Fyllning på partyfat???

Tjena!

Då man numer är gammal i gemet och redan har sin andra sats på jäsning har jag börjat fundera på det här med fatfyllning. Hur fungerar det? Hur gör man? Hur länge håller sig ölen efter första glaset mm mm.

Då jag är helt ny på fatfyllning hade jag tänkt att börja med partyfat för att undvika större investeringar. Jag är också intesserad av att slippa bottensats och att kladda med prima vilket så vitt jag förstått går att undvika genom kolsyrning mha patroner.

Vad ska jag lägga i varukorgen hos "Magnus" och hur får jag ihop allt på ett smidigt och snabbt sätt? Någon som kan ge någon form av guide á la "Kags for dummies" eller liknande?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: Fyllning på partyfat???

Oavsett typ av fat är det första du måste fixa en kolsyreflaska med regulator och manometer (tryckmätare). Behöver inte vara nån brandsläckare eller liknande utan en vanlig soda-stream-flaska duger gott. Tänk på att soda-stream har annan gänga än normala co2-flaskor så du behöver en trapetz-adapter. Dyr som kvicksilver men omöjlig att klara sig utan.

Själv kör jag med flexi-tap i mina partyfat å jag har haft ett par fat "öppnade" i ca 2 månader i kylen med kolsyra påkopplad utan att ha problem med att gasen läcker ut eller att ölen blir dålig.

Flexi Tap

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Ok, tack!

borde det inte fungera med en sådan här partyfatspropp med nippel?
http://maltmagnus.se/utrustning/fat?product_id=386

Sen en sodastreamerflaska, partyfat med kran och en klocka så jag vet hur mycket gas jag trycker i.
Det borde väl bli tillräckligt tryck av 2,5 bar för att trycka ur hela fatet? Eller tror du man behöver en kolsyredriven kran a la Beer King också?

/// M

MM special är för att kolsyra ölen, när du byter den mot tapp kran tappar du trycket i fatet så du måste trycka ut men något annat.
T.ex flexitapp eller beerking och då driver man ned en liten kolsyre patron eller kopplar på sin "stora" tub.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Fel av mig den kanske går att trycka ner om man skruvar bort brickan....

Hade tänkt att pluggen kunde sitta i till fatet var tomt. För jag antar att det är någon form av backventil på den. Isf borde det ju finnas tryck så det räcker och så använder jag den inbyggda kranen helt enkelt. Tror du inte det skulle funka?

Har aldrig sett ett partyfat irl så jag vet inte riktigt hur de fungerar men hur menar du att det blir tätt om man trycker ner den? Att jag pluttar ner själva nippeln i ölen och sätter på en annan tappkran utan kolsyradrift alt en beer king utan patron i samma plugg som nippeln satt i? Lite svårt att förklara vad jag menar. Speciellt när jag inte riktigt förstår vad du menar. smile

/// M

Fast det är klart...när vätskenivån sjunker sjunker ju trycket i fatet. Kanske ölen riskerar att bli avslagen?? Isf får man väl dra i lite extra kolsyra efter varje användning för att bibehålla trycket då.

Fan. Vill liksom kunna ha ett kolsyrat och klart öl i ett litet fat som är smidigt att ta med och som håller sig iaf en månad efter första glaset.

Dyrt blir det också.
Partyfat med inbyggd tappkran: 65:-
Special Co2 ventil: 99:-
Trapetz adapter: 295:-
Regulator: 569:-
Co2 tub: 248:-
Co2 slang 2m: 32:-
Fyllningsnippel: 80
Slangklämmor 4st: 40:-

Totalt: 1428 plus frakt. Beer king ej inräknat.

Kanske lika bra att köra med prima och leva med en bottensats. Hur känsligt är fatet för omkringflyttning och hur mycket bottensats får man med när man tappar upp ett glas?

