SvagRom??

Fick en tanke här om dagen som jag inte kan släppa.

Vad händer om jag helt enkelt blandar till en sockerlösning till ett normalt og värde, tillsätter ex US05 och låter jäsa i ett par veckor?
Skulle man få någon sorts svagrom på 5-6% och hur skulle den isf smaka?? Skulle det bli några större skillnader om man använde lagerjäst eller tom bakjäst? Någon som vet/har testat?

Alltså inget jag funderar på att testa egentligen men jag får liksom inte ro i hjärnan.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: SvagRom??

Nej du skulle inte få svag rom. Rom är ett destillat.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Du får en fruktansvärt äcklig mäsk. Jäses bättre ut med ex turbojäst för det kan knappast vara smaken man är ute efter när man jäser ut en sockerlösning. Kom ihåg att destillering av detta (för att få någon form av sprit) är olagligt

Nä helt med på att det inte skulle bli någon egentlig rom i den bemärkelsen. Mest ett namn jag lite skämtsamt drog till med då brygden eller vad vi skulle kunna kalla det är helt baserad på raffinerat socker.

Också medveten om att man inte får bränna hemma. smile Men upp till 18% får man väl skapa hemma va? Fast det kanske bara gäller via jäsning? Är destillering förbjuden för hemmabruk överlag även om man kör en längre/varmare destillering så att alkoholstyrkan inte överstiger 18%? Förmodligen är det väl så antar jag. 

Hur som helst så är det inte just det jag funderar över. Jag bara klurar lite rent teoretiskt. Hur skiten skulle smaka? Möjlig metod för att upptäcka olika smaker och nyanser olika jästsorter ger? Etc etc. Bara nyfiken helt enkelt. Någon borde ju ha provat tycker jag.

Kom att tänka på en sak till. Kan inget om ciderframställning men ponerat att jag drar i en liter hallon i sockerlösningen. Har jag gjort halloncider då?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

jag tycker att du ska prova, det är så man lär sig. men du bör också läsa på en hel del om du vill kunna producera nåt som blir gott.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Tror du får nån hallonmäsk som blir sur som satan. Cider är ju ett sorts äppelvin. Ibland med päron. Men tror basen måste vara äpple.
Däremot går det alldeles utmärkt att jäsa cider på äppeljuice som inte innehåller konserveringsmedel. Det hade varit ett kull test att jäsa ett gäng tex 5 1 liters paket med 5 olika sorters jäst.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

7 Senast ändrad av Perwaste (2015-03-09 11:29:19)

För många år sen gjorde jag ett vin enbart på honung. Jag tog i lite i taget så att inte sockerhalten skulle bli för hög för jästen. Vill minnas att jag använde någon form av tokayerjäst.

Nu när jag läser detta blir jag ju lite sugen att testa det igen, men med en liten primning för att på kolsyran.

Men ren sockermäsk, testa, men du kanske måste ha en smaksättare?

Lycka till!

//not: redigeringen gällde en del rysliga stavfel :-)

8 Senast ändrad av Bryggarn i hagen (2015-03-08 20:08:32)

Vad tror du om att göra på samma vis som när man gör körsbärsvin?
Dvs låt jäsa och häll i socker stegvis sista veckorna, ta prover och håll OG 1010-1020 tills jästen inte orkar mer. Sedan svavla och sockra upp till önskad sötma.
Dock tror även jag att det inte kommer bli gott med bara socker.