Val av bryggverk - Hittat billigare modell i Norge - Lika bra kvalité?
Hejsan!
Jag går i tankarna på att kliva upp ett steg i min bryggning, framför allt när det gäller kvantiteten öl, och införskaffa mig ett bryggverk (eventuellt). Jag har dels funderat på att bygga ett, men känner att det kanske är utanför min tekniska kompetens. Och så är ju de färdiga bryggverken väldigt dyra. För dyra för min del. Då tänker jag på Braumeister, Camurri etc på ungefär 50 liter.
Nu hittade jag dock en länk till en norsk sida som säljer ett bryggverk som kallas "Beer Brew 60 generation 3".
Den kostar "bara" 6,720 Norska kronor (7,410 SEK) - överkomligt för min del.
Dock blir man ju genast lite kluven till varför den är så mycket billigare än andra motsvarigheter.
Beskrivningen av produkten är inte så jättebra, men jag tror ändå några saker skiljer.
1. Den är inte helt i rostfritt (till skillnad från Braumeister, Camurri etc)
2. Den cirkulerar inte mäsken under mäskningen (till skillnad från ovan nämnda), utan kör old-school mäskning helt enkelt.
Annars ser den helt okej ut, men man undrar ju ändå. På ett bryggverk, var är det kostnaden drar iväg? Är det någon som har erfarenhet av detta bryggverk? Tror ni det är bra kvalité?
Att den inte cirkulerar mäsken kan jag leva med och samma med att den inte är helt i rostfritt stål.
Länk till bryggverket: http://www.olbrygging.no/products/beer- … nerasjon-2
Tacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
Ludvig