15 misslyckade öl.

Hej,

det här blir ett inlägg ganska allmänt kring misslyckade bryggningar och jag hoppas nån därute kan peka mig i rätt riktning för det här börjar bli löjligt.

I ungefär ett år har jag och en vän bryggt öl. Vi började optimistiskt med Coopers lagersats som resulterade i 23 liter fullständigt vedervärdig vätska. Inga sura miner dock utan raskt vidare till delmäskning och höga OGn (topp tyckte vi) till nu ett 10-tal helmäskningar av Stout, Porter, Lager, IPA, APA, Dunkel och i princip allt däremellan. Vi har väldigt trevligt när vi brygger och det är nog tur det för resultatet blir inte bra. Vi har nått upp till 'drickbart' och ev 'inte så illa för att vara hembryggt' men aldrig högre. (Jag ska tidigt säga att jag har höga krav. Ska jag brygga öl måste det bli bra annars köper jag det öl jag vill ha.)

Generellt kring vårt bryggande:

Vi brygger oftast batchar om ca 9-10 liter. Vi använder en 15-liters kastrull på spisen och mäskar i ca 70 min (64-68 grader beroende på recept. Mäskar ut/lakar i ca 78 grader), kokar i 70-90 min. Vi lakar genom 10 lit hink med borrade hål och recirkulerar ca 3-4 liter. Vi följer recept, antingen från Brygg ditt eget öl/Hughes eller www. Vi jäser i 10 litersdunkar. Oftast med US05 för ales men testat även BRY97 AM West Coast samt Craft Series M44 (US W C). För vete har vi använt Craft Series Bavaria Wheat. Vi maler nästan all vår malt själva. Vattnet är från Norsborgs vattenverk (Ekerö), jag vet inga specar annat än att vattnet är mjukt (väl?). Vi vattenbehandlar inte. Vi är noga med hygienen, använder PBW, StarSan och en massa handsprit. All vår öl hamnar på flaska och primas med bryggsocker utrört i kokande vatten. Vi har tidigare använt oss av drops men slutat med det pga infektionsrisken. De senaste ca 8 bryggningarna har vi rackat om inför en sekundärjäsning, mest för att få et klarare öl i slutänden. Vi har hyfsade jäsmöjligheter iom kylskåp och sval källare.

Problemen:

Nästan alla våra öl (främst ale) har en tydlig hembryggd smak. Den börjar som syrlig, sen ibland lite jästig och längre bak en (ofta kraftig) beska, ingen trevlig humlebeska utan mer bitterbesk. Dessa smaker finns främst i våra ales som sagt, men även lagern och våra vetevarianter har tendenser. (Vår egna lager misslyckade iofs på många plan, bl a kolsyra). Vi har testat ölen i olika stadier och det blir inte mycket bättre med tiden. Det hela börjar bli ganska frustrerande, speciellt när man ser folk på YouTube som pytsar lite hej vilt i garaget och verkar få till jävla gott öl.

Egna teorier:

Infektion: Men det verkar helt omöjligt att vi ska ha lyckats infektera så många öl.
Koket: Stor gryta på vanlig spis gör att vi inte riktigt får till det där stormkoket man vill åt.
Jäst: US05 är en gemensam nämnare för många av våra öl (ale), men jag har aldrig hört andra ha problem med den?
Vattnet: Troligast (?) och den utan undantag gemensamma nämnaren för samtliga bryggningar. Men vattenbehandlar alla verkligen?

Som test har vi nu gjort 2 st delmäskningar med Coopers-burkar. Dessa jäser nu med BRY97 AMWC, Får vi dessa att smaka bra antar jag att vi gör nåt galet i mäskningen/jästen?

Så, någon därute med liknande erfarenheter eller bara några bra tips? Vi har inga ambitioner att tävla eller sälja eller läsa 80p kemi, men det vore trevligt att kunna bjuda på ett hemgjort öl och samtidigt vara stolt.

Tack!

Sv: 15 misslyckade öl.

