1 Senast ändrad av J.W Bottomtooth III (2014-12-27 16:40:45)

Jäst och kallt väder

Jag har nu samlat ihop all utrustning jag behöver för att brygga och står inför att köpa råvaror. Hade tänkt beställa allt från humle.se. Det jag funderar över är om jästen kommer överleva frakten? Det är ju ganska många minusgrader nu.

Sv: Jäst och kallt väder

Tjena,
Ganska ny på det här men generellt tror jag inte att kyla (inom rimliga gränser) är skadligt för jäst. Det jag antar kan hända är att jästen blir inaktiv men om du bara ser till att ha den rumstempurerad vid användandet blr det inte vara några problem. Tror jag...

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Det är torrjäst jag ska beställa om det hjälper.

Den kommer överleva.
Ta fram den en stund innan du brygger så att den kommer upp lite i temp.
Rehydrera det ca 30 min innan du tillsätter den i vörten.

Jazze skrev:

Den kommer överleva.

Hur gör du när du rehydrerar? Fuktar du bara jästen med kokat och avsvalnat vatten eller "dränker" du den helt? Finns det några riktlinjer för hur mycket vatten som ska användas etc?

///M

"Trying is the first step toward failure."

MadManMacho skrev:
Jazze skrev:

Den kommer överleva.

Hur gör du när du rehydrerar? Fuktar du bara jästen med kokat och avsvalnat vatten eller "dränker" du den helt? Finns det några riktlinjer för hur mycket vatten som ska användas etc?

///M

Från Fermentis hemsida:

rehydration instructions
Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 27°c± 3°C (80°F ± 6°F). Leave to rest 15 to 30 minutes.
Gently stir for 30 minutes, and pitch the resultant cream into the fermentation vessel.

/Martin