Länge sedan jag skrev här, men bryggt öl har jag gjort för det. Men idag blir det två spännande öl som jag började med redan i tisdags.
Då bryggde jag nämligen en öl som jag tänkte ha med på SM i folkets val. En Imperial Porter med inte mindre än 3kg ugnsbakad och riven potatis i mäsken. Använde mig av lite roliga kryddor i den också, det blev Lakritsrot, paradisfrön och pors. Hursomhelst så är det en stor öl på närmare 10% så från tredje lakningen tog jag undan 10l och gjorde grunden till ölen som jag brygger idag.
Tillsatte mjölksyreodlingar från surkål och malt till denna för att skapa en survört. Mätte den på morgonen till 3,33 i pH och 1.018 i SG (start på 1,045). Så det har både blivit surt och jäst en del. Denna skall jag använda till två öl idag alltså:
Öl 1: Syrad och Brettad Saison. 5l Survört kokas med Baronhumlekottar i 15min till ca 20 IBU. denna tillsätts sedan till 18l Saisonvört på OG 1,050 som jag kokar idag, IBU ca 20 här också från Spalter select humle. Jag begränsar alltså syran till en fast nivå genom att ta död på bakterierna och vildjäst. Jag vill inte ha en för sur Saison utan mer lite syrligt frisk. Till detta pitchar jag Belle Saison jäst samt Brettanomyces Claussenii samtidigt. Hinner den bli god i tid så kanske det blir folkets val i SM för denna också.
Öl 2: Här blandar jag istället 7l Saisonvört med 4l syrad vört och eftersom jag inte kokar den syrade vörten nu så kommer denna förmodligen bli surare och med lägre beska säg 10 IBU. Den kommer också bli mörkare eftersom survörten är tagen från en porterbryggning. I denna pitchar jag bara Brettanomyces Trois och Bruxellensis. En rödaktig suröl blir det nog av detta.
Well, thats all. Brew strong!