BIAB och liten gryta. Problem?

Tjena,

Ska brygga 11-12 liter imperial stout tänkte jag. Problemet är att jag kör BIAB och begränsas då av min gryta på 25 liter. Räknar jag med bortkok och absorbtion etc så behöver jag runt 25 liter vatten plus att malten tar upp ca 5 liter.

Finns det några nackdelar med att mäska i en mindre mängd vatten ex 15 liter och så tillsätter jag mer vatten under humlekoket efter hand som det kokar bort?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: BIAB och liten gryta. Problem?

Mängden vatten vid mäskning brukar man kunna säga är 2-3L vatten per kg malt. Så vid 5kg malt till mäskningen så behöver du (5kg x 3L), 15 liter vatten.

Själv har jag en 16L kastrull och mäskar mellan 2-3kg malt med 2,5L per kg malt, alltså 5-7,5L vatten.
Om du har en 25L kastrull och vill få ut 10-15L vört efter koket så skall det inte vara några problem alls.

Malten kommer precis som du nämner att ta med sig en del vatten, men tillsätt bara den mängd vatten du behöver för att nå rätt slutvolym till humlekoket så skall det inte vara några problem.

Envishet kommer du långt på!

Jo men med BIAB brukar jag vanligtvis starta med allt vatten på en gång men det finns ju inga hinder för att starta med 15 liter förstås.

Sedan borde det inte spela någon roll om jag tillsätter vattnet innan humlekoket eller under tiden det kokar? Kommer inte få plats att tillsätta allt direkt innan koket utan en del måste i när lite har kokat bort. Sedan borde det väl inte vara några problem att tillsätta kokat avsvalnat vatten efter kylningen heller för att hamna rätt med volym och og?

/// M

Pröva satslakning. Tidigare körde jag BIAB med satslakning, funkar alldeles utmärkt. Det kräver iofs möjlighet att värma 10l lakvatten vid sidan om, men det kan man göra med en vattenkokare under tiden man mäskar.

Så här gjorde jag då för 20l sats:
*Mäska i grytan med 10l + 1l/kg malt (15l). Värm under tiden 13l vatten till 80C efter eget tycke och ha det i t ex en jäshink.
*Mäska ut vid 78C och lyft ur påsen, krama ur allt vad du kan i grytan. (Påbörja värmning till kok.)
*Stoppa påsen i jäshinken med lakvatten och rör runt i malten så att allt blöts upp och inga klumpar finns.
*Vänta 5-10 minuter.
*Lyft upp påsen ur lakvattnet och krama ur allt vad du kan.
*Häll i vörten i grytan och koka. Kokvolymen borde blivit 22-24l, beroende på hur mycket du pressat ur malten.

Lycka till!

Taget!
Utbytet borde bli bättre också antar jag.

Ska prova detta!

/// M

+1 på Bee annars kommer ditt utbyte bli för lågt. Volymen vatten i grytan sätts av antaler kg malt. 25-X i ditt fall. Laka sedan ut så di får rätt volym innan kok. Skulle tro att 2h kok och extra urlakning kan ge dig OG uppåt 1,100 med den metoden utan problem.

Men ska det extra lakvattnet i jäshinken verkligen vara 80 grader? Eller tog du höjd för att det relativt snabbt svalnar i en jäshink jämfört med ett vanligt mäskkärl?

/// M

Jag brukar mäska ut vid 76C ungefär. Alla gör vi olika men det är nog klokt att ta lite höjd pga värmeförlusten.

9 Senast ändrad av Bee (2015-01-26 08:54:44)

MadManMacho skrev:

Men ska det extra lakvattnet i jäshinken verkligen vara 80 grader? Eller tog du höjd för att det relativt snabbt svalnar i en jäshink jämfört med ett vanligt mäskkärl?

/// M

Både och... dels kommer det vara svårt att hålla värmen på vattnet, och dels så kommer malten som håller 75C att sänka totaltemperaturen. Det blir närmare 78C än 80C i lakning 2.
Dessutom hade jag en tanke om att det är lättare att få ut det sista sockret med en högre temperatur vid den andra lakningen, men om det faktiskt är så har jag inte gjort kontrollexperiment på.

Ok, tack för svar! Ska testa detta!

/// M