Precis, största skillnaden mellan STC-1000 och UT200 är att STC1000 även kan anslutas till en värmekälla. Man måste även ordna med elkablar till STC-1000 medan UT200 pluggas rätt in i ett uttag. STC-1000 har dock en funktion som förhindrar korta cykler, vilket skonar kompressorn.
STC-1000+ är en mjukvara som jag har utvecklat för STC-1000, som lägger till en del sköna funktioner för att jäsa öl. Största fördelen är kanske att man kan programmera in 'profiler', dvs temperaturkurvor som jäsningen skall följa. Man behöver alltså inte hålla på och ränna och ändra temperatur för hand. Diacetylrast och långsam sänkning av temperatur ner till lagringstemp, kan alltså programmeras in att skötas helt automatiskt. Programmering av profiler sker via knappsats och det finns plats för 6 st profiler. Profilerna lagra i EEPROM och finns alltså kvar även om strömmen bryts. På samma sätt, om man råkar ut för strömavbrott mitt i en körning, fortsätter den automatiskt på rätt ställe i profilen när strömmen kommer tillbaka.
Det finns även några fler inställningar man kan göra än på originalmjukvaran samt förbättringar i temperaturhanteringen (filtrering), menyer som är lätta(re) att förstå, så man inte måste ha manualen tillgänglig, m.m.
Min mjukvara är helt open source, även till den arduinobaserade programmeraren som jag utvecklat och steg-för-steg instruktioner hur man gör för att uppgradera finns. Det finns även en par bra videofilmer på projektets hemsida som visar både hur man använder mjukvaran, samt programmerar om en enhet.
Känner man ändå att det är för komplicerat, så skicka ett mail, så kan jag hälpa till (står du för frakten så programmerar jag om din enhet åt dig, eller i värsta fall kan jag ev. sälja en). Men maila först isf.
//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p