/// M

MadManMacho skrev:

Kanske lika bra att köra med prima och leva med en bottensats. Hur känsligt är fatet för omkringflyttning och hur mycket bottensats får man med när man tappar upp ett glas?

/// M

Se till att kallkrascha ölen så det du häller i fatet är så klart som möjligt. Då blir det bara jästen från kolsyrejäsningen som ger bottensats och det har i det närmaste lämnat fatet efter första glaset.

Jag har nyss druckit upp mina två första partyfat och kranen funkade bra utan att skumma. Jag köpte silikonproppar med övertrycksventil och en Partystar Deluxe-kran. På den kranen har du ett reglage för kolsyran så du vrider bara på kolsyra när trycket i fatet sjunker. Stänger du reglaget stannar gasen kvar i patronen så du kan flytta kranen mellan två fat utan gasen strömmar ut i det fria..
En patron räckte utan problem till ett fat. På grund av nyfikenhet och "lek" bytte jag patron till andra fatet så jag vet inte hur mycket en patron räcker till men minst ett fat och lite till.

Retsticka men ingen taskvört!

Tack!

Då kör jag på det! Brukar kallkrascha ändå. Känns surt att plöja ner 1500-2000 på partyfatsgrejor. Ska man ösa in pengar är det ju lika bra isf att gå på riktiga fat. Det får bli senare det.
Har också läst att partystar kranen ska vara bättre än beer king.

/// M

Bara vissa fat har inbygd tappkran. Andra sätter man en tappkran genom gummipluggens hål.
Altså en lös tappkran, sök på flexitap eller beerking. Finns i humlegårdens webbutik.

Nu börjar det närma sig stora tappardagen och då har ett par frågor till rörande partyfat dykt upp.

1. Hur länge står sig ölet i ett öppnat fat med partystar-kran?
2. Ska kolsyran vara på när jag är nöjd med öldrickande för dagen så att trycket bibehålls? Eller är kranen så tät att man kan vrida av gasen och låta fatet stå någon/några veckor utan läckage?
3. Priming. Är det 3g socker / liter som gäller? Har läst lite olika metoder. Jag har köpt gummipluggar med säkerhetsventil så egentligen borde jag väl kunna dra i 1 kilo socker / liter om jag vill det utan att fatet smäller?

/// M

1 Har du fatet kylt, borde du kunna ha den i i minst tre månader, troligtvis mycket mer, men min öl brukar inte räcka så länge.
2 nej, slå av kolsyran om du inte vill öka kolsyrehalten i ölet.
3 kör den sockerhalt per liter som gäller för att få rätt kolsyrehalt till din ölsorter, det kan ju ändå hända att du har en restsötma som ökar kolsyran...

kul att du ändå valde partytält, har kört såna sen sent 80-tal.
BTW, kolla http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5548
Nilus

hominem coquo cervisia

Tack för tydliga svar! Och för länken.

Du menar att kolsyran ökar om kranen lämnas öppen? Hade kanske snarare eäknat med att kranen skulle läcka av trycket. Rent teoretiskt, om kranen bara inte läcker, så skulle man då kanske kunna kolsyra ölet i partyfatet via tappkranen. Fast det skulle nog ta någon månad iof. smile

/// M

Jodå, du skulle kunna tvångskolsyra ölet i tunnan via kranen, men det blir dyrt om det är beerking eller partystar... Men väljer du flexitap... Visserligen dyrare system, men alla attiraljer går att kombinera med tex corneliusfat, om du vill bygga ut ditt system.
Själv kolsyrar jag i corneliusfat, kröjsar eller tvångs, sedan tappar till flaska via mottrycksfyllare eller beergun, och till partyfat via mottrycksfyllare. Ibland sparar jag på corneliusfat...
Till partyfaten har jag beerking, partystar, flexitap och några andra som jag inte kommer ihåg vad de heter...
Det har tagit några år att bygga upp samlingen av leksaker, men det är kul att ha dem :-)
Nilus

hominem coquo cervisia