Karamellmaltens betydelse i en IPA?
Hej!
Jag har lite svårt att få variation på smaken på mina IPA... Möjligen beror det på annat än ingredienserna (vilket jag försöker utreda just nu) men min fråga till er är vilken betydelse karamellmalten har i en IPA. Jag har efter mycket läsning och lyssning kommit fram till att jag inte vill ha mer än 5-8 % karamellmalt och resten basmalt (använder främst Weyermann pale ale malt).
Vad är syftet med karamellmalten? Har det förutom färgen betydelse för skum, munkänsla, sötma osv? Ska jag rentav hoppa över den om jag vill "börja från början" och få fram humlen mer i smaken (arom och beska för all del men främst i smaken). Läser man t ex Humlegårdens beskrivningar på olika karamellmaltsorter så låter det ju alltid som en kanonidé att slå i några procent i det mesta man brygger ;-)
Jag kan tillägga att jag försökt efterlikna "optimalt" IPA-vatten, typ Randy Mosher och andra förståsigpåare på nätet. Oavsett så är smaken rätt trist, ohumlad och likartad från bryggning till bryggning, fast jag varit otålig och gjort olika recept... Just nu har jag en enkel ale (Singe Amarillo från boken Brygg ditt eget öl) i kylen och den är gjord på ett lite annat sätt än tidigare process så får vi se hur det blir... Förebild i genren är Oppigårds Indian Tribute, även om jag av naturliga skäl inte förväntar mig en lika bra öl från garaget (just nu i alla fall)! Tillägg #2; mina lager och stouts blir bra och delar absolut inte "den där" bi-smaken.
Ett hojt rakt ut i natten men om någon har en idé hur så är jag tacksam för all hjälp!
Mvh
Micke