BryggPub Kostnad

Jag undersöker just nu möjligheterna att utveckla min befintliga verksamhet till att även omfatta egenproducerad öl!

I detta skede uppkommer många frågor då jag ej i dagsläget har några egna kunskaper kring ölbryggning, Lokalen som är tilltänkt har en kapacitet på ca 200 gäster inne samt ca 100 ute sommartid och har en bra placering.

Nu till mina funderingar, som jag hoppas att någon här kanske kan svara på!?

Vilka kostnader skulle ett komplett och installerat bryggverk innebära? Undrar även vilka volymer man måste komma åt för att motivera eget bryggverk samt att anställa en bryggare?

2 Senast ändrad av smancho (2015-01-26 12:31:44)

Sv: BryggPub Kostnad

Kul!
Jag tror att det är svårt att säga på rak arm.
Finns ju alltid frågan om kostnader utrymme, hur ska detta jäsas, hur ska det flaskas.
Men ett enkelt steg är att köpa ett färdigt bryggverk, säg en braumeister 200L ? finns i lite olika storlekar.

Det tar ge o ta en 3-4 veckor per öl.
Sedan kan det vara så att man kan lägga detta på fat och kolsyra, kostnad, tids besparing , då kan ölen vara klart på en 3 veckor. Istället än på flaska där du får räkna med en 4-5 veckor.

Själv brygger jag hemma, kanske inte är rätt att svara på.

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … aumeister/

Här ser du kostnaden för dessa, finns andra bryggverk med. men "BM" är en bra och beprövad bryggverk.

Sedan behöver du jäsa denna mängd.

Här har du en länk på deras sida där de visar ett exempel.

http://www.speidels-braumeister.de/example-brewery.html

Men det är en bra start att börja räkna lite på big_smile

Hör av dig om du skulle behöva hjälp med något annat, eller om jag ska brygga åt dig wink

En annan sak i frågan om att brygga öl i en befintlig restaurang.
- Om man har restaurang med alkoholserveringstillstånd vad krävs mer i tillstånd för att brygga eget öl och servera?

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

du / ni kan läsa här, En mycket bra artikel skriven av Bee, en grym hemmabryggare med.

https://www.shbf.se/wiki/index.php?title=Starta_eget

Beror helt på hur mycket du tänkt ska bryggas/serveras.
Men för en setup med låt oss säga 200 liters bryggverk och en 6 kombinerade jäs och serverinstankar (cylinderkoniska med kylmantel), svetsning, kylanläggning, CIP diskmaskin, maltkross, labbutrustning så tror jag att du hamnar någonstans mellan 1-1,5 miljoner i investeringskostnad (exkl. moms).

DrKarma skrev:

Beror helt på hur mycket du tänkt ska bryggas/serveras.
Men för en setup med låt oss säga 200 liters bryggverk och en 6 kombinerade jäs och serverinstankar (cylinderkoniska med kylmantel), svetsning, kylanläggning, CIP diskmaskin, maltkross, labbutrustning så tror jag att du hamnar någonstans mellan 1-1,5 miljoner i investeringskostnad (exkl. moms).

Om man plockar ihop exemplet som Speidel har så landar man på så hamnar man på ca. 242 735,01 ex. frakt (men den går nog att få för den beställningen).
Du menar alltså att resterande som du nämner i inlägget skulle kosta mellan 750.000:- och 1.250 000:-. Klart att det är lite extra saker som kommer till men jag har svårt att tro att man skulle hamna på den summan hur man än bär sig åt... det som rekommenderas är en ganska så bra anläggning om du frågar mig.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2007853/test.JPG

Självklart så är det nog inga problem att hitta utrustning som göra att det drar iväg men om man håller sig på de rekommenderade bitarna så tror jag att man inte behöver 1 till 1.5 miljoner för att börja.

