Speidels Braumeister 50 vs Camurri Brauer CB 50

Hej,

Ska köpa bryggverk, men kan inte bestämma mig för vilket av dessa två jag ska köpa?

Några tips och råd från er?

Tack
R

Sv: Speidels Braumeister 50 vs Camurri Brauer CB 50

Det här är en fråga som jag också är nyfiken på inför kommande uppgradering till våren! smile

3 Senast ändrad av jakeelee (2014-11-28 14:22:07)

Personligen hade jag nog köpt Camurri's system. Känns som om man kan alterera och leka mer med kontroll enheten som är en Crouzet Millenium 3.
Original "programmen" som finns i är säkert ok men om man får för sig att styra lite annat oxå så går det nog att trixa till med den enheten.
Har själv precis beställt en Crouzet millenium 3 Smart XD26 och bluetooth dongel som ska bli styrning till våran 100L ångmantlade gryta som skall modifieras lite.

4 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-12-04 19:21:10)

Vi har samma fundering kring bryggverk, skillnaderna vi ser är att Braumeister, 3200W, kör RIMS ked pump och verkar ha ett aktivare svenskspråkigt community, Camurrin kör elektrisk doppvärmare på 3000W och har omrörare i maltbädden.

Jag har inte använt något av dem men när jag läst olika forum för att få svar på samma fråga verkar användarna i båda läger väldigt nöjda, gör fina konsistenta öl och verkar känna sig ha få begränsningar. Båda bryggverken är snarlikt prissatta, ser bra ut, enkla att arbeta med och lätta att diska. Man blir nog nöjd med båda.

Ser man på arga inlägg eller diskussioner kring förslag på hemgjorda customiseringar cirkulerar många trådar kring större och bättre kranar, avsaknad av olika tillbehör, krånglande pumpar, behov av bättre avsilningslösningar och olika försök till åstadkomma snabbare eller förbättrad koktemp. Jag tolkar det själv som att båda har lite väl nätta dimensioner på sina anslutningar, lite väl veka pumpar och svag värme/dålig isolering.

Vi skulle hellre köpa ett elektriskt Blichmann BrewEasy med TowerOfPower men det är fortfarande oklart för oss om ToP alls klarar svensk elektricitet.

Kanske jakeelee är något riktigt spännande på spåret, i varje fall just för oss? En Blichmann BE, men köra camurris Crouzet Millenium 3 styr istället för ToP?

Ska man göra starka öl är Camurrin bättre lämpad. Ska man göra olika batchstorlekar, 20l ibland och 60 ibland är Camurrin mer lämpad, den kan göra mer öl än BM också. Vill man stegmäska är Braumeistern mer lämpad. Bra kok har jag sett med bägge, även utan isolering. 3200w ska kunna ge bra kok på 50l om man inte har smuts på värmeelementen. Braumeistern har längre element än Camurrin vilket kanske ger mindre fastbränning i längden, men kör man rekommenderade diskningen med rengöringsmedel så ska det inte behöva byggas på några pålagringsproblem i något av bryggverken. Själv har jag provbryggt med min BM50 en gång och fick bra kok, nästan för bra så jag ska ställa ner tempen på kok en grad nästa gång och testa. Var väldigt nära överkok två ggr trots ordentligt avskummat uppkok så det var bra tryck i pipan.
Det går nog hitta nöjda och mindre nöjda kunder med bägge systemen och bäst är kanske att klämma och känna eller t.om vara med på en testbryggning och se vilken man gillar bäst. Bra öl går absolut att göra med bägge och smidigheten med automatiseringen är likvärdig.

6 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-11-30 23:15:18)

Lindh skrev:

Vill man stegmäska är Braumeistern mer lämpad.

Det var en intressant aspekt jag inte tänkt på, på vilket sätt skulle du säga att Camurrin är mindre lämpad just för stegmäskning?

Kaostronaut skrev:
Lindh skrev:

Vill man stegmäska är Braumeistern mer lämpad.

Det var en intressant aspekt jag inte tänkt på, på vilket sätt skulle du säga att Camurrin är mindre lämpad just för stegmäskning?

