Bryggvatten

Först vill jag tacka för all hjälp jag fått från det här forumet även om jag inte har postat förut. Där jag bor (Uppsala) är vattnet hårt och nu är jag sugen att försöka mig på att brygga en lager av tjeckisk typ. Jag tycker mig förstå att det är lättast att utgå från destillerat vatten. Om det är så undrar jag hur ni gör för att få tag på det. Jag har hittat på apoteket men det kostade inte direkt gratis. Finns det något billigare sätt ?

Tack på förhand

Olof

Sv: Bryggvatten

Har aldrig kollat hur rent det är och vad det kostar men vi brukar köpa 20l dunkar med destillerat vatten på en affär typ mekonomen, det används till att fylla på batteripaketet på en truck.

Men som hemmabryggare skulle jag nog fixa eget vatten genom att koka upp massa vatten i bryggkärlet som är stort och fint och leda ångan till en jäshink eller liknande där det kan kylas ner med kylspiralen. De flesta som brygger har väl de delarna skulle jag tro.
Har man lite extra kopparrör skulle man ju även kunna tillverka en enkel spiral av det och helt enkelt leda in ångan i röret och låta det kylas av rummet och sedan fånga upp droppet i hinkar.

Någongång när jag varit desperat och inte haft tillgång till destvatten har jag kört till
"macken vid Knivsta" och hämtat vatten.
De har mycket mjukare vatten än i Uppsala.

PS
Du kan inte brygga på 100% destvatten.

Hälsningar
Kjell
(också från Uppsala)

4 Senast ändrad av Lasse O. (2006-10-06 17:02:30)

Lägg märket till att det vatten som andvänds till batterier INTE är destileratvatten.
Det är endast vad man kallar för "av joniserat". Det står heller inte på förpackningen att det är destilerat utan det kallas bara för "batterivatten". Det är kört genom ett filter som tar bort salt och mineraljonerna så att det blir, vad man skulle kunna kalla elektriskt neutralt, eller att som jag TROR att det heter, konduktiviteten är under ett visst värde(10µS/cm =rek.värde av batteri tillv.). Detta garanterar alltså inte att det är helt fritt från lösta mineraler och salter utan bara att det är så lite av dessa att det går att andvända till att fylla på bly/syra batterier med. Det är ju inte avsett att drickas.

Aha, då kanske det inte var någon bra idé då.
Men ditt svar fick mig att tänka poå en annan sak. Om man skulle pumpa hårt vatten genom ett filter av aktivt kol, skulle man då få ett mjukare vatten? Det vore ju en väldigt enkel lösning i så fall.

För att "mjuka upp" hårt vatten går det utmärkt att använda avjoniserat vatten.
Jag har bland annat bryggt en pilsner med mycket bra resultat på hälften vanligt kranvatten och hälften avjoniserat vatten.

Det man vill ha är just vatten med mycket låga (inga) halter av salter och mineraler.
Att det skulle vara farligt att dricka avjoniserat vatten är en gammal myt som inte alls stämmer.

Du!! Sätt lite jäsning o prova detta Det sägs att man får fram sprit smile

Janne Eng i Ljusdal lol

Jörgen skrev:

Har aldrig kollat hur rent det är och vad det kostar men vi brukar köpa 20l dunkar med destillerat vatten på en affär typ mekonomen, det används till att fylla på batteripaketet på en truck.

Men som hemmabryggare skulle jag nog fixa eget vatten genom att koka upp massa vatten i bryggkärlet som är stort och fint och leda ångan till en jäshink eller liknande där det kan kylas ner med kylspiralen. De flesta som brygger har väl de delarna skulle jag tro.
Har man lite extra kopparrör skulle man ju även kunna tillverka en enkel spiral av det och helt enkelt leda in ångan i röret och låta det kylas av rummet och sedan fånga upp droppet i hinkar.

En öl klagar aldrig!;)

Är inte det förbjudet?

Är det? Är det någon som provat? Sägs att den hemgjorda besken är som en dröm.jag har recept om det är någon som vill ha!

Janne wink

En öl klagar aldrig!;)

Tack för alla svar. 

Tolkar jag dig rätt Kenneth att jag kan köpa batterivatten på t.ex. biltema och spä ut mitt hårda vatten ?

Rent spontant är jag tveksam till att använda sådant batterivatten. Anledningen är att min erfarenhet är att eftersom vattnet ej är avsett för livsmedel, så förpackas det i fel sorts plastflaskor, som ger smak åt vattnet. Livsmedel som förpackas i plast, förpackas inte i vilken plast som helst, just för att det inte ska då plastsmak.

Jag hällde upp sådant batterivatten en gång ur plastflaskan i ett glas, och det luktade plast om det långt efter trots att jag rörde om och luftade an ening. Vet inte huruvida det försvinner med kokning, men av döma av hur det vattnet luktade som jag kommer ihåg skulle jag inte vilja använda det, med risk för att aromen från plasten sätter sig i ölen.

/Fredrik

Jag uttalade mig enbart om avjoniserat vatten.
Om man tillsätter något annat i det så är det knappast avjoniserat längre.
Plastsmak är inte roligt vare sig i vatten eller öl.
Är man osäker så prova att koka batterivattnet och kyl ner det för att kolla om det finns smak eller doft kvar.

Det gäller för övrigt allt vatten som man använder i bryggning att det ska ha bra kvalité.
Tyvärr så finns det kommunalt vatten som inte är speciellt lämpat för att brygga öl på.

Om du vill ha bort kalken helt (och inte bara använda syra för att justera pH) så kan du också behandla vattnet tex med släckt kalk Ca(OH)2, det bildas en fällning av CaCO3 (kalksten), som man kan låta sedimentera. Man kan också stormkoka vattnet utan lock, och få bort en del av kalken genom att koldioxid lämnar vattnet.

Alternativt köpa "bättre" vatten... typ något källvatten på flaska med så låg mineralhalt som möjligt. Då får man kanske maila tillverkaren och fråga.

/Fredrik

Även akvarieaffärer har osmosvatten.
Jag har själv en osmosanläggning till mitt saltvattensakvarium och en sån kostar ca 1700:-

Annars går det ju att tillsätta kalciumklorid för att sänka pH i mäsken.
http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-3.html

Det är bra med hårt vatten. Jag har det inte. snyft,.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Det är ju iofs mycket lättare att göra mjukt vatten hårt än tvärtom så du borde vara nöjd smile