1 Senast ändrad av Jubi (2014-12-15 21:33:05)

Val utav Bielmiergryta?

Hej

Jag ska precis ta steget att gå ifrån ölsatser och funderar på utrustning.
Istället för en kittel har jag fastnat för en Bielmier.

Jag vill ogärna ha den i plast, pga alla problem med exponerad värmeelement.
Dock verkar den rostfria endast vara 1800w. Det känns lite i underkant.

Är den i emalj ett bra alternativ? Då det inte är exponerat värmeelement samt 2000w.

Återkom gärna med andra synpunkter/alternativ.

http://www.bielmeier-hausgeraete.com/pr … nautomaten

Sv: Val utav Bielmiergryta?

Min erfarenhet är att emalj är betydligt svårare att rengöra än rostfritt. Det bränner fast mer och djupare på nåt sätt och är svårt att få helt rent.
Jag har en motsvarande Bielmeier rostfri 1800W (Rommelsbacher) som jag spetsat med ett litet 600W element på insidan för att få ordentligt kok då 1800W bara sjuder 25 liter trots dubbelisolering.

Av vad jag läst så verkar det stämma att 1800w inte räcker för ett kok. Så då blir det någon liknande som du har.
Vad har du för extra element? Samt hur har du kopplat in det?

Men den i emalj är väl ändå ett steg upp ifrån plastvarianten?

jag körde med en tyskgryta typ samma modell men annan tillverkare tidigare. Den var på 1800W och krävde isolering och lock för att få ett rullande kok.
Et annat problem var att termostaten slår av när den kommer upp i koktemp så det är ockse en sak att tänka på. DU kanske bör koppla ur termostaten. Jag vet inte hur dessa är numera. kanske fungerar bättre idag?

Forsmo skrev:

Av vad jag läst så verkar det stämma att 1800w inte räcker för ett kok. Så då blir det någon liknande som du har.
Vad har du för extra element? Samt hur har du kopplat in det?

Men den i emalj är väl ändå ett steg upp ifrån plastvarianten?

Elementet är det här: http://www.ebay.com/itm/7mm-Tubular-Bun … 43cb01b731

Jag borrade två hål för det och satte fast en jordad kopplingslåda i aluminium på utsidan för att skydda kopplingarna. Satte även en voltregulator till för att kunna tune:a in koket bättre, 2.4kW blir lite väl stormigt.

Sen blåste jag elektroniken och termostaten (som för övrigt var helt off) och satte i en Sestos PID som styr tempen plus minus 0.3 grader nu. Blir rätt varmt under grytan i utrymmet där elektroniken är så satte en chassifläkt som håller den värsta värmen borta. Funkar hur bra som helst.

Jag köpte 2000watts-element på Bielmeiers hemsida. Nu hittar jag bara 1800w som reservdel men dom kanske har det i lager ändå?

magnus_a skrev:

Jag köpte 2000watts-element på Bielmeiers hemsida. Nu hittar jag bara 1800w som reservdel men dom kanske har det i lager ändå?

Blev det stor skillnad på att byta till 2000watt istället för 1800?
Hur mycket fortare går det att koka upp?
Håller det en jämnt kok nu?

Svårt att säga hur stor skillnad det blev.

Med 1800w hade den svårt att koka utan lock på.

Nu kokar den jämt med 25-26 liter. (Jag har 29l-versionen och har inte testa med mer i)

Då får det bli en med 2000w .
Tack för hjälpen

2000 w Bielmeier i rostfritt, dolt värmelement
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/bi … l-040001-1

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Hej
Vi står i begrepp att kanske köpa denna gryta.
2000w tror jag att den ligger på.
Min fråga är hur lång tid tar det att koka upp 25-26L med denna ?

Tacksam för besked