Autolys mån tro?

Tjena!

Har en ale som jag svängde ihop av lite hopakok jag hade kvar i skafferiet. Den fick jäsa ut en vecka sen var fg stabilt. 3 Dagars kallkrsch sen flaskning. Nu har den kolsyrejäst en vecka och jag ville se hur det gick.

För det första:
Ingen kolsyra. Borde varit det tycker jag men protafloc, kallkraschning och gelatin har väl kanske dragit ner lite väl mycket på jästmängden kanske. Någon vecka till kanske två behövs för att kolsyran ska komma. Kan tillägga att det i det närmaste handlar om komersiellklarhet på ölen! Aldrig lyckats få en så klar öl innan!

För det andra:
Det smakade bränt gummi! Det första jag kommer att tänka på då är autolys men totalt två veckor efter bryggning borde inte ge upphov till det tycker jag. Det var ju dessutom endast en vecka på primären. Kan smaken bero på andra faktorer? Oxidering? Det tror jag inte iof för jag är alltid väldigt försiktig vid flaskningen. För ungt? Ja det är det ju men det borde ju för den sakens skull inte smaka gammalt bränt gummi.

Någon som har en idé om vad det kan tänkas vara och om det isf finns en chans att det försvinner med lagring. Annars är det nog bara att hälla ut skiten tror jag.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: Autolys mån tro?

Ge den tid, vissa behöver mer tid så låt den sitta i flaska två veckor till och testa då, folk är alltid ivriga och öppnar för fort, den brända gummi smaken kan försvinna fast om du har otur så kommer de inte gå att dricka, den brända smaken kommer till när jästen är stressad, antingen så har du jäst för hög temperatur eller att den har varit ojämn, försök att jäsa en stabil temperatur, själv jäser jag på 18c och har en termostat så det håller den så.

Kan vara så att du får hälla ut denna, men ge den mer tid, om några veckor så vet du.

Ja kanske det är "stressad jäst". Googlade lite och bränt gummi kan tydligen bero på "jästproblem".
Noterade också att bottensatsen inte såg lika fint dammig ut som den brukar. Den var mer "flingig" liksom. Säkert därför ölen var så klar och fin också. All jäst klumpade ihop sig i en sorts obra flockulering.

Den får stå ett par veckor till så får vi se men min gissning är att det aldrig kommer bli någon kolsyra och den brända smaken kommer förmodligen bara bli värre med tiden. Skit. Hade räknat med denna batchen som underhållning tills nästa var klar. Nu får det förmodligen bli köpeöl...

/// M

Det där med bränt gummi...
Bryggde en öl häromåret som vid flaskning och avsmakning en vecka in i kolsyrejäsningen smakade bränt gummi, efter ytterligare någon vecka då kolsyrejäsningen gjort sitt klart, blev ölen en av de godaste jag gjort.
Tålamod är vår bäste vän wink

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Jag har just nu samma sak, gällande noll i kolsyra. Det är en lager, varit på flaska sedan  18 jan. Smakar fantastisk, om än aningen för sött. Primningen ligger väl ojäst. Jag testade att fylla en stor sodastreamflaska och kolsyra på det sättet.  Kanonöl till smaken!  Men inte som det var tänkt. Jag hade wl jästen german lager.

Som försök har jag nu tagit in flaskorna i rumstemp och vänt dem några gånger för att se om det finns lite restjäst som kan slutföra jobbet. Vi får väl se, återkommer med resultat. Jag kan tillägga att ölen var klar som en vårbäck, hade stått knappa två v innan flaskningen.

//Per

6 Senast ändrad av Perwaste (2015-02-20 12:33:42)

Sådärja!
Nu testade jag igen, bra med kolsyra i flaskan, god smak. Nu åker den ut i krypgrunden igen för ett par veckors lagring igen.

MMM, hur har det gått för dig? Vilken jäst hade du i din batch?   Den jag hade har jag hålli liv i, det blir tredje gången i morgon, då drar jag igång en dubbelbock. Båda föregående batcher med min WL German Lager har det blivit riktigt klart och fint vid flaskningen. Men jag var för snabb ut med dem i kallförrådet.

Som flera kunniga skribenter säger, tålamod.

//Perwaste

Det har väl gått sådär skulle jag säga. Testade en flaska tidigt i veckan och jo, lite mer kolsyra var det nog. Inget skum dock. Har haft problem med skum på de senaste satserna dock så det är något systematiskt fel. Förmodligen att jag tvättat kärlen med maskindisk och inte fått bort det helt. Alt. så börjar jag misstänka att desinficeringsmedlet jag använder inte är idealiskt. Kör med Oxi Pro och det blir helt klart lite sådär tvättmedelsglatt när man känner på det. Litar inte på det längre och kommer gå över till StarSan.

Den brända smaken är kvar dessvärre. Jag misstänker stressad jäst och har svårt att tänka mig att smaken kommer försvinna. Jag har varit och vänt runt på flaskorna lite då och då nu för att få runt jästen ordentligt och öka kolsyra och kanske, kanske bli av med lite "Good Year" ton.

Ska ta och testa en ikväll också så får vi se om det skett någon utveckling.

/// M

Ok. Testade en flaska igår. Kolsyran ok med ett fint skum men som la sig ganska snabbt.
Gummidäcket är kvar. Möjligen lite nedtonat men inte tillräckligt för att undkomma vasken.

Ska slänga in flaskorna i skafferiet och testa igen om några veckor.

/// M

Jomen, göm dem å glöm dem. Jag har haft en batch tidigare, i våras.  Skum bra, kolsyra perfekt, men vass i smaken på ett otrevligt sätt. Strax vid jul hittade jag dem igen, testade, å vilken god öl det hunnit bli! Ingen brådska, det sköter sig själv å kul som experiment.

Vilken jäst har du?

//Per

Skakar liv i tråden igen av nyfikenhet. MMM, har du testat igen, eller åkte allt i slasken?

Ja du...
Nu var det nog en månad sedan jag smakade på den sist. Vid det tillfället var det iaf kraftig kolsyra och gummismaken hade gett med sig till stor del. Däremot så är det sån överdjäklig restsötma att det bara vänder sig i magen. Ska banne mig prova en flarra till ikväll och se om den ff är så äcklig som jag minns den.

/// M

Ok, var det smakat!

Ölen har stått i kylskåp i minst en månad. Kanske en och en halv.
Lagomt med skum och mycket kolsyra och kristallklar! Hade den inte smakat rävpiss hade jag varit supernöjd med den! smile

Ok, den har faktiskt blivit bättre. Snudd på att jag inte hällde ut den men så fick det trots allt bli. Gummismaken är borta och den kväljande restsötman dämpas av kraftig kolsyra och en serveringstemperatur runt 7 grader men gör sig tyvärr stadigt påminnd i eftersmaken och när man slickar ur mustaschen. Nä den är nog bortom all räddning. Den får stå där och dra nere i källaren ett år eller så så får vi se hur det blir.

/// M

Ja du ser. Otroligt vad karaktären ändras ändå!

Sötman lär väl vara kvar, men det kanske blir bättre harmoni ändå med tiden.  Jag köpte ett par öl när jag var vid Grand Canyon, och de hade verkligen inte snålat med crystal malt i sina tunnor... Riktigt sliskigt- men, dagen senare, efter att ha kylts ned till ca 4 grader stämde smakerna bättre. Fortfarande för söt för mig egentligen, men tillräckligt  god ändå för stunden.  Tack för återkopplingen!
/Perwaste