Wyeast 1028 förvarad i rumstemp. Ölen jäser inte, hjälp!

Hej,

Jag bryggde mitt första öl igår. När allt är klart och jästpåsen ska i ser jag att det står "Keep refrigerated" på baksidan. oops! Den har legat i humlegårdenlådan i 1 månad. Påsen svällde inte 4h efter aktivering och nu i morse när jag kollade, 9 h efter att den hälldes i, bubblade det ingenting. Jag tyckte att jästen luktade bra (fräscht) när jag hällde i den.

Vad ska jag göra? Köpa torrjäst och hälla i eller vänta och hålla tummarna att det kommer igång?

Det är en påse jäst till 9 L vört, så det borde vara mer än dubbelt så mycket jäst som det behöver vara så kanske det finns en chans.

Sv: Wyeast 1028 förvarad i rumstemp. Ölen jäser inte, hjälp!

Den kommer nog igång. Ha tålamod och kontrollera så att allt är tätt så du kan indikera jäsningen korrekt på vattenlåset.

Börja med att... vänta

Tack för snabbt svar!

Då är den kanske inte rökt då trots en månad i rumstemp. Tufft det här med ölbryggning. Man kastas mellan himmel och helvete smile

Jag har en påse safale s-04. Ska jag hälla i den tycker ni om det inte har hänt något efter 24h?

Du kan vänta några dagar & se vad som händer först, inget blir förstört av det. Tålamod är viktigt, speciellt vid jäsning.

För er info var det inte tillsymmelse till aktivitet efter 48 h. Vattnet i vattenlåset hade sugits bakåt(!) Så jag tillsatte an påse safale s04 och det blev ett jäkla drag direkt, så nu jäser det bra.

Är det någon risk att jag får felsmaker pga denna fadäs?

Om du har otur kan du fått i någon bakterie som hunnit ge avtryck men har du haft locket stängt och varit noggrann med rengöring så är det säkert ingen fara.