Dels är inte programvaran gjord för fler än 3 raster har jag för mig, men jag har pratat med Magnus (MM) som tagit fram CB50 ihop med Camurri Brevetti i flera timmar om Camurrin inför reklamfilmen jag gjorde åt dom och han menar att stegmäskning är till för den gamla sortens malt som inte är så väl modifierad. Modern malt behöver varken proteinrast eller uppdelning på 63/72c för att ge bra utbyte utan enstegs funkar galant. Jag är beredd att hålla med honom förutom till veteöl där man gärna lägger sig på 45c först. Camurrin är designad för att mäska in över 55c som jag minns rätt grader. Jag tror inte det finns några större tekniska hinder för stegmäskning i maskinen men den är inte tänkt att använda på det viset.

8 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-12-01 21:38:29)

Att syrarast inte behövs i ett modernt bryggeri kan man ju tänka sig då man enkelt kan anpassa PH mm med enkla ofarliga tillsatser. Fenolrasten som verkar ligga under camurrins normala inmäskningstemp (om så är fallet) är väl egentligen bara viktig för sydtyska veteöl?

Är det därför tre raster ska räcka, en Proteinrast (~50C) en Maltosrast (~62C) och en Dextrinrast (~72C), och att urmäskningen på max 78C inte räknas som en rast...  eller kör man en längre maltosrast som gör att det inte finns något över till dextrin... eller blir upplägget annorlunda pga att camurrin har en blandare eller något annat coolt trick? Varför inte bara tillåta fler steg steg i programmeringen, Crouzet modulen i styret är nog inte i sig begränsningen på just den punkten?

Notera att jag INTE egentligen kan sådant här, så jag har antagligen helt missat någon riktigt väsentlig poäng. Vi skall ju precis lägga order på ett bryggverk och Camurrin är ju ett av de vi väljer mellan.

Och på samma bog, förlåt en novis: kornmalt, vetemalt, rågmalt, havremalt och olika omältade sädessorter har man ju sett i recept, även specifika namn på olika varianter från olika typer av regioner av dessa sädesslag (som man inte ens visste fanns)... men vad menas med "Gammal sorts malt" och "Modern malt"?

Gammal sorts malt går numera under beteckningen grovmältad malt och är slarvigare gjord med flit kan man säga. Välmodifierad kan man benämna modern malt. Tekniken i mälterierna har gått framåt och dagens malt ger mycket stabilare och bättre utbyte än för säg 20 år sen. Läser du någon äldre hembryggarguide så kommer det rekommenderas proteinrast i många av recepten, så är det inte längre. Väldigt många kör enbart med en rast på 66c och det är den gamla engelska mäskstilen från början. Det fungerar mycket bra och man behöver absolut inte gå upp till 76/78 efteråt, det är enbart för att underlätta lakningen och döda enzymerna så de inte konverterar mer stärkelse till socker (om man vill ha sötare/dextrinhaltigare öl). Med andra ord räcker det med en rast och det är så jag bryggt 95% av mina bryggningar. Senaste halvåret började jag ha varmare lakvatten i början så bädden hamnade på 76c men det räknas nog mer som varmare lakning än utmäskning.

Lindh skrev:

Gammal sorts malt går numera under beteckningen grovmältad malt och är slarvigare gjord med flit kan man säga. Välmodifierad kan man benämna modern malt. Tekniken i mälterierna har gått framåt och dagens malt ger mycket stabilare och bättre utbyte än för säg 20 år sen. Läser du någon äldre hembryggarguide så kommer det rekommenderas proteinrast i många av recepten, så är det inte längre. Väldigt många kör enbart med en rast på 66c och det är den gamla engelska mäskstilen från början. Det fungerar mycket bra och man behöver absolut inte gå upp till 76/78 efteråt, det är enbart för att underlätta lakningen och döda enzymerna så de inte konverterar mer stärkelse till socker (om man vill ha sötare/dextrinhaltigare öl). Med andra ord räcker det med en rast och det är så jag bryggt 95% av mina bryggningar. Senaste halvåret började jag ha varmare lakvatten i början så bädden hamnade på 76c men det räknas nog mer som varmare lakning än utmäskning.

Tusen tack för massa bra och informativa inlägg alla, och tusen tack för en helt grym blogg Lindh!

