mintsmak i ölen

Är det nån som vet eller tror vad det kan bero på.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Sv: mintsmak i ölen

Vissa humlesorter kan ge mintsmak.
Annars är det troligen någon liten mikroorganism som busat.

har ekg mintsmak?

Northdown, Northern Brewer (Nordbrau på tyska), Perle är några som är kända för att ha mer eller mindre tydlig mintsmak.

Vilka associationer man får av olika smaker och doftar skiljer sig mellan olika människor.
Det som en tycker luktar illa gillar en annan.

Personligen så tänker jag nästan alltid på tvål när jag luktar på EKG. Det är många öl som jag upplevt ha en tvåldoft som andra kanske snarare associerar med blommor eller så.
Har du låtit fler personer dofta/smaka på ölet utan att du säger att du tycker att den är mintig?
Kolla vad de säger utan att ge dem dina intryck.

Det kan i och för sig vara en fenol eller ester från jäsningen som gör att du tycker det smakar mint.
Kombinationen mellan jäs-biprodukter, maltsmaker och humlearomer skapar nya dofter och smaker som ibland kan vara svåra att exakt sätta fingret på och säga att det kommer från det ena eller andra.

Låt ölet stå ett tag och kolla om mintdoften avtar eller tilltar.
Om den tilltar skulle jag nog gissa på att det är någon form av lättare infektion.

Intressant smile Mint har jag nog aldrig känt... vad var det för öl, recept och jäst?

Hade du fått mintsmak och ville bli av med den, eller om du ville åstadakomma mintsmak. Mynta borde kanske annars fungera.

Hur smakar ölen i övrigt? Dvs i vilken smakomgivning, befinner sig denna mint-ton? Är det en smak, aller arom? Dvs luktar det mint, eller måste du få det i munnen för att känna det?

/Fredrk

Den smakar bra i övrigt. Det är en skotte med 1728 , maris otter karamell och lite rostat malt samt East kent golding. Kanske lite beskare än jag tänkt men god. Jag skall bjuda några stycken för att höra om dom tycker lika dant (samma) eller kanske det är jag.