1 Senast ändrad av LasseKongo (2015-01-19 18:29:30)

Problem med dålig boil-off / lågt OG i Braumeister 20 liter

Hej!

Hoppas det är OK att lägga detta utanför den stora Braumeistertråden, kommer bli en del text som kanske bara rör min utrustning.

Behöver assistans från främst Braumeister ägare, men andra få givetvis också tycka till.

Bakgrund:
--------------

Jag har kört 6 st batcher i min 20 liters BM, i den första var jag inte så noga med mätningarna, men i dom efter det kan jag se ett mönster,
jag når preboil gravity +- 1 punkt, men min OG efter kok är för lågt. Då jag är nybörjare har jag inte tänkt så mycket på det, men då
jag gjorde batch nr. 6, en all Amarillo APA blev det riktigt fel.
Receptet med 6kg malt 27 liter mäskvatten skall ha en preboil gravity på 1.052 och en OG på 1.060. När jag mätte hade jag 1.051 i preboil, men bara 1.054
efter kok. Med andra ord ökar 3 punkter mot förväntade 8.
Känns som att antingen är min min Beersmith profil helt kass, eller så kokar det bort för lite.

Jag kör med en Beersmith profil som anger 2.78 l/h i boil-off och en cooling shrink på 4% samt 72% total efficency, denna verkar vara en del folk i olika forum
som nyttjar. Enliget boil-off kalkylatorn http://sigginet.info/brewing/tools/boil-off-calculator/ skall ett kärl med 35cm i diameter koka
bort 4.12 l/h vid 100C. Jag testade faktiskt denna teori med en kastrull med 22 cm diameter, vägde innan och efter ett 30 min kok vid 100C, och
vikten minskade med 0.96 kg mot 0.81 i kalkylatorn (ångade nog bort en del innan koktemp), så det känns som 2.78 l/h för en BM borde vara för lågt egentligen.

Skall tillägga att värmeelementen i BM är ordentligt rengjorda, inga beläggningar som går att känna. Har även gjort alla mätningar med samma hydrometer
med vätskan i rumstemp.

Vad jag testat utöver mina vanliga batcher:
--------------------------------------------------------

* Kokade vatten i BM, c:a 10 liter och jag nådde aldrig över 97C, verifierade även med extern termometer.
  Här är en film på "koket" : https://www.dropbox.com/s/zmq45lmnumohn … m.MOV?dl=0
  Som synes är det lite rullande kok på en liten del, resten låg aktivitet. Det är konstigt nog lägst aktivitet
  i den delen där värmeelementen ligger tre-dubbla

* Körde en "dummy batch", gjorde det enkelt : 5 kg pilsmalt, 25 liter mäskvatten och 5 liter lakvatten. Skall
  enligt Beersmith ge 25 liter preboil med SG 1.052 och OG 1.060. Resultat 1.051 i preboil och 1.054 i OG.
  M.a.o. samma som min tidigare batch. Om jag räknar rätt är detta ett bortkok på endast lite över 1 liter.

Saker jag noterat:
------------------------

* I båda mina senaste batcher har BM aldrig kommit över 98C, ibland blippar den ner på 97C. Känns rätt klent, man borde
  kunna nå 100C då jag är nära havsnivå.
  Bild på vörtkok : https://www.dropbox.com/s/0hc0rrw94nbbt … k.JPG?dl=0
  Film på vörtkok : https://www.dropbox.com/s/kj0x9saick0p5 … m.MOV?dl=0

* När jag stoppade i kylspiralen i sista batchen 10 min innan kokslut dök tempen till 96C och
  programmet pausades. Tog 5,5 minuter att nå 98C igen då programmet fortsatte.
  Film efter kylspiralen åkte i : https://www.dropbox.com/s/u0in2nk3q8csr … m.MOV?dl=0

* En del av värmeelementen ligger an mot kärlet ungefär vid kranen, bild här : https://www.dropbox.com/s/kdm1sgszp9n3t … d.JPG?dl=0
  Om man tittar på vattenkokar filmen är det ett litet rullande kok vid den delen som ligger an, men resten är väldigt svagt. Skall jag ha i humle
  filtret får jag trycka undan elementet.
EDIT: Testade att m.h.a. en rostfri bult, bricka och ett par muttrar trycka ut elementet från vägen. Testade att koka vatten igen och det blev fortfarande bara 97C. En stund efter bulten tagits bort låg elementet emot igen.

