Kolsyrejäsning och flasktappning, vad är det jag inte förstår..?
Hej kära medbryggare!
Då jag egentligen är vin och mjödbryggare så har jag liten eller ingen koll på ölvärlden. Därför vill jag be er att ha detta i åtanke då ni läser min tråd, det är mycket möjligt att jag har missat någonting helt grundläggande! Dessvärre lurade en vän mig till att se hur det fungerar och nu sitter jag här en smula konfunderad..
Ölet har jäst i 12ºC i fyra veckor och flasktappning är planerad nu under onsdagen.
Ölet är tänkt att bli en pilsner, jästen Wlp800 ifrån Whitelabs har använts.
SG var 1,070 (70º Oechsle). Densiteten var vid senaste mätningen nere på 1,010 - 1,012.
Detta betyder enligt gamla tabeller jag har liggande, att det finns omkring 26-30g "socker" per liter öl. Och det är ungefär här som jag börjar få problem.. Eftersom jag kommer ifrån vinvärlden så menar jag säkert någonting annat med "socker" än vad många här inne menar. Jag vet inte hur stor del jäsbara kolhydrater det generellt beräknas finnas i vört, och jag vet inte hur förhållandet mellan jäsbara/ojäsbara kan tänkas påverka densitetsmätningen med en Oechsle-graderad hydrometer.
Som ni ser, så blir detta en dunderpilsner. Vi fick fram en söt vört och då SG har minskat med ~1,060, så torde alkoholhalten ligga kring 7,8 volymprocent. Jästen tål enligt uppgift ifrån tillverkaren, en alkoholhalt på upptill 10%, vilket betyder att det kan finnas kapacitet att jäsa ut ännu mer socker.
Det jag funderar på är detta:
26-30g socker i en öl, låter i mina öron som en söt öl. Det låter också som att då sockret inte är förbrukat, kanske det är dumt att tillsätta mer inför primning? Jag skulle gärna slippa flasksprängning.. En risk som jag ser det är även att den höga alkoholhalten nu har dräpt jästen och då skulle det vara ännu dummare att tillsätta mer socker.
Hur brukar beräkningsförhållandena se ut då man ska gå från primärjäsning till kolsyrejäsning? Jag har läst på flera ställen "en sockerbit per flaska, 4-7 g per flaska, en och 3/4 ekologiskt fairtrade muscovadosocker per flaska" men inte någonstans har jag sett att det verkar tillmätas någon vikt kring hur mycket socker som faktiskt är kvar i ölet innan tillsats av nytt. Hur kan detta komma sig?
När det gäller mjöd och vin så kan jag ofta beräkna ganska bra var jäsningen borde stanna. Om den stannar i förtid så kan jag oftast få igång den igen, om den inte vill stanna så finns det en uppsjö med "diverse" som man kan ta till. Jag kan också mäta processen när jag vill. Detta fungerar inte riktigt likadant med öl, är flaskan väl kapsylerad så är den! Visst kan man ju öppna någon flaska då och då för att se, men det känns som att jag har missat något grundläggande koncept eller beräkning här?