Jag skal göra "old school" öl, med hemgjord "old school" malt så jag antar att Braumeister 50 isf blir bättre då....eller kanske rentav BIAB? ;-)

Ja kör du med egenmältad malt kan det vara läge att stegmäska men det är inget du behöver speciell utrustning för om du har tid/lust att stegmäska. BIAB lirar bra till stegmäskning, framförallt om du har något skydd i botten under. Du kan stegmäska både i kastrull på spis eller via infusioner av kokande vatten. Beersmith räknar ut allt åt dig så det är inget svårt egentligen men det beror på storlek också. Har du en bra isolerad mäsktunna och kör 25l-batcher så är det enklare än 50l-batch i en kastrull med dålig isolering och du tappar grader hit och dit.

Kul att du gillar bloggen! smile

12 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-12-02 16:02:51)

Ja, även vi gillar din blogg, Lindh, keep up the good work.

Vi är mycket intresserade av just CB50, framför allt gillar vi principen med omrörare och att den tar liten plats. Dessutom är den ju både snygg, enkel att använda och diska samt klarar av att göra större batcher för starkare öl än t.ex BM. Vi bryr oss inte alls om att den har skruvad plastkran, eller det utomordentligt korkade tilltaget att man måste ligga på golvet för att ställa in styret. (Får väl köpa till bluetooth tillägget *ler*)

Jag läste på uppmaning av MaltMagnus Brad Smiths inlägg på BeerSmith: http://beersmith.com/blog/2013/02/08/mu … e-brewing/

Utifrån detta perspektiv uppfattar jag att Smith menar att PH-värden sätter man idag lättare med enkla tillsatser än via syrarast och att proteinrast är i praktiken är onödig för de 95% av ölsorterna som kör med vanliga mältade sädeslag, men... att de 5% av ölsorterna (t.ex vissa sydtyska veteöl, och diverse obskyra recept med olika varianter av omältad säd) inte kommer att kunna bryggas... med mindre än att man "Pre-cook, flake or torrify the unmalted cereals". Så även dessa öl kan man då uppenbarligen brygga även i CB50, men med lite finurlighet i förberedelserna.

Jag tolkar det hela som att CB50 är ett lättanvänt och trevligt bryggverk som klarar av att brygga i princip allt (även starkare öl i större batcher jämfört med BM50), men att det kanske inte är riktat mot de riktigt finurliga bryggarna som väldigt ofta vill brygga olika mer eller mindre obskyra recept med t.ex omältad säd.

Kan tänka mig att många proffsbryggare kan köra CB50 eller CB200 som pilotbryggverk, särskilt eftersom även kommersiella bryggerier som lever på obskyra öl ändå vill kunna rationalisera sina bryggprocesser och ingredienser så långt det går, om inte annat för lönsamhetens skull.

Humling verkar man enkelt göra direkt i koket utan humleburk eftersom det inte är några pumpar och slangar som kan sätta igen, och omröraren skapar en liten whirlpool effekt, så man ska kunna tappa ur vörten nertill utan alltför mycket trams när man är klar. Kylslingan ser smutt ut, men vi kommer nog att kyla in-line via pump till jästankarna. Antagligen kan vi behöva sätta någon sorts sil/filter efter kranen, innan pump och PVV, men det är ju på varma sidan så det ser vi inget problem med. Det lutar s.a.s alltmer åt en CB50 för oss.

En fundering vi inte har klart för oss ännu är väl egentligen om det är en medvetet vald designidé (pga omrörare/värmespiral mm?)  att begränsa sig till just tre programmerade raster och första temp kring 55C? Eller om det mest är en lite "olycklig kompromiss" pga just den valda styrmodulen/uppvärmningen? Om man skulle kunna programmera om/uppgradera/byta ut den nuvarande Crouzet modulen till en Crouzet med fler programmerbara steg så skulle väl även även "old-school" bryggarna slappna av och kunna följa alla  sina gamla invanda mäskprofiler mer slaviskt? Det skulle ju inte hindra de 95% som vill köra som vanligt.

Eller skulle något annat i Camurrins grundprincip då motverkas?

Fick ett bra praktiskt tips om Camurrin idag kring 3-stegsbegränsningen:

Traditionella mäskningsraster:
1 Syrarast    35-40C, upp till ett par timmar
2 Fenolrast   40-45C, 15-30 min (vid sydtysk veteöl)
3 Proteinrast 48C-52C, 15-60 min
4 Försockringsraster: (Glidande skala mellan rasterna nedan beroende på smaktarget)
   a) Maltosrast,  ~62C,
   b) Dextrinrast  ~72C, (om högre restsötma är önskvärd)
5 Utmäskning, 78C
6 Kok

Man har ju tillgång tre valfria raster raster, lyfter ur korgen och kör sedan igång ett nytt program med 1 steg som bara är kok. Det ger en praktisk och naturlig tillgång till i alla fall 4 programsteg, och då är man ju i princip hemma.

