Brygg ditt eget öl. Greg Hughes. Artnr: 7467

Hej!

Fick häromdagen boken i min hand och har alltså bara gjort en genombläddring på ca 1 timme,
således har jag inte läst boken från pärm till pärm, vilket annars är brukligt , men det kommer.

Men jag studsade verkligen till när det gäller språket och därmed översättningen,
jösses vad det både formulerades och stavades knepigt på sina ställen.

Någon mer som reagerat? eller är jag överkänslig?

Läslusen Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Brygg ditt eget öl. Greg Hughes. Artnr: 7467

Inte för att jag läst den men har dom använt Google? Men det är klart - om Google använts behöver man inte vara överkänslig för att drabbas av skrattkramp. Ex. ungefär så här stod det i en installationsanvisning till en "driver" till någon datorpryl jag köpte:
"--med behag installera föraren"

Jag är rätt känslig för usla översättningar, det stör mig hela tiden.
Tack för infon, då vet jag att den här boken inte är något för mig.

Hej!
Personligen tycker jag att boken är en mycket läsvärd och informativ om ölbryggdens grunder. Med sitt enkla språk och sina tydliga illustrationer är det här en bok som jag brukar rekommendera till alla som vill börja brygga sitt egna öl.
/Anders

Jag reagerade inte på språket då jag läste den.

Jag har läst i den och blir också irriterad på språket. Inget seriöst intryck från en dåligt översatt text.
Om man ska se saken från den ljusa sidan är det väl bra att fler svenskspråkiga källor för hembryggning kommer ut.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Reagerade på nån översättning här och där också, men tycker ändå att det är en läsvärd bok.
Framförallt är den väldigt pedagogisk och visuellt tilltalande, så bra bok för någon som ska börja brygga öl tycker jag.

Vore kul med en svensk översättning av "How to Brew" smile

Fick boken i julklapp av min mamma, och jag reagerar på samma sak som Raasken: Översättningen är usel.

Fastän jag själv inte är nån språkmänniska, så reagerar jag ständigt på klumpiga formuleringar, ologiska meningsuppbyggnader, stavfel etc. då jag bläddrar genom boken. Ibland förblir det t.o.m. oklart för mej vad författaren vill säga med en specifik mening.

Om jag nu fick välja, skulle jag hellre ha boken på originalspråk. Antar att den genomgått åtminstone nån form av språkgranskning och korrekturläsning.

Sakinnehållet må vara bra, enkelt och informativt, men trovärdigheten lider av det usla språket. Och emellanåt förvrängs t.o.m. budskapet!

Så ett tips till er som behärskar engelska: Skaffa boken på originalspråk.