Ska du servera en öl utan kolsyra?
För 916 € för en trycktank tror jag inte går att hitta.
Tittar jag på speidels sida så kostar de där 3653 Euro styck. Så bara för tankarna så är du då uppe i 21918 Euro För varför jäsa i en tank och mogna i en annan? (manuella steg är extra arbete och arbete är en hög del i TK)

En bra sprayboll för diskning (typ Alfa Laval) kostar i runda svängar 2500-3000 st. Finns billigare också men det spraymönster de har är bra för diskningen.
För varje tank så behöver du ha en reglerventil för att ställa in tankens tryck (vet ej om de medföljer trycktankarna - tror inte det).  Här snackar vi också en 1500-2500 per styck om det ska vara av kalibrerad fjäderbelastad typ med "bubbelglas".
Reglering av kylan per kylmantel (antar att det bara är 1 kylmantel i så pass små tankar som 240 liter) men reglerutrustning ca 5000 SEK per stryck -> 30000 SEK för sex tankar.

Diskmaskin.
För att få en snurrboll (CIP) att snurra på bra så behöver du komma upp i 1-2 bars tryck. Du måste alltså ha en pump i diskmaskinen för att kunna lyfta din diskvätska ca 1,5 meter eller hur höga tankarna är och det är där med den dimension som du har på röret upp till CIP snurrbollen (skulle tippa 25 mm rör) som du ska ha tillräckligt tryck. Kräver en rätt bra pump och många minutliters flöde.
Ex.vis en Alfalaval centrifugal pump (LK pump) av mindre modell ~20000 SEK
Ett kärl på en 100-150 liter till diskmaskinen - kan du hitta begagnat i syrafast rostfritt för en 2000-4000 SEK.
Rostfria profiler till bygge av 40x60 mm diskmaskinen 2000 SEK
Frekvensomvandlare till pump 2000 SEK
6 kW elpatron 2000 SEK
SMS koppel (eller DIN koppel eftersom det är ett tyskt bryggverk du refererar till så jag antar att det är DIN-koppel på detta) syrafasta 1200 SEK (tre koppel från tank, från pump, T för att kunna recirkulera)
Svetsarbete av någon som kan = ÄR DUKTIG på att TIG-svetsa 10 timmar á 500 SEK = 5000 SEK

Kylanläggning - räkna på det men jag antar att du kommer att behöva en 5 kW kykompressor. Säg 15000-20000 SEK för denna - då tänker jag att du ska kunna hålla samtliga tankar kylda och ha kraft att kunna kallkrasha rejält. En hålltank för kyletanol på låt oss säga 1000 liter, där har -> 5000 SEK om du kan hitta en begagnad mjölktank i den storleken. Kyletanol 400 liter a 25 SEK per liter -> 10000 SEK.

Säg att du har fyra öl på tappkran fast på två olika ställen i bryggpuben då skulle jag tippa på att du får ge runt 60000 installerat och klart med 2x4 kranar inkl. ölkylare.

Ovan - bara några exempel, finns mer.
Tror du hamnar betydligt närmre miljonen än 250 tusen. Jag räknade inledningsvis lite slapphänt att det borde vara ca 20% av ett 40 Hl produktionsbryggeri.

Tack, nu är jag med mer på notorna :-)
Jag är väl nyfiken som många andra men om man bara får en siffra ur luften och man hittar en på en annan sida så är det svårt att se vart resterande summa ska läggas.. .men tack för att du redde ut den biten. Nu är jag som sagt med på notorna

Att köpa ett funktionsdugligt bryggeri rakt av är som Dr Karma skriver rätt dyrt.
Dock så går det att bygga ett budgetbryggeri (inget man placerar bakom en glasvägg i restaurangen) med ombyggda mjölktankar och kinatillverkad jäsutrustning.
Problemet för dig är att hitta någon lokalt som kan hjälpa dig och komma igång med allt om du vill gå den vägen.
Nu vet jag inte din bakgrund, men har du sen ingen som verkligen kan brygga så är investeringen bortkastade pengar. Alla kan brygga öl, inte alla kan brygga riktigt bra öl som folk skulle vara beredda att betala pengar för istället för en vad du nu har på tapp.

