26 Senast ändrad av Radhusgrillen (2015-03-03 19:51:38)

Sv: jäst Newcastle Dark Ale

Vad har ni hamnat på för utjäsningsgrad?
Jag tänkte försöka mig på att brygga en folköl så jag skulle gärna få ett humm om var jag kan tänkas landa.
Jag kommer mäska på 72-73 grader och ha ca 20% specialmalt. Jag räknar just nu på 65% utjäsning.

...så, var hamnade ni och hur varm mäskade ni samt hur mycket basmalt/specialmalt hade ni?

Edit:
Såg att ni i tråden, Rismyren, Jacon och Aenema, hade landat på 72, 69 resp 58% .. 65% kanske är ett rimtligt antagande sett till mäsktemp och specialmalt. Den skall ju som sagt bli körkortsvänlig så jag får räkna nogrannare än vanligt. Och späda om jag landar för högt.

Retsticka men ingen taskvört!

Kan det ha gått så rackarns snabbt?
Bryggde förvisso en folkis med låg alkoholhalt med avsikt men bara ett drygt dygns aktivitet?

Bryggde min folkis-amber i söndags eftermiddag, pitchade vid 19-snåret.
Det hade börjat röra sig men väldigt lite aktivitet 12 timmar senare när jag gick till jobbet i måndags morgon. Bubblade på i måndags kväll och i tisdags morse men sen igår eftermiddag är det nästintill ingen aktivitet trots att jag ställt fram det varmt.

Går det så snabbt när man brygger öl med låg OG?

OG: 1.031
Beräknad FG: 1.011

Mäsktemp: 72-73
~70% Basmalt (MO + Muncher)
~30% Special (20% crystal + melanoidin och några nypor choklad + special B)

Mäskade specialmalterna för sig för att ytterligare minska utjäsningen..

Kan det jäsa "klart" på 48 timmar?

Jäste givetvis med Newcastle...

Halloj!
Några fler som hunnit på att brygga med Newcastle-jästen?
Jag är väldigt konfunderad då den, som någon annan beskriver i ett annat inlägg, jäste som attans redan första dygnet men efter bara några dagar senare verkar det vara stopp. Jag bryggde i tisdags kväll, hade bra jäsaktivitet i onsdags, riktigt hög jäsaktivitet i torsdags men redan i fredags hade den tappat fart. I kväll (söndag) mätte jag OG och då låg det på 1021, FG var 1052.

Hittade en påse och tänkte använda den och göra en skåprensningsöl.

(82.6%) 3.8 kg - Maris Otter Pale
(6.5%) 0.3 kg - Belgian - Biscuit
(6.5%) 0.3 kg  Crystal 40L
(2.2%) 0.1 kg  Caramel  120L
(2.2%) 0.1 kg - Chocolate

Mäskade på 67-68 grader

Då jag bara hade en påse jäst gjorde jag en starter dygnet innan bara för att veta att det skulle dra igång snabbt och morgonen efter (ca 7 timmar senare) var det tydlig aktivitet som ökade för att peaka 36 timmar senare.

Hur mycket mer brukar det jäsa ut vecka två när jäsaktiviteten till det yttre verkar ha avstannat?

när jag gjorde min hade jag 1.055 och slutade på 1.014 efter 14 dagar.
du kanske skall avvakta några dagar till så kanskeden går ner något..

Rismyren skrev:

när jag gjorde min hade jag 1.055 och slutade på 1.014 efter 14 dagar.
du kanske skall avvakta några dagar till så kanskeden går ner något..

Jo, det blir till att vänta. Då jäsningen var så snabbt i gång och första dagarna var så intensiva för att sedan avta nästintill helt hade jag någon förhoppning om att kunna flaska någon av de närmaste dagarna då jag är bortrest nästa vecka. Men men... Jag kan inte både packa för semestern och slabba med flaskor så buteljeringen får vänta tills efter Ålandsveckan. Tre veckor på hink har inte dödat någon öl än vad jag vet..

Haha..stackare, men den som väntar på något gott..osv..
Då får du dricka stallhagens som tröst på åland!
Det funkar! :-)

Kanske skall ta en Stallhagens  Porter till matchen i kväll..
Har kvar en sedan förra årets Ålandsvistelse, kan ju vara intressant hur den mår ett år senare..