FG vid 1.016
jag har en fundering, jag har en dark ale som jag snart skall tappa på flaska..
fg ligger på ca 1.16, behöver jag tillsätta socker/maltextrakt för att få lagom kolsyra på flaska eller räcker det som är kvar från bryggen?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → FG vid 1.016
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
fg ligger på ca 1.16, behöver jag tillsätta socker/maltextrakt för att få lagom kolsyra på flaska eller räcker det som är kvar från bryggen?
Är jäsningen avslutat, om ja så behöver du tillsätta socker för kolsyra. Är jäsningen inte avslutad hade jag inte vågat tappa på flaska, omöjligt att säga hur mycket mer den kommer jäsa ner i så fall, risken för flaskbomber blir då stor.
Menar du 1.16 eller 1.016?
haha..1.016 menar jag naturligtvis...
mitt fel..skriver illa! tack!!
Precis som dom säger ovan, låt det jäsa färdigt så det inte exploderar flaskor för dig.
Om det har jäst färdigt måste du tillsätta socker för flaskjäsningen för det finns inget kvar som jästen kan äta.
(Förutsatt att du inte tillsätter en annan jäst vid buteljeringen som äter bättre).
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → FG vid 1.016