Kylskåp finns i alla möjliga höjder och storlekar. Gemensamt är att det nästan undantagslöst är en låda längst ned längst in vilken kompressorn sitter bakom vilket tar plats.
Ett av de vanligaste standardmåtten är 850mm högt och 550-600mm brett. Sådana skåp finns vidare med eller utan frysfack. Jag har ett dylikt utan frysfack, i detta får man in en 30L jäshink under förutsättning att man klipper bort den översta delen med platshättan från jäsröret (vattenlåset blir ju ändå kvar). Vill man inte jäsa i det så ryms precis två stycken Corneliusfat ståendes framför lådan som innehåller kompressorn liksom halvt inne i själva dörren.
Vidare har jag även en 105cm hög kyl i vilken jag får in 4st Corneliusfat (2st på hyllan som skapas av kompressorn samt 2st halvt inne i dörren). Denna kyl har jag dedikerat till just faten. I denna skulle man nog kunna få in en 60L jäshink om man skulle önska göra större satser. Kyl med detta mått är betydligt ovanligare men erbjuder optimal utrymme för just fatkylning.
Hoppas detta gav någon vägledning.
//NJN