Erik VL skrev:Det står i Home Brewing for Dummies att specialmalt skall mäskas för sig och får inte kokas och helst i en stor tepåse så gristen inte följer med till lakningen . Det är väll ok, men det hade varit intressant att veta i vilka steg man skulle värma den. En kort stegvis infusion skulle duga skulle jag tro. Lite intressant att Humlegården kallar mörk karamellmalt för Crystal malt. Det stämmer nog bra till en viss del men om man ser på dess EBC-värden så finns en viss skillnad, 80-100 för mörk och 120 till 140 för Crystal malt. Crystal malt skulle väll då kunnas beskrivas som extra mörk karamellmalt eftersom de inte är utbytbara mot varandra. Är det fler värden som skiljer sig åt tro så som sockkerhalt?
/Erik
1) "Specialmalt mäskas för sig"
Det låter bra konstigt. Det enda jag kan tänka mig är extraktbryggare som gör så kallad delmäskning.
Dvs extrakt + specialmalter som tillsats. I det fallet så lägger man tempen runt 70-75 ºC i runt 20 minuter för specialmalterna.
Vid helmaltsbryggning så har jag i mer än 12 år blandat ihop rubbet helt utan problem oavsett öltyp eller recept.
Utan att vara alltför skrytig så har mina öl varit mycket uppskattade av både vanligt folk och öldomare 
2) Humlegårdens uppdelning av maltsorter.
Under "Mellanmörka sorter" på sidan
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … 78709_6919
så delar de upp dem i
münchnermalt 12 - 17
melanoidinmalt 60 - 80
mörk karamellmalt 80 - 100
amber malt 90 - 110
crystal malt 120 - 140
dark crystal malt 200 - 400
pale chocolate malt 500 - 550
mellanmörkt torkat maltextrakt 12-24
mörkt torkat maltextrakt 44 - 70
För min del så anser jag fortfarande att man bör skilja på "Crystal malt" och "mörk karamellmalt"
De görs av olika maltsorter, görs på lite olika sätt, har en annan smak och doft.
Förvisso:
Man kan göra pilsner på pale ale malt, man kan ersätta crystal med karamell.
Men det blir inte samma sak, för det är inte samma sak!
Jag minns såväl för ett par år sedan när jag lyckats övertyga ett par arbetskamrater att börja brygga.
De fick ett recept av mig att utgå ifrån.
Sedan ringde de mig och frågade om man kunde byta ut just crystal mot mörk karamell.
En humlesort mot en annan, en jäststam mot en annan.
Jag svarade: Visst går det, men det blir inte samma recept!
När ölet sedan var klart så provsmakade jag och kunde konstatera att det var långt ifrån mitt recept.