Tillsätta mer socker i efterhand!

Hejsan!
Som rubriken lyder så har jag en fråga. Jag är väldigt ny inom ölbryggning och håller på med min första sats. Problemet är att jag nu i efterhand märkt att jag nog antagligen tillsatt för lite socker så att abv kommer landa på 3.4%. Dock vill jag ju åtminstonde ha 4.5 % i ölen och undrar därför om någon här vet om man kan tillsätta dry malt, socker eller liknande nu i efterhand i brygden för att öka den slutliga alkoholhalten? Eller är det bara att dissa denna sats och köra på en ny?:)

// Johan

Sv: Tillsätta mer socker i efterhand!

Hej!
Ja det kan funka, Har inte gjort det själv, men när jag läste lite om det så ska det funka.
Min inget jag kan garantera, men den borde boosta upp din ABV, ta inte för mycket heller.
hur länge har den jäst nu ?
Hur stor batch är det ?

3,4% var typ vad min första batch landa på, och den var god ändå.
Alternativet är att dricka den och göra sedan en ny, är ju inget dåligt med ölen om det är en folle, då kan du bara dricka fler wink

3 Senast ändrad av Bo (2015-01-20 12:13:15)

Kort svar; Nej, det kommer inte att bli bra om du tillsätter något i efterhand. Låt det jäsa ut, tappa upp och testa om du gillar det. Kör sen vidare.

Längre svar; Att tillsätta socker i efterhand kommer att höja alkoholvärdet (förutsatt att jästen fungerar som den ska). Däremot inte "smak"-värdet för en vanlig öl. Sannolikheten att det blir "bättre" öl än vad du får ut om du inte tillsätter något är mycket låg. Bättre i så fall att låta den första satsen öl vara, köra klart processen och lära dig att göra allt med flasktappning m.m. Därefter kör du vidare och misslyckas lite mindre gång två, ännu lite mindre gång tre osv. Man måste kunna krypa innan man kan gå, och då är det kanske bra att göra det med folköl wink

Okej! Tack för svar! Jag får tappa upp denna och hoppas att den smakar okej och ladda om och göra rätt nästa sväng! smile

...om du i alla fall tänker tillsätta socker - lös upp det i vatten först. Om du häller socker i direkt så kommer all kolsyra som finns kvar att ge sig iväg med all öl i en kaskad.