Svårt, svårt att säga. Slänger ur mig några frågor i hopp om att kanske hitta något dumt:

- Maler själva? Hur, vad? Ni träffar rätt og och fg?
- Anpassar ni humlen till kokkärlets storlek?
- Prövat flytande jäst? Samma smak när ni inte kört US05?
- Prövat andras öl? Det är lätt att vara självkritisk...

Sannolikt inget av ovan, men det kan ju tänkas att något är galet där. I annat fall låter ju vattnet som något, men det ska inte påverka så rejält om det är fullt drickbart från kranen. Du hittar ingen vattenrapport på kommunens hemsida? Kan ju vara något extremt även om det känns långsökt.

Har haft detta problem själv, flera brygder i rad får just den där lite bittra, kärva eftersmaken jag tror ni menar. Ett förslag är att det handlar om oxidation, att ölet på något sätt utsätts för syreexponering. Det verkar vara den största felsmaken både vad gäller kommersiellt och hembryggt öl, enligt mina efterforskningar.

Hur mycket humlar ni era öl? Kan det vara alltför högt IBU? Bara en tanke.

Hoppas ni kommer tillrätta med detta, jag förstår att ni annars funderar på att ge upp.

Jag tycker inte ni ska ge upp..
Lite inne på det som Bo skrev.
Har ni jämfört med andra hembryggares öl?
Är ni medlemmar i shbf? Skicka då in ett par flaskor för utlåtande. Eller försök distribuera ut ett par exemplar till andra hembryggare.
Själv håller jag mig från torrjäst, BRY97 och M44 skulle jag inte ens brygga med under pistolhot. Det finns några undantag (pils/veteöl)

Är det rostfritt ni kokar i? Ok plast för mäsk/lakning?
Sen är det mängderna i förhållande till batchvolym, men det borde ni ha koll på efter så många batcher.
Jag vattenbehandlar inte alltid, men har mjölksyra i mäsk och lakvatten om det är ljusare öl.

Om du postar recept och brygglogg, så kanske någon ser något som ser galet ut?

Med vänlig hälsning Fredrik

Tack för era tankar och svar. Försöker svara så bra jag kan nedan:

-Vi maler i en enkel Corona kvarn, godtyckligt inställd men resultatet ser bra ut. Vi har sedan en tid använt oss av Beersmith och landar bra vad gäller OG, preboil gravity/volume etc.
-Vi humlar enl recept och gör ingen direkt anpassning till kärlet. Hur funkar detta? Vi har en äldre alu-kastrull, vi har även en 25a från Biltema men den är så tunn att den inte går att använda ordentligt. Annars inga galna grejer med humlen, vi håller oss till recepten. Däremot byter vi ibland ut vissa sorter men i ung samma alfa-spann. I mäskningen har vi gott om utrymme i kärlet.
-Vi har faktiskt aldrig testat flytande jäst, men det är bestämt till nästa bryggning att det blir så. Vi gjorde en Dunkelweizen nyligen med torr Bavaria Wheat från Crafts Series. Inte samma tydliga bismaker där men fortfarande inte helt nöjda. Jäser nu en BRY97 och en M44, som alltså inte är smakade ännu.
-Min svåger brygger också och är ofta väldigt nöjd. Nyligen bjöd han på en Brown Ale som hade samma problem som våra, främst syrligheten men även en viss oangenäm beska. Dock tyckte han den smakade gott så jag anar att jag är känslig … Han brygger i Göteborg med vad vatten de har där. Har även testat några andra hembrygder som visserligen varit både obalanserade och ofärdiga men inte samma tydliga problem som våra.

Det är först i våra senare bryggningar via nvänt Beersmith så när de ölen är mogna ska jag utvärdera dem och också försöka posta loggar/recept.

Denna uppstuds-IPA har samma felsmaker men iom den myckna humlen maskeras de en del.

10 lit. OG 1057. Ca 5,6%

2kg Pale Ale (3.9)
300g Vienna (6.9)
150g Cara amber (80)
150g Vetemalt (3.9)

12g Chinook @60
30g Chinook @15
20g Chinook @3
20g Cascade @3

30g Cascade Dry

65° 70 min. Ut på 78° i ca 10 min.