* Strömförbrukningen när elementet är på är 1850W, är det inte ett 2000W element i BM ?

* Tempen som BM visar verkar stämma med en extern termometer

Så, hur funkar det för er andra BM ägare ?
Hur mycket kokar ni bort ?
Kan det vara mitt värmeelement som är kass ?
Är min Beersmith profil kass ?
Är det jag som är kass ?

Tacksam för synpunkter/hjälp

//Daniel

Sv: Problem med dålig boil-off / lågt OG i Braumeister 20 liter

Vatten kokar vid olika temperatur beroende på lufttryck och höjd över havet. Vatten kan inte bli varmare än kokande utan att bli ånga som i sin tur kan blir varmare men om ditt vatten kokar på 98c så kan du inte få det varmare helt enkelt. Din boil off är antagligen för lågt inställd i BS om du får rätt PBG men inte OG. Du kan inte testkoka med vatten då vört fungerar annorlunda, det kommer ge dig som bäst ett riktvärde men inte samma som med vört. Anteckna vid skarpt läge och justera längs med vägen så att säga, du hittar rätt tillslut.

Om lokalen är kall skadar inte lite isolering runt din BM samt en mössa med hål i toppen. Det har givit mig bättre kok och avkok.

Lindh skrev:

Vatten kokar vid olika temperatur beroende på lufttryck och höjd över havet. Vatten kan inte bli varmare än kokande utan att bli ånga som i sin tur kan blir varmare men om ditt vatten kokar på 98c så kan du inte få det varmare helt enkelt. Din boil off är antagligen för lågt inställd i BS om du får rätt PBG men inte OG. Du kan inte testkoka med vatten då vört fungerar annorlunda, det kommer ge dig som bäst ett riktvärde men inte samma som med vört. Anteckna vid skarpt läge och justera längs med vägen så att säga, du hittar rätt tillslut.

Tack för svar.
När jag kokade vatten i kastrull så nådde jag 100C vilket man bör göra om man inte bor på högre höjd, men det kanske inte är samma som vört. Känns ändå som runt 4 l/h för vatten i kastrull jämfört med  ~1 l/h för vört i BM är väldigt stor skillnad.

Strandipa skrev:

Om lokalen är kall skadar inte lite isolering runt din BM samt en mössa med hål i toppen. Det har givit mig bättre kok och avkok.

Glömde skriva det, men jag kör i köket, c:a 22C, isolering med liggunderlag har jag, och det verkar isolera rätt bra.
En mössa kanske skulle vara något, men det borde ju inte vara något krav för att få bra avkok tycker jag.

Ja 1l/h låter riktigt lågt. 3-4l/h tycker jag nog du ska kunnakomma upp i. Låter egendomligt...

Lindh skrev:

Ja 1l/h låter riktigt lågt. 3-4l/h tycker jag nog du ska kunnakomma upp i. Låter egendomligt...

Ja, tycker också det. Vört är ju ändå rätt mycket vatten, graviteten är ju högre, men 1.05 jämför med 1.00 för vatten är ju inte stor.
--Disclaimer-- Är inte expert på termodynamik....

Räknade på effekten i BM 20 l resp 50 l

BM20 35 cm diameter, 2000W : 2000/(17.5*17.5*pi) = 2.08W/cm2
BM50 45 (?) diameter 3200W : 3200//22.5*22.5*pi) = 2.01W/cm2

Känns rätt lika, vet du vad du har för avkok på din 50l ? Liter/h eller ännu hellre %/h

% per timme blir lite skevt eftersom det varierar mycket beroende på batchsize. Gör jag 27l mot 45l i en BM50 kommer procentuella boiloffen vara bra mycket högre.
Liter i timmen är böttre mått eftersom det är samma värde. Jag har bara bryggt tre ggr med min Braumeister och känner inte att jag lagt tillräcklig fokus på volymer. Jag har dessutom gjort på olika sätt varje gång och senaste gången med bryggolle. Jag har huvan så mitt boil off blir ganska litet men koket är enormt kraftfullt, lite som en kommersiell vörtkokare. Mellan 3-5l/h är det jag fått det till men jag ska mäta ett gäng gånger och köra medelvärde.

