Pilsner högt OG

hur kan det komma sig att en pilsner jäser ut till 1.024 från ca 1.053 och ändå smakar torrt och väldigt tunnt? 69 grader mäsk inga övernaturliga humlemängder, ibu borde hamna runt 40-42
Bryggde liknande innan med typ nån grad lägre i mäsken. Då jag hade några procent carapils. Kan erkänna att mäsktempen var uppe på 70 nån gång vid dålig övervakning.
Detta är första gången fenomenet uppträtt för mej. Vid undermålig utjäsning borde det vara lite sött i alla fall. Men det är det absolut inte. Testat 3 olika öxlemätare och en vin- alkomätare. Alla indikerar liknande resultat mätt vid 12 grader, men det kvittar väl då det bara skiljer en eller max 2 pinnar vid korrigering? Ska ta in ett prov i morgon och värma upp.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Pilsner högt OG

Håller med om att det är lite underligt att ölet är torrt och tunnt med ett FG på 1.024.
En orsak skulle kunna vara om du har mycket sulfat i vattnet.
Det ger en torr munkänsla nästan oavsett mängden restsocker.
Alternativt väldigt mycket tanniner men så får du en kärv beska på köpet.
Mest gissningar från min sida eftersom jag inte har smakat på ölet.

Mm... Ska kolla vattnet om det har blivit en stor förändring senaste månaden.
Körde en liten mängd magnum för att spara lite saaz. Annars var det meningen att det skulle bli en ren check. Ska kolla ett nytt prov i dag.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

4 Senast ändrad av svensson.lu (2015-01-23 12:44:21)

En gissning kan vara att det är mindre maltotrios kvar vid lagerjäsning jämfört med ale. Dvs att det socker som är kvar är rena osöta dextriner. Har dock aldrig hört om detta innan, så det är en ren spekulation.

Mätte själv nyligen upp ett FG på 1.0065 på en Dortmunder export. Så lågt har jag aldrig jäst ut en ale till.

Scareyes och Svensson, vad hade ni för jäster? Just ikväll har jag en spännande provsmakning av just en Tjeck med Zaaz, flaskad för 4 v sedan.  Där körde jag Mangrove Blacks Bohemian lager,  och gick från 1053 till 1018, mätt i 20 grader.

Dortmunder är den jag kört flest gånger. Jag har använt us 05 och w34/70. Vilken lyckas ni bäst  med?

Om det nu är så enkelt att det kan ha med jästen att göra.

//Perwaste

6 Senast ändrad av scaryeyes (2015-01-23 19:55:25)

Jag mätte i dag till 1.022 i 20 grader. Av nån anledning känns den lite sötare nu än sist jag smakade på den. Alltså KAN det vara humlen som ställt till det för smaklökarna.
Hade eg tänkt att köra en kortare diacetylrast på 12 grader i en knapp vecka, men eftersom det inte ville jäsa ut så drog vi upp den till 20. Ingen fara så här på slutet då dom flesta felsmaker redan är avklarade.
Den verkar jäsa nu igen så allt är säkert ok.
Jag jäste den i 8 grader 10 dagar sen rampade upp till 10 under 2 dagar för att sen fortsätta i 10 dagar, 2 dagar rampning till 12. Där var vi för en vecka sen. Så innan den blev krashad så tog vi tag i problemet. Tror 8 grader är lite lågt om man bara jäser så kort tid. Är medveten om det, och det är inte dålig utjäsning som var bekymret. Det löser sig nog nu i varmare temp.
Men den spetsiga humlen har nog dolt restsötman som Kenneth föreslog.

Men med US 05 har jag jäst ut en pilsner från 1.060 (om jag minns rätt) till 1.000 i ca 18 grader. Tog typ 3 dar. Hoppas det inte händer igen. Nästa gång har man kanske inget att blanda med.

34/70 slurry. Mycket!

Perwaste skrev:

Scareyes och Svensson, vad hade ni för jäster?

Jag körde med WLP838 southern german lager.

8 Senast ändrad av Perwaste (2015-02-01 00:58:14)

Bra, tack!  Ska testa den nästa gång. Har tidigare haft problem med stora proteinutfällningar, men då har jag använt 34/70, och då har det nog kanske varit mest slurry, som Scaryeyes anser.