Biltemas gryta på induktion?

Hej!

Är det någon som testat Biltemas gryta med tapp på en induktionshäll? Det står att det inte ska gå i produktbeskrivningen, men läste någonstans att det ändå fungerar.

Tänkte ge mig in i den här världen men står och stampar lite just vid valet av gryta. Eftersom jag inte vet om detta är ngt för mig så vill jag helst att det ska kosta så lite som möjligt. Bielmeier ser bra ut, men aningen dyr. Samtidigt känns det som att alla grytor som är till induktion också är dyra. Funderar också på om man ska köra Biltema och en kokplatta.

Vad skulle ni rekommendera för någon som vill prova "på riktigt" men samtidigt gärna vill komma under 1500 totalt?

Sv: Biltemas gryta på induktion?

Jag har kört Biltemagrytan på vanlig spis (glashäll, ej induktion) flera gånger, tillsammans med BIAB-metoden. Börja så, gör satser kring 12-13 liter så funkar det fint. Sen när du smakat dina första batcher så är bryggarklorna i dig, och då är det svårt att inte köpa på sig all möjlig utrustning.

Vill du bara testa så är biltemagrytan en bra inkörsport.

Köp enkel utrustning, hydrometer, termometer, biab-påse (eller sy), jäshink, etc och flaskningsutrustning. Lägg resterande budget på ingredienser.

Biltemagrytan på induktion funkar för mig, men jag värmer bara vatten  på den nu, inget kokande.

obrygd.blogspot.se

Kört Biltema på Kjell och Cos induktionsplatta (Rubicsson) i flera år utan problem. Kjell brukar rea ut plattan flera ggr per år för 299kr.

Ok, jag hade tänkt köra på en vanlig spis, induktionshäll. Biltemas är ju 32 cm, funkar det på en platta som är 19 cm?

Har hört om de med induktion på vanlig spis som inte lirat ihop med biltemakastrullen. Sök på forumet här och shbfs och bilda dig din egna uppfattning.

Alternativet blir ju då att köra på Kjells induktionsplatta istället. Kan man stå i en förrådsdel till en carport och brygga? Tänker framförallt på att ventilationen inte är den bästa...

Helt klart, brygga ute är riktigt skönt. Slippa tänka på kondensen. Jag brygger ute på induktionsplatta med en patinagryta. Har isolerat grytan. Extra kokkraft med hjälp av grilltändare.

De gånger jag kokar mindre batcher inne fylls hela köket av kondens. Fläkten hjälper föga.

obrygd.blogspot.se

Har köpt Biltemagrytan, funkade i princip inte på min induktionshäll, bara på minsta plattan. Velar nu fram och tillbaka om jag ska lämna tillbaka Biltema och köpa Patina eller om jag ska skaffa en portabel platta. Finns det någon särskild poäng med att välja induktion förutom att man det blir varmare snabbt? Funderar på:
http://www.kitchentime.se/sv/p/kokplatt … d=10027937
eller http://www.mediamarkt.se/mcs/product/OK … langId=-16

Induktion ger bra med effekt för pengarna då själva kastrullen blir värmekällan teoretiskt och du får mindre värme som går åt sidorna. Har man pengarna och tror man ska brygga ett tag är en patina 36l ett mycket bättre köp. Vill man testa lite och doppa tårna går en biltema bra. Jag har en gammal biltema till lakvatten men med bytt kran för den som hänger med är ofantligt tvivelaktig i design och kvalité.

Lindh skrev:

Induktion ger bra med effekt för pengarna då själva kastrullen blir värmekällan teoretiskt och du får mindre värme som går åt sidorna. Har man pengarna och tror man ska brygga ett tag är en patina 36l ett mycket bättre köp. Vill man testa lite och doppa tårna går en biltema bra. Jag har en gammal biltema till lakvatten men med bytt kran för den som hänger med är ofantligt tvivelaktig i design och kvalité.

Vad tror du om den här på tillsammans med Biltemas?

Den här?