1 Senast ändrad av TrassAle (2015-03-23 09:52:56)

Mäskning

Som ny inom hembryggeriet så funderar jag på om man ska röra om när man mäskar. Har fått input både på att man bör röra i princip hela tiden och att det inte alls är nödvändigt. Mäskar i 27 l Brewferm rostfri kittel.

Sv: Mäskning

Det beror väl helt på hur man gör?
Själv mäskar jag i isolerad gryta som mäsk-kärl. Dvs. utan att tillföra värme under mäskningen och rör inte om.

Men, mäskar man t.ex. genom att tillföra värme lär man väl röra om för att hålla jämn temperatur på mäsken.

3 Senast ändrad av Perwaste (2015-03-23 16:11:36)

Du kommer nog få många svar att välja på i den här tråden :-)

Jag har en 25 l Biltemagryta som jag isolerat med tillskuret liggunderlag. Samma som väldigt många tror jag.

Men jag har den på spisen och har med tiden kommit på att jag behöver tillföra lite värme ibland. Då blir det att röra lite då och då. Jag märkte att det kunde skilja 5 grader i olika zoner, så vill jag inte ha det.

Sedan grottade jag ned mig i Lindhs fantastiska blogg, tack för den Lindh! , och någonstans i den beskrev han ett studiebesök hos en tysk hembryggare, som hela tiden rörde om i sin mäsk. Gryta på samma sätt som jag.

Efter det testade jag det också. Lite då och då rör jag om med en slev, försöker få in den mäsken som är längst ute, och upp den som är nere på botten. Här gäller det att inte röra för hårt, det är ju inte en deg som ska skapas, med glutentrådar etc.

Mitt resultat är att jag får en lättkontrollerad temperatur i hela grytan, och högt utbyte av malten. Och rejält med kropp i smaken.

Detta är ett sätt som passar mig bra, men jag tror du kan få fler svar i olika riktningar.  Testa det du själv tror på, känn dig fram.

Jag har en falskbotten i, har du det? Det är oerhört underättande när man ska ta ur vörten i nästa steg.

Lycka till!

Tack för era svar. Så länge som jag mäskar i gryta så tolkar jag era svar så att det är bra att röra om ibland. Ska dessutom kika på det här med falskbotten. Har inte haft det. Har surfat runt lite på hembryggarsidor och snappat upp ett och annat. Men visst råder en viss förvirring innan man får sortera upp och även skaffa sig mer erfarenhet. Men kul är det.

Kan tillägga att jag oxå använder Biltemas 25 L gryta, men istället för falsk botten har jag en typ av bazooka gjord av det stålomspunna höljet från en bränsleslang. Får oxå riktigt bra effektivitet.

Men jag tillsätter ingen värme. Utan har den isolerad med liggunderlag och sveper in grytan i div. täcken och filtar.