Autolys mån tro?
Tjena!
Har en ale som jag svängde ihop av lite hopakok jag hade kvar i skafferiet. Den fick jäsa ut en vecka sen var fg stabilt. 3 Dagars kallkrsch sen flaskning. Nu har den kolsyrejäst en vecka och jag ville se hur det gick.
För det första:
Ingen kolsyra. Borde varit det tycker jag men protafloc, kallkraschning och gelatin har väl kanske dragit ner lite väl mycket på jästmängden kanske. Någon vecka till kanske två behövs för att kolsyran ska komma. Kan tillägga att det i det närmaste handlar om komersiellklarhet på ölen! Aldrig lyckats få en så klar öl innan!
För det andra:
Det smakade bränt gummi! Det första jag kommer att tänka på då är autolys men totalt två veckor efter bryggning borde inte ge upphov till det tycker jag. Det var ju dessutom endast en vecka på primären. Kan smaken bero på andra faktorer? Oxidering? Det tror jag inte iof för jag är alltid väldigt försiktig vid flaskningen. För ungt? Ja det är det ju men det borde ju för den sakens skull inte smaka gammalt bränt gummi.
Någon som har en idé om vad det kan tänkas vara och om det isf finns en chans att det försvinner med lagring. Annars är det nog bara att hälla ut skiten tror jag.
/// M