US05.

Jag har via bekanta lite ingångar på Adelsö Bryggeri som är väldigt duktiga enligt mig. Ska försöka få deras bryggmästare att testa våra öl.

Jag glömde säga att jag också funderat på det där med oxidation, men jag känner inte riktigt igen "kartong" som det talas om där. Vår känsliga punkt är nog flasktappningen och ibland har det "uppstått" syre (massa bubblor) i slangen från häverten.

7 Senast ändrad av joakim0jakobsson (2015-02-10 22:25:27)

Tycker jag känner igen smakbeskrivningen från tiden innan jag själv började kolla på pH-värdet i mäsken. Ingen har nämnt det tidigare här ser jag, men för mig blev jag av med problemet i smaken med det.

Möjliga problemorsaker som jag ser det:
1.Högt pH vid mäsk/lakning, mät pH och justera om det behövs.
2.För finkrossade maltskal särskilt i kombination med högt pH kan ge skalastringens som ger en otrevlig pudrig kärv beska.
3. För hög jästemp. Har nu en påse US-05 i en 10l dunk kan den säkert klättra upp till 25C med 20C omgivning. Högre alkoholer estrar och allmänt oren smak kan bli resultatet. Försök kontrollera tempen om ni inte redan gör det. Pitcha vid 15C och låt den stanna på 18C efter en vecka med en efterföljande rast på 20C.

kom hem till mig och brygg med mig en dag, då kommer vi säkert hitta en massa skillnader i förfarandet, dessutom kan vi smaka varandras öl o jag känner igen iaf ett par felsmaker.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Maddix skrev:

Vi har en äldre alu-kastrull, vi har även en 25a från Biltema men den är så tunn att den inte går att använda ordentligt.

Kokar ni i aluminiumkastrullen? Tror jag läst nånstans att det går bra att mäska i aluminium, men inte koka.

11 Senast ändrad av Kenneth (2015-02-11 09:02:38)

Jag brygger själv på Norsborgs vatten (Ekerö).
Använder alu-kastrull för mäskning o kokning utan problem.
Vattenbehandlar dock i princip alla öl.
Ljusa öl (lager) med lite kalciumklorid och mjölksyra i lakvattnet.
Ales med kalciumsulfat och lite mjölksyra i lakvattnet
Porter o stout med kalciumkarbonat och lite natriumbikarbonat, dock inte mjölksyra i lakvattnet.

Det kärva obehagliga beskan låter som problem med lakningen som drar ur tanniner från malten.
Troligen sticker pH i väg och då behövs att man sänker pH i lakvattnet.

Syrligheten är lite svårare att peka på, kan vara jästen.
Själv brygger jag i principt enbart med flytande jäst, tycker att det ger bättre resultat.
WYEAST 1056 istället för US 05 rekommender jag.

Angående koket så får ni bättre fart om ni lägger på ett lock med en liten glipa på 2-3 cm.
Man måste dock passa sig för att locket inte åker på helt => överkokning.

Lakningen: Har ni "hink-i-hink" så se till att installera en kran och koppla en slang till den som går ner i botten på uppsamlingskärlet så att ni undviker att vörten syresätts (HSA varning, vet att det är många som anser att det är en myt, men det finns inte någon anledning att inte vara försiktig med syresättning av den varma vörten)

Tack för massa bra tankar och förslag!

Det där med ph-värdet är nog absolut värt att kolla upp, också vattenbehandling i övrigt låter det som. Nästa bryggning blir med flytande jäst. Jag hoppas kunna lyfta denna tråd om sådär 6-8 veckor och samtidigt njuta en välbryggd öl.

Kenneth: kul med Ekerö! Säkert är du bekant med Troxhammar Craft Beer också? Vi har haft lite mailkontakt under vintern.

