Desinficera kolsyreutrustningen?

Hej!

Jag undrar hur ni andra gör med er slang och regulator från kolsyretuben. Brukar ni på något sätt desinficera eller säkerställa att dom är fräscha? Jag misstänker att jag vid någon tidigare "forcerad kolsyrning" fått in öl i slangen och att det nu kanske växer lite fulingar där inne! Eller är det en så ogästvänlig miljö att det är omöjligt? Det borde ju höra ihop med hur ofta man använder slangen... Jag har en lång slang (ca 3 meter) för att nå runt bland faten. Den hänger såklart i rumstemperatur hela tiden.

Jag tycker jag ofta får en väldigt säregen bismak och letar helt enkelt efter möjliga orsaker. Kolsyrningen är en gemensam nämnare för alla min fatöl (såklart) så det skulle kunna vara en bov, eller?  I morgon ska jag göra en mini-batch på 6 liter som jag ska behandla väldigt annorlunda mot min vanliga process och dessutom flaskjäsa.

Mvh
M

Sv: Desinficera kolsyreutrustningen?

Den enda gången jag har fått öl som har gått tillbaka i kolsyreslangen har jag fyllt ett fat med kokande vatten kopplat slangen till fatet skakat fatet för att få tryck och låtit det heta vattnet rinna igenom.

Robert