Rast 1 hanteras enkelt med t.ex Calcium eller mköksyra etc,
Rast 2 kan vid behov hanteras med att köpa pre-cooked, flaked eller torrifyed malt.
Rast 3 behövs väldigt sällan ändå eftersom dagens vanliga maltsorter normalt redan har tillräckligt hög proteinhalt.

Det tog bort ett ganska viktigt frågetecken, iallfall just för mig.

14 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-12-04 19:26:34)

Huvudorsaken enligt tillverkaren till att de promotar tre steg är inte mjukvaran, bryggverket, omröraren eller värmeelementet. Orsaken att Camurri vill mäska in direkt kring på 60 grader är förutom ett enkelt repeterbart handhandavande att det kraftigt minskar risken för fastbränning på elementen vilket det gör det svårare att diska och kan ge oönskade smaker.

Antar att det är ett kort 3000W element med hög värmedensitet, w/cm, och att det jobbar med kontaktor som kör 100% PÅ eller AV.  Att ett HERMS verk inte bränner vid är ju känt. Men jag förstår inte alls varför lägre temp vid inmäskning skulle påverka en Camurri med omrörare mer än ett recirkulerande RIMS verk som BrauMeister eller Blichmann BrewEasy?

Är det för att pumpen i ett RIMS kontinuerligt flyttar bort den hetaste vätskan från botten till toppen, medan camurrin visserligen galant rör om inne i själva maltbädden i den inre hinken, men att dess värmepinne värmer vätskan längst ner och att den då bränner lättare då dem mest går runt i cirkel istället för förs iväg?

Varför är problemet för fastbränning högre just vid lågtemp inmäskning?

Jag har skrivit lite om CB-50 (och jämfört med Braumeister) om någon är intresserad... även kollat lite på möjligheterna att modifiera mjukvaran i CB-50.

http://kgb.kesudden.net/index.php/utrus … -bryggverk
http://kgb.kesudden.net/index.php/brygg … okey-stout
http://kgb.kesudden.net/index.php/artiklar/57-cb50-plc

//Micke

Kanonintressant inlägg Micke! Hippas du fortfarande är nöjd.

Som du ser i tråden ovan hade vi funderingar kring begränsningen kring 3+1 rast, och ingen info om det går att programmera påminnelser för givor mm. Det senare kan man ju enkelt lösa på andra sätt såklart.

Sedan ser jag nu på en av dina bilder lite av varför de är oroliga för inmäskning under 60C pga fastbränning.

3000W i en så kort doppvärmare ger nog ett ganska extremt efektdensitet, typ watt/cm... (Blichmann har uppskattningsvis 5-10 gånger längre doppvärmare för samma toppeffekt som de tagit fram just på grund av att de vill minimera risken för fastbränning).

Du skrev om ett nytt firmware, är det något som finns redan nu, eller ditt önskemål om hur det borde vara?

Vi skall precis till att köpa en Camurri, så vi kanske skulle kunna göra gemensam sak tillsammans med MM och programmera till en lite snyggare variant? Begränsningen verkar inte sitta i programmering av Crouzet i allafall.

Några andra intressanta mer praktiska omdömen från dina senare bryggningar? Vi funderar t.ex lite kring att bottenslabbet pga position/storlek på kran skulle göra det svårt att bara pumpa vidare till fermentorn. Vi tänkte att om det blir ett problem kan man väl alltid bara tappa ur allt till en extern rostfri hink med sil, och från den via en fast port ut sedan pumpa vidare genom plattvärmeväxlaren till fermentorn. Det skulle ju ändå bara ske på den fortfarande varma sidan.

Hej!

