Dubbelbock med skumbanan...

Hej,

Kommer den kraftiga doften av skumbanan försvinna från min DubbeBock? Den har stått på jäsning sedan i fredags och det bubblar rejält i röret sedan 1,5-2 dagar sedan.
Min jäskyl var upptagen fram tills idag så den har fått jäsa i 14,5 - 15 grader nere i källaren vilket är ett par tre grader varmare än de 12 grader receptet rekomenderade. Trodde inte att så lite skillnad i temp skulle ge estrar men det verkar ju inte bättre...

Vad tror ni? Kommer 5 veckors lagring i 0 grader att få bort smaken? Den ska stå och jäsa i 12 grader i ytterligare 2,5 veckor innan lagringen också.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: Dubbelbock med skumbanan...

Om det är 15 grader i källaren och det jäser kraftigt kan du nog räkna med att det är runt 17 grader i jäskärlet då jäsning alstrar värme. Jag är tveksam till att det går att få bort i efterhand då de första dagarna är mest kritiska. hmm

Det är ju dock inte omöjligt att jästen bara slänger ifrån sig dessa lukter, man har ju känt en hel del konstiga lukter under jäsning som man sedan ej kännt av alls i det färdiga ölet.

Jacon, Janox. Tack för era svar! Jag tycker bättre om det senare! smile Vi får hoppas på att bananen avtar helt enkelt! Det är ändå 9 veckor kvar innan det ska drickas.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Långlagring kommer att städa upp det mesta, 5 veckor låter dock lite kort för en dubbelbock.
Men den är säkerligen drickbar då, även om den blir ännu bättre med tiden.