3st 3kW eller 1st 6+3kW värmare till HTL?

Håller på att bygga om ett isolerat 400 liters kärl till en HTL. Kommer som max ha 350 liter i den, men det jag undrar över är. Spelar det någon roll om jag sätter in 3st 3kW element eller ett två stegs element 6+3kW? Om uppvärmingsytan gör nån större skillnad? Hade helst sett att det räckte med ett element så slipper man all extra kabeldragning och håltagning i tanken.

Sv: 3st 3kW eller 1st 6+3kW värmare till HTL?

Som jag har fattat det spelar uppvärmningsytan mindre roll (1 eller 3 elements area påverkar inte så mycket) Håller själv på med en 250 liters HLT, jag kommer dock att koppla in en pump för att få bra cirkulation på vattnet under uppvärmingen, för att säkra jämn temp i HLT.

Vilken formel kan man använda för att räkna ut tiden det skulle för att koka 400 liter vatten med 9kW värmare? Om Delta temp är 40 grader?

Här kan du fylla i de värden du har och se hur lång tid det tar. Förmodar att beräkningen är gjord av ett isolerat kärl då det hänvisas till en vattenberedare. http://24volt.eu/vattenvarmning.php

5 Senast ändrad av wannaröds brygghus (2015-02-26 20:38:32)

Jag har två gånger 6 kw och har 170 liter men kör bara på en när jag kokar 2 i uppvärmning

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......