Har nu fått våran Millenium 3 och har redan köpt till en expansion med in och utgångar och en ethernet modul smile
Börjat fixa med programvara som kommer att bli ganska häftig när den blir klar.
Först ställer man in tider och temperaturer som man vill ha och trycker start. Korgen sänks då ner automatiskt med en motor vinsch och samtidigt fylls grytan med mäskvatten och ett litet kärl som sitter på
masten för maltpipan. Dessa fylles automatiskt via flödesmätare och startar sen elementen i grytan och värmer till satt temp. Larm uppkommer och säger att man ska fylla på malt. Bekräfta med knapp.
I detta läge startar omröraren och tiderna och temperaturena stegar vidare enligt satta värden. 15 min innan mäsktiden går ut så startar elementet i den lilla lakvatten kokaren och inväntar sluttiden.
när mäsktiden är ute så höjs korgen automatiskt och lakvattenpumpen startar och lakar med satta temp och mängden. Koket kan börja!
Antal humlegivar som skall finnas tillgängliga har jag inte bestämt ännu men typ 10 olika tider ska det nog bli iaf.
Enheten kommer bara att larma visuellt och med ljud, ingen bekräftelse behövs när given/givarna ska läggas i.
När koket sedan är klart kommer ventil till vörtpumpen öppna i några sek innan pumpen startar och circulerar vörten genom en plattis tillbaka i kokgrytan.
Samtidigt öppnar kallvatten ventil för kylningen på plattisen och temperatur efter vörten passerat växlaren känns av. När tempen är låt säga 25 grader så vänder 3 vägs ventilen och matar över till jästanken.
Efter att satt antal liter passerat flödesgivaren som sitter på väg till jästanken, så kommer den oljefria kompressorn att starta och mata in luft via en syre sten.

Har inte tänkt ut jäsningen ännu men har och göra med ovan än så länge smile

Systemet kommer att gå att styra med tex en surfplatta via ett SCADA interface.

Spännande. Följer gärna detta framöver.

Hej!
Nu börjar iaf menyer och dylikt ta form. Hur många olika tider för humlegivar tycker ni att man bör ha med?

jakeelee skrev:

Hej!
Nu börjar iaf menyer och dylikt ta form. Hur många olika tider för humlegivar tycker ni att man bör ha med?

Mer än vad man kan tycka är nödvändigt :-)

jakeelee skrev:

Hej!

Har nu fått våran Millenium 3 och har redan köpt till en expansion med in och utgångar och en ethernet modul smile
Börjat fixa med programvara som kommer att bli ganska häftig när den blir klar.
Först ställer man in tider och temperaturer som man vill ha och trycker start. Korgen sänks då ner automatiskt med en motor vinsch och samtidigt fylls grytan med mäskvatten och ett litet kärl som sitter på
masten för maltpipan. Dessa fylles automatiskt via flödesmätare och startar sen elementen i grytan och värmer till satt temp. Larm uppkommer och säger att man ska fylla på malt. Bekräfta med knapp.
I detta läge startar omröraren och tiderna och temperaturena stegar vidare enligt satta värden. 15 min innan mäsktiden går ut så startar elementet i den lilla lakvatten kokaren och inväntar sluttiden.
när mäsktiden är ute så höjs korgen automatiskt och lakvattenpumpen startar och lakar med satta temp och mängden. Koket kan börja!
Antal humlegivar som skall finnas tillgängliga har jag inte bestämt ännu men typ 10 olika tider ska det nog bli iaf.
Enheten kommer bara att larma visuellt och med ljud, ingen bekräftelse behövs när given/givarna ska läggas i.
När koket sedan är klart kommer ventil till vörtpumpen öppna i några sek innan pumpen startar och circulerar vörten genom en plattis tillbaka i kokgrytan.
Samtidigt öppnar kallvatten ventil för kylningen på plattisen och temperatur efter vörten passerat växlaren känns av. När tempen är låt säga 25 grader så vänder 3 vägs ventilen och matar över till jästanken.
Efter att satt antal liter passerat flödesgivaren som sitter på väg till jästanken, så kommer den oljefria kompressorn att starta och mata in luft via en syre sten.

Har inte tänkt ut jäsningen ännu men har och göra med ovan än så länge smile

Systemet kommer att gå att styra med tex en surfplatta via ett SCADA interface.

Låter för jävla coolt måste jag säga :-)

löjligt nyfiken på detta projekt , görs det några framsteg? smile

Håller fortfarande på med programmet till Millenium plc.n men har stött på lite problem som jag måste lösa.
Hoppas på att detta ordnar sig under veckan smile Får lite konsultering i dagarna.

Kommer på Youtube sen va ;-)