Brygger bara för husbehov och när andan faller på.
Ibland blir det uppehåll i långa perioder, ibland blir det intensivare.
Har inga planer på att bli kommersiell smile

Kenneth skrev:

Brygger bara för husbehov och när andan faller på.
Ibland blir det uppehåll i långa perioder, ibland blir det intensivare.
Har inga planer på att bli kommersiell smile

Faktiskt är det vad jag vet en vanlig hembryggare bakom namnet Troxhammar Craft Beer. Mycket trevlig blogg och en hel del recept och övrigt läsvärt. Bl a om vattenbehandling.

Årsta-Holger skrev:
Maddix skrev:

Vi har en äldre alu-kastrull, vi har även en 25a från Biltema men den är så tunn att den inte går att använda ordentligt.

Kokar ni i aluminiumkastrullen? Tror jag läst nånstans att det går bra att mäska i aluminium, men inte koka.

Metallurgen John Palmer hävdar att aluminium är inget problem alls. Men man ska, liksom rostfritt, undvika att repa ytan och blotta den rena metallen under oxiden när man rengör.

16 Senast ändrad av Mjödner (2015-02-15 01:05:16)

jag har bryggt 3 stycken öl alla med krossad malt, och alla har varit underbara den första ölen jag gjorde smakade underbart och är fortfarande en av de bästa ölen som jag någonsin druckit har även fått samma betyg av all som druckit den. alla mina brygder har blivit superbra även mjödet och vinet jag gjort har varit super gott.

Måste fråga vilken temperatur jäser du din öl på, jag har själv så att min jäser på runt 18c och en stabil temperatur så det ligger på den hela jäsningstiden, Vet att det är viktigt att man inte stressar sin jäst för då blir det skit, om man jäser för varmt så kommer det att smaka dåligt samma om det är ojämn temperatur, en viktig sak är också att man tillsätter jästen när det är rätt temperatur, jag brukar göra en 1L starter med vörten på 18c sedan har jag i det när resten av vörten är samma temperatur.

och som många har nämnt så ph värdet är viktigt, jag brukar kolla ph efter malten är i vattnet, för den påverkar också ph värdet, speciellt om man gör en stout mycket rostade kan sänka ph mer än de andra, brukar korrigera med mjölksyra om jag vill få ner det till 5.2- 5.5ph har inte testat mitt vatten med rostad malt än och tror inte jag behöver någon korrigering när för att få upp det för vi har en ganska hög ph på vårat vatten.

nå väl, hoppas att det går bättre för er, värt att tänka på när man använder humle är att hela kottar och pellets funkar olika när man kokar så om receptet man gör säger kottar använd inte samma mängd pellets om du inte har kottar ta lite mindre pellets för de är så fin fördelade så det blir mycket bittrare än vad man kan tänka att de blir.

också lär er att hälla upp ölen korrekt också om ni inte gör det redan, häll upp den sakta och spara 1-1.5 cm kvar i flaskan, ibland så kan jästen på botten ha bitter och en stark jästsmak så värt att tänka på.

Lycka till!

Halloj

Läst igenom tråden lite i all hast, så jag ber i förväg om ursäkt om det här upprepas lite frågor/ideér. Vill heller inte få det å verka som jag idiot förklarar någon heller! ( endast amatör själv, men glad)

Kollat alfasyrorna på den humle ni använder, gentemot den som är angiven i recepten?! Varierar ju från skörd till skörd
Bäst/före datum på eran jäst? Själv fått lite annorlunda smak av en "flytande" ifrån Wyest. Blev något surare, tyckte jag själv ialf.
Är ni försiktiga vid flasktappningen?! Räcker med lite för mycket syre/luftbubblor i slangarna för att ge negativa smaker i ölet! Gjort flertalet tester där, och det har varit tydligt skillnad på de flaskor som det "hostat till" lite i vid flasktappningen! INTE till det positivare heller.
Hygienen! Jag gör rent allt flera ggr om (har tvångstankar) som ska komma i kontakt med vörten, ölet och alla utrustning vid och efter koket! Tar man i något som kanske varit rengjort, men hamnat på en kanske inte helt perfekt rengjort bänk eller liknande så kan det ju finnas en "infektionsrisk".

