jäst Mangroves jacks belgian ale M27

Jo så här, jag tänkte göra en belgisk Pale ale på det jag har skafferiet...

jag har en Mangroves jacks belgian ale M27som skall jäsa i 26-32grader C för bästa resultat. men jag har inte så varmt hemma..
inne tempen är ca 21-22grader C.
kommer det bli bra ändå? eller skall jag satsa på min andra jäst US-05?
...men då blir det väl något annat?

Sv: jäst Mangroves jacks belgian ale M27

skaffa en större balja/hink och en akvarie doppvärmare, värm vattnet till önskad temp i den stora baljan och ställ i jäskärlet i den, nackdel om man har tappkran på.

haha.. javisst, men då kan jag ju åka å köpa en annan jäst istället..

Jag har jäst med Mangrove Jacks Belgian Ale i "normal rumstemperatur" med bra resultat, möjligtvis att man får en lite klen ester profil men i övrigt inga problem.

Har du golvvärme är det ett alternativ. Ställer du hinken direkt på golvet kommer tempen gå upp en del. Isolering av jäskärlet är en annan metod att få upp temperaturen.

Eller om du har en garderob/mindre rum så är det bara in med ett extra element och kör alt. kupefläkt.
Så gör jag :-)

tack för alla fia tips...brygga i badrummet lutar det åt..slå på golvvärmen ett par dagar..en vecka borde räcka!..eller?

Tristan skrev:

skaffa en större balja/hink och en akvarie doppvärmare, värm vattnet till önskad temp i den stora baljan och ställ i jäskärlet i den, nackdel om man har tappkran på.

sorry, men jag läste ditt svar lite snabbtoch slarvgt...jag läste det som att jag skulle ha kranen på , rinnande vatten alltså,...läser illa!! Så stod det ju inte alls!
jag mitt xxxx ...haha...

Tack för svaret!!

Återkom gärna med resultat. Jag testbrygger en Tripel med Fermentis och Lallemands Abbaye jäst för att utröna kvalitet och egenskaper på torrjäster med belgotema. Börja med att jäsa i det lägre spannet och höj sedan tempen successivt för en bra utjäsning. Börja alltså inte varmt och avsluta kallt.

Själv värmer jag mina jäskärl med värmebälten. Kan ju vara en ide att köpa inför framtiden, tillsammans med en termostat då...
Tyvärr saknar humlegården värmebälten i sortimentet, men sådana går att köpa på t ex Ebay http://www.ebay.com/itm/131287042515