Jäsning som verkligen inte startar
Gjorde i söndags 1/2 en Pale Ale med jästen Nottingham Ale (Maltmagnus recept).
Jag har gjort detta tidigare och då aldrig haft problem med att jäsningen startar. Dock har jag ofta haft problem med en lite för kraftig jästsmak i ölet vilken jag vid denna bryggning försökte minimera genom att jäsa på en lägre temperatur, 16 grader.
Efter att ha filtrerat vörten ner i jäshinken och tillsatt en påse (11g) och skakat om rejält ställde jag den i 16 grader för att börja jäsa. Efter 1 dygn hade jag, vad jag uppfattade det som, vitt skum på ytan i hinken. Andra dygnet hade skummet försvunnit och fanns bara på väggarna i hinken, ca 1 cm över vattenlinjen.
För att hoppas få fart på det hela så öppnade jag hinken, rörde runt för att lufta ytterligare och tillsatte ytterligare en påse med jäst (11g).
Det hela har sedan den dagen varit stendött och jag kan inte känna någon dirket jäsningsdoft när jag luktar vid jäsröret.
Misstänker att det läcker lite runt locket på jäshinken vid det fallet att jäsningen faktisk har kommit igång men jag inte har sett eller hört något bubbel från jäsröret.
Någon som har lite mer input kring varför detta kan vara?