(Experiment) Starsan i öl
Tjenna!
Här kommer ett litet konstigt experiment som egentligen var helt ofrivilligt fast i slutänden väldigt spännande. ![]()
innan jul bryggde jag två identiska julölar med 1 dags mellanrum. enda skillnaden var att jag glömde bort lite mjölksyra i
koket på öl nr 2.
Komisk nog hände det också en olycka med öl nummer två i samband med överföringen till jäskärl då jag lyckades glömma
att hälla ut mina 2L starsan som fortfarande låg i jäskärlet...
Självklart trodde jag instinktivt att jag skulle bli tvungen att hälla ut den, Men efter lite svärande blev jag påmind om ett brewstrong
avsnitt där (Jason?) hade lyckats göra samma fel som jag fast med betydligt mer starsan. Han hade slutligen hällt ut ölen och börjat
om, men sedan fått flera utlåtanden om att han borde ha jäst ölen då starsan tydligen bara blir näring och syra i ölen.
Jag slängde in den i jäskylen varav då 18L öl och 2L starsan. Mätte också pHt och konstaterade att pHt nu hamnat perfekt då jag i
början av koket hade lyckats glömma mjölksyran.
OGt hade ju såklart också blivit lägre och det skilde säkert en 5-7 pinnar mellan ölarna efter olyckan.
Ett dygn senare hade den extra näringen som starsanet tillfört gjort så att hela jäskälets headspace blivit en enda stor kraüsen.
Alltså hela 12L Kraüsen... på 20L öl. Den andra ölen hade för övrigt fått ca 1,5L Kraüsen. Exakt samma jäst och mängd fast på 18L
öl med 5-7 pinnar högre OG också jäsande i kyl med likadan termostat och temp.
båda ölarna slutade bubbla ungefär samtidigt trots att dom brygts med ett dygns mellanrum.
Smakade inte någon av ölarna förrns 6 veckor senare och kunde verkligen inte känna någon annan skillnad smakmässigt än att den ena
helt enkelt hade lite mindre av samtliga smakerna då den ju trots allt blivit utspädd. Annars inga bismaker i någon av ölarna.
Lät även hela tjocka släkten vara med i smakandet och ingen kunde känna någon annan smakskillnad. Ölen var flaskad för övrigt.
Så inte nog med att ölen blev drickbar så har jag också helt tappat rädslan för starsan-rester i processen. Har börjat fylla hinkarna med
endast 0,5L starsan och skaka runt istället för 2L ifall jag skulle råka tabba mig igen och då bara behöva förlora någon enstaka pinne.
Kanske kan börja justera pHt med starsan istället för mjölksyra eller vad tror ni? Kanske som jästnäring också... ![]()