Hoppas ni reder bot på problemet!
Ska försöka följa upp denna tråd för å se hur det går

Önskar er lycka å framgång

// jocke

Ho som spyr eller skiter på väg till gillet böte halv tunna öl, sker det i gillestugan, böte han en hel tunna.

Tack för nya synpunkter! Försöker samla ihop svar efter förmåga här nedan:

Jäsningen. Jag tycker vi är ganska noga. Jäser i 19-20 grader konstant, lager undantaget. Vi använder oftast US05 och aldrig nån gammal jäst. Alla våra öl jäser ut bra.

pH: Här finns nog lite att göra. Vi har hittills inte behandlat på något sätt, men vi ska börja använda oss av mjölksyra till att börja med. På kul bryggde jag ca 5 liter APA i söndags på köpevatten. Har ingen aning om hur sammansättningen passar typen men jag ville testa nåt annat än vårt kranvatten.

I glaset: Lämnar alltid sista centimetern i flaskan vid upphällning så tror inte problemet ligger där. Tyvärr.

Alfasyror: I början slängde vi ned vad vi hade och brydde oss inte alls om syrorna, men senaste 5-6 brygderna har vi använt oss av Beersmith och parerat om så behövts.

Syre: Här finns en liten risk. Det uppstår ibland lite host och sprutt vid flasktappningen (hävert m flaskpåfyllare). Men, detta är alltid i slutet av tappningen och vi har faktiskt märkt upp de flaskor som drabbats. Visst kan ölet utsatts för syre på annat sätt, men jag tvivlar på att vi ska ha lyckats oxidera 15 batchar.

Hygien: Vill tror att vi är duktiga (PBW+ StarSan), men visst kan det ha uppstått infektion. Men på 15 bryggningar i rad? När jag ser folk på YouTube sleva runt i nåt skitigt garage och få till det tycker jag vi borde klara åtminstone ett öl?

I och med denna tråds uppvaknande kände jag mig tvungen att snabbkyla en IPA som jag bryggde med en Coopers-sats för en tid sedan. Denna bryggning är ett led i vår felsökning.

Ge mig 15 minuter!

… sådär! Middag avklarad och IPA upphälld. Denna är alltså en Coopers där jag använt deras Diabloextrakt och BRY97 Am WC. Torrhumlade med Cascade och Calypso utanför receptet. Jästemperatur och priming/tappning som alla våra övriga.

Jättefin i färg och skum, doftar gott men mindre humlig än jag trott. Hyfsat klar, minns inte om jag använde Protofloc.

Smak. God, kanske aningen maltig för mitt tycke, men … jag skulle peka ut den som hembrygd i ett blindtest. Den syrlighet jag varit inne på tidigare finns där, men inte alls i samma omfattning som våra helmaltare. Däremot känner jag inte av den obehagliga beskan/bitterheten i slutet.

Så, hur tolkar jag detta? Att bitterbeskan beror på nåt vi gör i mäskningen och att syrligheten kommer sig av kranvattnet? Kan det vara så enkelt?

20 Senast ändrad av LagerKing (2015-03-03 23:10:28)

Som Weinkeller skrev så kan det vara astringens från skal.
Prova lite mindre fin krossning kanske kan vara en ide.

Jag förmodar att jästen hanteras korrekt och att det är tillräckliga mängder (?)

Sedan tror jag det är värt att lägga lite tid på att hitta felkällor och ändra en sak itaget utifrån vad som är känt istället för att ändra en mängd parametrar på en gång

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

En kort rapport ang ovanstående. Har sedan sist bryggt 4 batchar om ca 5 l. APA, IPA, Pilsner och Mörk Lager. Ingen är förstås färdig men vi har gjort små justeringar i vårt bryggande. Den gamla alu-kitteln från 1970 har fått flytta på sig till förmån för en rostfri 9-literskastrull. Alla 4 är jästa med flytande jäst, Wyeast Ale 1056 för alen och Pilsen 2007 för lagern. Delade påsarna rakt av och förhoppningsvis räcker det för lagern att jäsa ut med halv påse på 5 liter (1.045/11°c). Utöver detta har vi också vattenbehandlat för första gången. Mjölksyra i alla utom den mörka lagern, Kalciumsulfat i APAn och IPAn samt Kalciumklorid i pilsnern. Det rör sig om mkt små mängder av salterna och jag har svårt att se att det skulle göra nån jätteskillnad men spännande att testa. Mjölksyran rör sig om ca 1,5-2 ml/10 liter bryggvatten. Det är som sagts tidigare Norsborgs vatten (Ekerö) och jag har kollat runt och höftat dessa mängder utifrån befintlig profil. Alen torrhumlas nu och ska flaskas om 7 dagar. Jag ska gladeligen (?) dela med mig av resultatet här.

