Tjeckisk Pilsner

Hej

Efter massor av IPA, ale samt försök med cider är det nu dags för pilsner.
Vad tror ni som brygger pilsner om receptet?
Jag tänkte 24h i rumstemp sedan 2 veckor i 8 grader och 4 veckor i 4 grader. Min kyl klarar inte högre än 8°C.
Kommer det att funka? Är det förresten någon som kan förklara det har med diacetyl?

Recept:
Bryggvolym: 23L
5 kg Weyermanns pilsnermalt
1,2 kg Weyermanns ljus karamellmalt (carapils)

Mäskning
51°C     40 min
62°C     15 min
71°C            15 min
78°C            15 min

Humle
60 min       61g saaz 3,1% syra
10 min       61g saaz 3,1% syra
0 min     70 g saaz 3,1%, 15g perle 4,6%, 10g challanger 9,8%

23 L i tunnan
Jäst: czech pils 2278
24 timmar 20 °C
2 veckor 8 °C
4 veckor 4 °C

Sv: Tjeckisk Pilsner

Jag skulle skippa karamellmalten helt och köra på bara pilsnermalt för en friskare bas men annars ser det bra ut tycker jag

Jag skulle också skippat karamellmalten. Åtminstone tona ner den rejält. Sen skulle jag nog stoppat in den i 8 C från början. Det kommer bli nån grad varmare i jäskärlet när det börjar jäsa. Diacetyl är en biprodukt som bildas vid jäsning. När jästen gjort det största jobbet med din vört kan man därför höja temperaturen några grader. Då "städar" jästen upp många av bismakerna som bildats.
Har inte 100% koll på detta, men jag får för mig att jästen vid diacetylrast städar upp snabbare?? Och att det också funkar att lagra lite längre.
Rätta mig gärna om jag har fel, någon.

4 Senast ändrad av Pilsnerkokaren (2015-02-02 16:08:41)

Jag hade inte jäst alls i rumstemp. Har du möjlighet till det så pitcha och jäs vid 10-12° i en vecka, höj temp till 16-18° för Diacetylrast och sen lagra i en, två veckor vid 3-5° innan flaskning.
Du kan också kunna hoppa över proteinrasten vid 51° helt. Malten är så modifierad idag så att den rasten är onödig, säger jag som först de senaste 2 bryggningarna har hoppat över den rasten. Fördela mäsktiden på de andra 2 sockerrasterna istället.
Sen håller jag med övriga om karamellmalten, minska rejält eller ta bort helt och hållet.

Som många andra skrev, skippa proteinrasten.

Tjeckisk pilsner får ofta en liten mörkare ton än tysk dito, så man kan ha en liten smula münchner- eller ljus karamellmalt (typ 20-30 SRM) och sikta på SRM 5 ungefär.

Sedan har du enorma mängder humle. Visst använder tjeckerna rejält med humle, men 100 g saaz totalt räcker gott och väl. Skippa övriga sorter och fördela på 60, 15-20 respektive 0 minuter. Möjligen kan du använda challanger som bitterhumle.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tack för era svar!
Jag justerar ner carapilsen och tar bort rasten vid 51°.
Om jag kan lösa en temp på 10° så börjar jag där en vecka. Annars blir det 8° grader.
Hur lång skall en diacetylrast på 16-18 ° vara? 2 dygn?
Sedan 2 veckor vid 4°.

Skulle gissa att det bara tar lite längre tid vid 8° för att jäsa ut. D-rasten påbörjas när jäsningen är klar till 75-80% så du får mäta dig fram till när det är dags.

Jag brukar sikta på 3 dagar för D-rasten men eftersom jag stegar tempen 2 grader om dagen så blir den nog lite längre ändå. Efter D-rasten ska du bara kyla ölen och lagra den så om D-rasten blir 3 eller 5 dagar gör nog ingen skillnad. Lagra ölen vid 4° tills den klarnar och flaska sen. Lagringen kommer att ske på flaska också, så om ölen klarnar på 1 vecka går det bra att flaska då.

Vad det gäller humle så håller jag med Ekstedt, Tjeckisk pilsner har väl bara bittergiva och smakgiva. Dvs 60min och 15-20min där 60givan egentligen kan vara vilken humle som helst, den kommer bara att ge beska. Ja om du inte har extremt känsliga smaklökar och kan känna av något från de oljor som kokat bort från bittergivans humle.

Lycka till

Imorgon är det dax!
Jag drar ner lite på humlen.
Kvällens projekt blir att bygga om kylen så tunnan står bra.
Tack för all hjälp!