Kan det vara så simpelt att du endast har 100c inprogrammerat istället för 102 (103 om 2015 modell) jag får nämligen ett väldigt svagt kok (snarare sjudande) om jag ej ställer in 103c på min bm. Tempen står då ofta och stampar strax under 100 (bor några få möh)
Men när 103 är inställt får jag ett bra rullande kok på 100c jämt.

Jag undrar om tempsensorn verkligen är helt precis runt 100 grader. När jag körde min första omgång nu i helgen som var så fick jag ett OK rullande kok när jag ställt in 102 grader, men BM visade 98 grader. En vanlig glastermometer visade dock mellan 101 och 102 grader.

janox skrev:

Kan det vara så simpelt att du endast har 100c inprogrammerat istället för 102 (103 om 2015 modell) jag får nämligen ett väldigt svagt kok (snarare sjudande) om jag ej ställer in 103c på min bm. Tempen står då ofta och stampar strax under 100 (bor några få möh)
Men när 103 är inställt får jag ett bra rullande kok på 100c jämt.

Jag har kört med 102C inställt. Kommer ju aldrig att kunna nå över 100C ändå vid havsnivå ändå, men värmeelementet går konstant. I flera videos jag sett på Youtube når man 100C med 102C inställning. Om man kollar på filmen när jag kör vörtkoket är det ju inte vad jag skulle kalla rullande kok direkt...

12 Senast ändrad av LasseKongo (2015-01-13 15:42:42)

Lurifax skrev:

Jag undrar om tempsensorn verkligen är helt precis runt 100 grader. När jag körde min första omgång nu i helgen som var så fick jag ett OK rullande kok när jag ställt in 102 grader, men BM visade 98 grader. En vanlig glastermometer visade dock mellan 101 och 102 grader.

Vet ej, men då jag mätte vid 98C stämde den med annan termometer. Om det faktiskt hade varit 100C under koket borde jag haft ett intensivare kok, och troligen då också ett större boil-off. Då jag bara ligger på lite över 1 l/h mot förväntade 3-4 l/h tyder ju på att tempen är för låg. Samma termometer visar 100C när jag kokar vatten på spisen.

Vatten kokar vid 100C vid normalt luftryck, men vört har en något högre kokpunkt beroende på OG (eller eg. antalet mol socker i vörten). Av den anledningen är det inte konstigt att man inte har ett väldigt häftigt kok vid 100C.

En uppdatering på mitt problem, efter lite bollande med Humle och Ralf på Spiedel så fick jag ett nytt värme element skickat som jag skruvade i, och nu ligger jag på över 3 liter / h i avkok, så problemet verkar löst.

Lindh skrev:

% per timme blir lite skevt eftersom det varierar mycket beroende på batchsize. Gör jag 27l mot 45l i en BM50 kommer procentuella boiloffen vara bra mycket högre.
Liter i timmen är böttre mått eftersom det är samma värde. Jag har bara bryggt tre ggr med min Braumeister och känner inte att jag lagt tillräcklig fokus på volymer. Jag har dessutom gjort på olika sätt varje gång och senaste gången med bryggolle. Jag har huvan så mitt boil off blir ganska litet men koket är enormt kraftfullt, lite som en kommersiell vörtkokare. Mellan 3-5l/h är det jag fått det till men jag ska mäta ett gäng gånger och köra medelvärde.

Aningen Off Topic, men ändå relaterat:

-Du som provat att koka med huva, har du haft några problem med DMS? Kommersiella bryggerier har också huva så det borde väl inte vara något problem. Men ändå..  kraftigt kok och låg boil-off borde innebära att en hel del av ångan kondenseras och droppar ned i vörten kan man tycka.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Nej inget dms såhär långt, trots hopstand på upp till 75m. Lyckats med dms på min första bryggd, de 87 nästkommande har jag inte haft någon burkmajs eller kokta grönsaker likt Stockholms festival.

Det låter betryggande! Tack! smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!