livsmedelsgodkänd hink

Hej,
Är det någon här som har koll på vad som räknas som livsmedelsgodkänd plast ?

Om man tex köper en spann på ICA, hur vet man då om denna passar att hålla varm vört i, eller om det finns risk att den läcker giftiga plaster vid höga temperaturer ?

Sv: livsmedelsgodkänd hink

Förr fanns det en märkning på livsmedelsgodkänd plast.
En sked och gaffel tror jag att det var.

Vet inte om det finns kvar idag.

Om du kollar på livsmedelsverkets hemsida www.slv.se så har de en del förordningar ang tillsatser i plaster... lite information där... men någon form av märkning brukar finnas på hinker... ofta i botten på undersidan...  lukta på plasten också... ofta är problemet mjukgörare i plasten... det är de som läcker och doftar... du kan också testa plasten... ha varm vatten i och sedan smaka på det... gör man det med PVC plast tex... känner man smaken... men om man kokar PVC så lakar man ur mjukgörarna... tills det inte kommer mer.... men då brukar plasten också ändra utseende....

Just den typiska "ny bil" lukten... som många tycker är så god... kommer från mjukgörare i plasten i bilens inredning... och är troligen inte så vidare nyttig...

/Fredrik

4 Senast ändrad av Fredrik (2006-10-11 10:25:40)

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=8093
Är en länk.. men sök även på förordningarna så hittar du mer

/Fredrik

5 Senast ändrad av UffeP (2006-10-12 09:10:44)

Eftersom jag inte litar på materialet till de vanliga 10L-hinkarna som finns på ICA så gick jag till charken och det slutade med att jag fick 2 st 10L hinkar som det varit potatissallad i tidigare. Känns att det är annat material till dessa, sedan om de klarar värme återstår att se.

Tänkte detta skulle bli mitt nya lakkärl för mindre bryggder.

Tunga hinkar...
10 Kg wink

Kenneth skrev:

Tunga hinkar...
10 Kg wink

Ooops... smile

...korrigerat.

Här i Växjö finns ett bageri som säljer 23L hinkar som det har varit sirap i , senast jag köpte kostade dom 10Kr/styck.

Salle i Växjö

Salle skrev:

Här i Växjö finns ett bageri som säljer 23L hinkar som det har varit sirap i , senast jag köpte kostade dom 10Kr/styck.

Det låter ju ännu bättre !

-Vad använder du dessa till ?

-Har du testat om dom klarar högre temperaturer ?

Jäskärl funkar dom till, det medföljer även lock om man så önskar.
Hade en som mäsk-lakkärl ett tag, rostfri falskbotten och en kran i botten.
Hade även 2 hinkar innan ovanstående,  en med kranen i botten och en med alla lakhålen i, men det blev mer att diska så jag moderniserade.
(Har dessutom testat min RIMS en bryggning nu, verkar funka bra)

Salle i Växjö