1 Senast ändrad av Portugisen (2015-03-29 11:28:43)

I mina gömmor… oöppnade paket med malt

Hej bryggarvänner.

Min sista byggning var för princip 4 år sedan och sedan dess har min utrustning och mina råvaror legat i dvala i ett mörkt kallt men torrt källarutrymme. Nu när jag sonderar terrängen igen hittar jag oöppnade påsar med malt från, ja jag gissar, 2010/2011. Kan malt i oöppnat paket, plast inpackat av Humlegården, hålla i 4-5 år? Eller är det bara att kasta skiten med all gammal malt i öppna påsar och gammal humle?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: I mina gömmor… oöppnade paket med malt

jag skulle men som jag är köra på det !
vet att när jag jobbade inom lantbruket kunde vi använda 4-5år gammla grodor för att så nytt funkade lika bra det !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Googlade rejält på det när jag själv gjorde motsvarande fynd i en låda jag glömt bort. Det talades om allt mellan månader till år, naturligtvis alltid med brasklapp om förvaringstemp m.m. Till slut slöt jag mig till att det bästa var att provsmaka på det. Märkte direkt att vissa inte alls höll standard, medan andra var precis lika i smak som nyköpta ("min" låda var dock kanske max 2 år). Förslaget således; öppna, provsmaka och bestäm sen.

Ok. Jag testar att öppna paketet och smakar. Tack för tipset!

Tjena! Jag använder gammal malt ofta. Fast då är det mest specialmalt. Det jag har hört är att man kan få sämre yield, därför kan det vara bra att köra i alla fall en del ny basmalt. Vad jag förstått händer det nåt med enzymer i gammal malt.
Kör även gammat humle som legat i öppnad förpackning men ziploc i frysen ett par år. Funkar klockrent. Tar i lite extra bara, men det är bara för det känns bättre.
Kom igen nu och brygg!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Men så gammal malt som 4-5 år, Scary?

Men jag ska försöka komma igång. Är så sugen!

7 Senast ändrad av tandkramstub (2015-04-01 12:02:18)

Jag kan tipsa om att en ESB med 5% dark crystal från 2009 (öppnad påse) smakar ytterst lite... har jag hört från en "kompis" roll

Nja.. Kanske inte riktigt. Är den hel?
Men vet att det är svårt med tiden. Själv bygger jag bil och jobbar borta när jag har nåt. Men blir ändå några om året . Kommer bli mycket mer framöver faktiskt. Även om jag är mycket inaktiv på forumet. Jo har faktiskt gammal karamellmalt som jag använder ibland. Kanske dags att göra annan mäsk av den?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house