cylinderkonisk jästank, jästen samlas i botten, på så sätt kan man med enkla medel tömma jästen från tanken/kärlet och använda även denna som Sekundär kärl utan att flytta ölen.
Vid flaskning av öl så tillsätter du en vatten/socker blandning som du kokat upp. beroende på öltyp fins det olika mängder av socker du ska kan ha. Säg en IPA/pale ale brukar jag ta 2-3dl vatten, och sedan 5gsocker/Liter öl som jag ska flaska, kokar upp denna.
För över den färdig jästa ölen till ett nytt kärl med en tappkran, häller i all sockerlösning (kallas för prima) sedan börjar jag flaska, Efter var 5te flaska rör jag runt försiktigt. på med kapsyler, låter denna jäsa i iaf 2 veckor i rumstemperatur sedan dricker jag dem!
Att bibehålla kolsyran, ja det gäller att du har en kapsyl eller annan flaska för att sluta drycken. Vad jag vet finns det inget som skulle hjälpa denna process.
Alla typer av öl trivs inte att lagras, om det är det du tänker på, grundregel där är att den ska vara iaf 8% och gärna av det mörkare laget.
En Ale/ipa/paleAle osv är bäst att konsumera så fort som möjligt där av att humlesmaken avtar relativt fort efter flaggning.
Hoppas att det svarar på lite av dina frågor. Känner du att du behöver mer så är det bara fråga eller kolla på Google, Finns otroligt mycket att läsa.
Missa inte http://www.lindhcraftbeer.com En av de bättre svenska ölbryggar bloggarna (Enligt mig)