Tack för all feedback! mycket intressant läsning.

Förstår att det är mycket man behöver tänka på. Drömmen skulle vara bygga ett vackert bryggverk som med stolthet kan husera i anslutning till serveringsytorna i restaurangen/puben men förstår att dessa anläggningar kostar långt mycket mer än ett enklare hemmabygge. Ett sådan anläggning med en duktig bryggare skulle skapa ett oerhört mervärde till vilken befintlig krog som helst, dock så måste ju investeringen i längden även betala sig och på sikt  kanske till och med generera lägre råvarukostnader? Problemet att hitta en duktig bryggare som även kan ta hand om provningar verkar även vara överhängande!
Någon som har koll på vilka literpriser man kan räkna med vid en egenproduktion av ca 10.000l?

Isolerade och kylbara trycktankar går att hitta för runt 10k för 1000l.
Bierdrive-tankar kallas de och är populära bland mikrobryggerier. Lite för populära, eftersom de kan vara ganska svåra att få tag på begagnade.

Braumeister och annat som Spiedel säljer skulle jag hoppat över. Hemskt dyrt och väldigt dålig kvalitet. Dessutom inget man stolt kan visa upp i en bryggeripub.

Pro-tip: se till att göra bryggeriet så det är slangfritt. Fasta rörinstallationer är särskilt viktigt när det är en bryggeripub.

KrögarKalle skrev:

Tack för all feedback! mycket intressant läsning.

Förstår att det är mycket man behöver tänka på. Drömmen skulle vara bygga ett vackert bryggverk som med stolthet kan husera i anslutning till serveringsytorna i restaurangen/puben men förstår att dessa anläggningar kostar långt mycket mer än ett enklare hemmabygge. Ett sådan anläggning med en duktig bryggare skulle skapa ett oerhört mervärde till vilken befintlig krog som helst, dock så måste ju investeringen i längden även betala sig och på sikt  kanske till och med generera lägre råvarukostnader? Problemet att hitta en duktig bryggare som även kan ta hand om provningar verkar även vara överhängande!
Någon som har koll på vilka literpriser man kan räkna med vid en egenproduktion av ca 10.000l?

Anställ någon bryggare eller släng bort mycket pengar på konsulter. Som bryggare skulle jag bli irriterad om jag kallades in när allt stod klart och det är för sent att rätta till alla dåliga beslut chefsfolk utan erfarenhet har fattat.

Gutbucket skrev:

Isolerade och kylbara trycktankar går att hitta för runt 10k för 1000l.
Bierdrive-tankar kallas de och är populära bland mikrobryggerier. Lite för populära, eftersom de kan vara ganska svåra att få tag på begagnade.

Försöker själva sätta ihop en plan utifrån befintlig utrustning jag har, tillsammans med så små inköp som möjligt. Just trycktanken är en källa till frustration - man ser bryggverk om 200L överallt, likaså jäskärl, men sällan trycktankar. När man väl gör det kostar de skjortan...

Så otroligt intressant de priserna du nämner, är beggade priser va? Hittar inte mycket information om Bierdrive, deras hemsida är ju under all kritik.

skulle en hydrofor funka? de är ju till för dricksvatten, är hyfsat stora och gjorda för tryck. borde lätt gå att modifiera.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Intressant Morgan. Verkar ju finnas en hel del till överkomliga priser. 300L för under 8k ink moms. Fixar upp till 6 bar. Rostfritt SS2326 (vilket jag tror är syrafast?). http://www.nimaab.se/se/art/hydrofor-fo … -liter.php

Måste leta reda på något ställe som har dem uppställda så man kan ta en titt, se vad man behöver modda.