Funderingar efter 1:a försöket

Hej!

För ett par månader bryggde jag min första öl. Jag följde nästan receptet för en IPA i boken brygg öl.
Nu är det nog dags för ett nytt försök. För att få en bra inlärningskurva så vill jag gärna få
svar på lite funderingar.

Receptet:
3kg pilsnermalt
300 g carapils
150g havregryn
Jag valde att bara köra med Chinook och Columbus humle.
US Safale 01

Bryggningen:
Jag missade självklart mäsktemperaturen eftersom jag fegade.
Men eftersom jag mäskade i ugnen, så kunde jag få upp temperaturen
från 55 grader till 64 grader på en timme och sedan lät jag stå ytterligare
en timme i ugnen.
Lakningen gick som planerat, men koket var lite av en utmaning.
Det tog tid att få igång koket och jag fick använda två plattor på
induktionsspisen.

Här är den första frågan: Det bildades mycket utfällningar i koket (proteiner?).
Jag använde humlepåsar till givarna och det skummade en hel del vid påsarna.
Är det normalt? Om inte, vad kan det bero på? Borde jag komplettera med
doppvärmare för ett jämnare kok?

OG: 1060

Jäsningen kom igång ok och jag torrhumlade efter 10 dagar och flyttade över
till ett annat kärl efter 2 veckor.

Sedan tappade jag på flaska efter ytterligare 1 vecka.

FG: 1012

Resultatet:
IPAn smakar friskt men inte så mycket humlearom som jag trott. Beskan tar över väldigt
snabbt. Jag tror jag använt för mycket humle p.g.a. två misstag. Dels använde jag en våg
med dålig noggrannhet  dels kompenserade jag inte för att jag bytte ut en humlesort med
en annan med högre alfasyra. Nästa gång ska jag vara mer noggrann.
Det är inte så mycket kolsyra i ölen och skummet lägger sig rätt så snabbt.
Man få också en beläggning på läppen av skummet. Normalt? Jag hade också önskat att
ölen var mindre grumlig.

En annan sak är att jag inte fick min billiga hävert att fungera ordentligt. Den tog in luft och stannade av.
Kanske har det gjort att en del arom oxiderat bort?

Finns det några tips med tanke på min beskrivning av bryggningen.

Vid nästa bryggning tänkte jag prova en Kölsch jäst så att jäsningen kan ske i källaren istället för
i badrummet.

Hoppas på lite tips:-)

Sv: Funderingar efter 1:a försöket

Det enklaste och bästa tipset är att brygga igen. Brygg på och gör ett misstag mindre denna gång, ett misstag mindre gången efter, osv, osv.

Du verkar ha plockat upp några saker som kan rättas till direkt. En enkel sak är att använda ett bra program för att testa receptet. BeerSmith säger jag, men det finns andra. Kostar nära inget, men gör livet mycket lättare.

Du kan söka på de olika frågorna (grumligt blir det av t.ex. torrhumling men också annat. Tid är din vän här), men i ärlighetens namn är det bästa att bara köra på. Den första maten man lagade var inte perfekt och det är såklart svårt att egentligen förutförutsätta att den första bryggningen skulle bli det.

Om inte källaren är jättekall skulle jag nog köra US05 i den. Försök att ändra så lite som möjligt om du vill kunna se förbättringar (även om lite av tjusningen naturligtvis är att kunna brygga vad man vill)

Ang utfällningar i koket:  Der kan se lite skumt ut, är helt normalt för det mesta. Både varm- och kalldruv kan se skumt ut. Det som bildas vid uppkok och kan vara grått och sörjigt brukar en del skumma av, andra inte.

Ang tid på koket: Storlek på gryta, typ av gryta och mängd som ska kokas är såklart av betydelse. Just gryta och hur man kokar/värmer är ett av grundproblemen när man börjar brygga. Sök igenom forumet på Biltemagryta, patina, grilltändare, kokplatta etc.

Ang att flytta till ett andra jäskärl. Även detta mycket diskuterat om det verkligen behövs. Mer risk för oxidering än positiv påverkan om du frågar mig. Jag byter bara kärl om det är något som ska stå länge (månader) innan tappning.

Ang resultatet: För mycket beska kan såklart ha med din receptjustering att göra. Men det är riktigt knepigt att få till balansen i ens egna bryggningar i början. Det är bara att testa sig fram, jämföra, noter och testa igen. Sen såklart att brygga samma recept med små justeringar. Det är dock svårt att ha den disciplinen att brygga om samma sak hela tiden, eftersom det är kul att testa olika recept varje gång. Gör det du känner för.

obrygd.blogspot.se

Både Chinook och Columbus är högalfahumle och då nästan svårt att brygga (mindre beskt) öl med.
Posta recept(humlegivor och tider för dessa) och batchsize så blir det lättare att hjälpa till.

Tack för alla tips! Jag är övertygad att prova samma grundrecept igen, men med US05 och mer avvägda humlegivor.

Receptet är på 10 liter öl (15 liter vid kokets start).

Humlegivorna är från kokets slut (60 min):
60  min 10g Columbus
45 min 5g Chinook
10 min 7,5g Columbus + 7,5g Chinook
5 min 8 g vardera
0 min 10 g vardera

Angående koket, så har jag en Patina 20 liter och fick använda två induktionszoner på spishällen
för att hålla igång koket. Det tog en ca: 30 minuter att få igång det. Finns risk för att spishällen.
stänger av automatiskt p.g.a. överhettning. Därför funderar jag på att köra en induktionszon
och doppvärmare (om jag inte klarar mig med bara doppvärmare).