Vattenbehandling till lager, använda kalk ?

Hej,

Har använt mig av PH 5.2 tidigare då jag inte haft någon PH mätare, men då jag införskaffat det har jag gått över till mjölksyra och diverse mineraler. Har gjort ett antal ale som jag vattenbehandlat med hjälp av Bru´n water med gott resultat, och PH värderna är spot-on. Med PH 5.2 nådde jag aldrig ner tillräckligt lågt i PH.

Nu skall jag brygga en tjeckisk pilsner, och då är det ju bra med mjukt mineralfattigt vatten, och Göteborgs som jag använder är väl rätt OK där. Dock är kalcium halten låg (21 ppm) så den vill jag få upp. För att inte blanda i gips och kalcium klorid har jag funderat på kalk (CaCO3) som bara ger ökad kalcium halt. Dock ökar den ju även alkaliniteten i vattnet en hel del, så jag måste enligt Bru´n water trycka i över 5 ml mjölksyra på 26 liter mäsk för att nå PH 5.6, helst vill jag ju ännu lägre men är det inte risk att mjölksyran sabbar smaken ? I mina ale har jag legat på 1.5 - 2 ml mjölksyra vilket jag inte känt någon smak av.

Hur gör ni andra som skall göra ljus lager med för lite kalcium i vattnet ? Är jag ute och cyklar om jag använder kalk och större mängd mjölksyra ?

Sv: Vattenbehandling till lager, använda kalk ?

Att inte vattenbehandla Göteborgsvattnet alls har funkat jättebra för mig genom åren. På sistone har jag börjat med lite kalciumsulfat och -klorid, lite beroende på vad jag vill åstadkomma. Varför vill du inte använda dessa?

För tjeckisk pilsner, betänk att det tjeckiska vattnet har ännu lägre kalciumnivåer (10 ppm i Pilsen) och jag har aldrig hört att de vattenbehandlar. Däremot gör de väl en syrarast.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Vattenbehandling till lager, använda kalk ?

Tycker nog hela grejen verkar lite omständlig och kontraproduktiv (dra pH åt två håll samtidigt).
Enda anledningen att justera upp Ca något i ett sådant här öl är att påskynda klarning och mognad av ölet. Det lämpligaste för att påverka vattnet så lite som möjligt blir då att använda enbart mjölksyra för att justera mäsken. Justera sedan Ca i koket med kalciumklorid upp till ca 40-50 mg/ml kalcium. Den lilla mängd kalciumklorid som behövs ger ingen märkbar smak från den minimala höjning av kloriden som blir.
Bli inte förvånad om det ändå krävs mer mjölksyra än vanligt jämfört med dina ale om du använder 100% pilsnermalt och obehandlat vatten i mäsken, men min erfarenhet är att det absolut är ett värre problem att ha för högt pH i koket när man skall ha stora humlegivor men ändå vill ha en snygg drickvänlig pilsnerbeska (en som bitter till och sedan släpper utan att hänga kvar).

/CalleT

Sv: Vattenbehandling till lager, använda kalk ?

Kalciumklorid passar utmärkt i en sådan öl. Mjölksyra på 2ml/10l vatten sätter jag min gräns för att vara säker på att jag inte får någon karaktär av detta i ölen.

Sv: Vattenbehandling till lager, använda kalk ?

Tackar för svaren.
Anledningen till att jag var lite tveksam till kalciumsulfat & kalciumklorid är väl att jag stirrat mig blind på Pilsen vattnet, inte att jag egentligen vet att det är något problem.
Behövs ju inte heller några stora mängder för att nå 50 ppm kalcium, så det är kanske bättre än att behöva hälla i massa mjölksyra för att kompensera för kalket.