Kommentarer önskas del 1.

Hej
Vi brygger några öler regelbundet men har 2 recept som jag tycker behöver rättas till lite. Tar gärna era kommentarer:

18,9 L

0.16 kgs Crystal Malt  EBC 118.2  Steep prior to boil
3,00 kgs Pilsner liquid extract  EBC 6.9
1.15 kg  Extra light dry exctract EBC 5.9

26.3 g Galaxy  Alpha 12 60 min
53,3 g Galaxy                10 min
53,3 g Galaxy                  5 min
53,3 g Galaxy                  3 min
79,3 g Galaxy                  1 min
100 g Galaxy  Dry hop 8 dagar

1 pkg Carlifornia White LAbs WLP001

Vad säger ni ?

Sv: Kommentarer önskas del 1.

Släng i någon annan sort humle också så blir den inte så endimensionell.

Vad är det som ni vill rätta till?

kacktjarn skrev:

Släng i någon annan sort humle också så blir den inte så endimensionell.

Vad är det som ni vill rätta till?

Bäskan kommer direkt men sedan ingen "kropp". Tror mig dock kommit på ett problem och det är att byta ut Extra light dry extract till någon med lite mer fyllighet i.
Det är ju en singehop vi var ute efter så därav bara Galaxy humle.

4 Senast ändrad av kacktjarn (2015-03-16 14:15:08)

Okej, på det viset. Kan väldigt lite om extraktbryggning så det får någon annan ta. Annars finns det ju en del specialmalter att använda för att malten ska träda fram mer.

Tror även att ett byte av jäst kan hjälpa dig. Har inget exempel men du kan leta runt lite.

Skulle ändå föreslå en annan humle tex. Citra som har lite mer smaker att bjuda på.

5 Senast ändrad av Weinkeller (2015-03-16 18:13:04)

Tillför en tesked kalciumklorid i koket och öka crystal till det dubbla istället för att byta extrakt. Vidare tycker jag du ska köra torrhumlen 4 dagar istället. Galaxy har en tendens att dra ur kompost/blött gräs vid lång torrhumling.

Sedan har ni ju duktigt med humle i så det mesta vad heter malt i ölen kommer maskeras rätt bra av all humle och beska.

Weinkeller skrev:

Tillför en tesked kalciumklorid i koket och öka crystal till det dubbla istället för att byta extrakt. Vidare tycker jag du ska köra torrhumlen 4 dagar istället. Galaxy har en tendens att dra ur kompost/blött gräs vid lång torrhumling.

Sedan har ni ju duktigt med humle i så det mesta vad heter malt i ölen kommer maskeras rätt bra av all humle och beska.

Tack för tipset, klart värt att prova. Du tror inte man skall dra ner bittergivan för att få mer humlesmak ?

Humle är ju en högst personlig smaksak. Jag hade förenklat schemat och dragit ner en hel del på mängden. En för kraftig beska kan ju maskera övriga smaker.
Hade satsat på ca 60-70 IBU och lagt i humle vid 60,10,0min. Eventuellt låta 0min givan dra en kvart innan kylning vilket motsvarar IBU för kok i ca 6-7 min som även får tas med i beräkningen av övriga givor.

Weinkeller skrev:

Humle är ju en högst personlig smaksak. Jag hade förenklat schemat och dragit ner en hel del på mängden. En för kraftig beska kan ju maskera övriga smaker.
Hade satsat på ca 60-70 IBU och lagt i humle vid 60,10,0min. Eventuellt låta 0min givan dra en kvart innan kylning vilket motsvarar IBU för kok i ca 6-7 min som även får tas med i beräkningen av övriga givor.

Tack för input. Hur stor bittergiva tycker du jag skall prova med ?

Jag känner ju inte till din process, kokstorlek, humleform osv. Antar att det är någon form av IPA du vill göra?
Jag hade nog kört ungefär såhär :
60min 10g
10min 40g
0min hopstand 15min innan kylning påbörjas 100g.
Torrhumling 4 dgr 100g.
Men det är min smak och kanske inte din..