det pga fint väder så jag sticker och grillar med bekanta sen på tisdag har jag inget planerat så om vädret tillåter brygger jag igen.
Denna gång kommer jag sikta på 20-25L i jäshinken och dela upp koket i 2-3 ggr då min gryta bara tar 10L .....

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Jaha dax att fixa en UPDATE !
Provade en större sats i nya kärlet.

Receptet idag blev
4,5kg viking malt
0,4kg hemma rostad viking malt 15min i ugnen på 150grader
Lakade så det blev 20 liter
Började på 17 sen fyllde jag på med varmt vatten i slutet då kornen sög åt sig ca 5liter !
fyllde upp i jäsningen till 25liter

fick ett mätvärde på 1050 SKITNÖJD !

bazoookan fungerade SUPER i kylväska !! !

Tack kära vänner ni är GULD med alla tips.
Ölen gick att dricka direkt efter kylning , smakade TOPPEN !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Stog i 26grader jäsning ett dygn sen flyttade jag ner hinken i källaren som håller 22 grader pga frugans klagomål....
Ska få stå där nu i 2v !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

23 Senast ändrad av TobiasKuru (2015-07-10 21:52:32)

Sv: Svagdricka till öl

Nu har jag efter sekundär jäsning i källaren på konstant 12 grader tappat allt på flaska.
Ljus öl av malten med svag karaktär av rostningen, lite mörkare än ljus,
smak len friskt med inslag av brödaktighet mycket god och känner mig stolt !
Mätte ett värde på 1002 så det blidde fint.

så ca 6%

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Nu är jag GLAD !

Ölen har en BISMAK !

Inte sura äpplen, inte vinäger utan en mjukare framtoning som kokta grönsaker, ville verkligen få denna smak så jag vet hur den är och i denna öl vart det bra i kombin...

Man lär sig så länge man lever !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Svagdricka till öl

Härligt att det trillade ut något bra!

Kokta grönsaker (DMS) kan du få om du inte kokar ordentligt (ej rullande kok eller inte tillräckligt länge), eller om du kokar med lock så att vattnet som kondenserar droppar tillbaks i kastrullen.