Nu till lagerjäsningen om nån orkar ha synpunkter.

- Pitchade halv påse (uppsvälld och omskakad) i 12° och sen direkt in i kyl som håller ca 11°. Den ena (mörka) bubblade igång inom 12 timmar men den ljusa går lite långsammare. Räknar kallt med att den går igång dock.
- Tänker att de primärjäser på dessa 11° i ca 18 dagar,
- Därefter slår jag av kylen och låter den gå upp till 15° …
- … in i kallutrymme i källaren, ca 16°. 2 dagar där och …
- … slutligen ut i 18° i 2-3 dagar.

Sen då? Dags för kolsyrejäsning eller är det nu man kallkraschar? Tänkte kolsyra i 18° 2 veckor och sen lagring i 3-4° så länge jag orkar.

Tror ni?

Vet att det finns ett koppel trådar om detta men nu när jag har denna öppen så …

Tack

Novis men jag har lärt mig att lager ska hållasi jäsning  lägre i temp så nära nollan det går under lång tid, det gjordes tidigare att dom lagrade lager ölen i bergsgrottor under vinter som höll 1-3grader under flera månader för att få den fina krispiga lager smaken så är jag lärd

Så för mig verkar det vara fel i temperatur nu med lager jäsningen men det kanske beror på jästen ni använder att den inte klarar så låga temperaturer. ?

Men som jag skriver : Novis !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Bryggde i början med mäskning i Biltema gryta, lakning hink i hink en med massa hål en under med kran och slang som skulle nå ner i botten på kastrullen.

Något jag läste då var att att man skulle vara försiktig när förde över mäsken till lakhinken så att det inte plaskade för mycket att det var bäst att använda en skopa att föra över mäsken. Risk för HSA? Ingenting jag har kunskap om men det kan vara en felkälla.

Kan tyvärr inte hitta länken till detta gör jag det så lägger jag upp den.

Du nämner att du flyttar på jäskärlet. Kan det vara så att du vispar ner den gröna kanten/ringen av humleklet som bildas efter att högkrausen klingat av? Tror jag själv har gjort detta misstaget, försökte vara försiktig men nej det gick ju sådär med det... Detta klet sägs kunna ge en bitter smak åt ölet. (Har smakat på det och bittert är det nog allt men frågan är om det är tillräckligt för att vara märkbart när det blandats i en hel batch/om det reagerar med ölet långsiktigt.)

TobiasKuru skrev:

Novis men jag har lärt mig att lager ska hållasi jäsning  lägre i temp så nära nollan det går under lång tid, det gjordes tidigare att dom lagrade lager ölen i bergsgrottor under vinter som höll 1-3grader under flera månader för att få den fina krispiga lager smaken så är jag lärd

Så för mig verkar det vara fel i temperatur nu med lager jäsningen men det kanske beror på jästen ni använder att den inte klarar så låga temperaturer. ?

Men som jag skriver : Novis !

Lager jäser man lämpligast runt 8-12 grader, därefter gör man gärna en diacetylrast i 16-18 grader ett par dagar, därefter sänker man temperaturen och låter ölet stå en tid. de flesta hembryggare jäser troligen 1 månad ungefär innan man tappar sin öl på flaska (eller fat) för kolsyrejäsning, 
Lagringen är det nog du tänker på, den gör man gärna en längre tid så nära 0 som möjligt (vid flaskning efter kolsyrejäsningen är klar)

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey