tankesätt vid extraktbryggning?

Tänkte ge mig på att brygga med maltextrakt ett tag... brygga lite oftare och låta det ta lite mindre tid (själva processen).
Idag blir det bryggning lite för sällan bara för att jag måste boka upp så mycket tid. Så jag hoppas på att maltextrakt ska hjälpa mig att kunna hålla på lite oftare.

Det jag läst är att jag ska tänka 1kg torrt extrakt för ca 8 liter öl och 1kg flytande för ca 5liter öl.
Kan det stämma?

Jag brygger idag just ca 8 liter öl, har bara en kastrull på 10 L, så 8 brukar bli lagom för att man ska få plats.

Därför tänker jag mig ett recept på
1kg torrt maltextrakt
0-300g malt (karamell, special osv).
60-100g humle

Är dock lite osäker på hur jag går tillväga med extraktet....
Jag tänker mig mitt tillvägagångssätt såhär:
1. värm upp 7 liter vatten i en kastrull, när det passerar 75 grader blandar jag i all maltextrakt.
2. om jag använder mig av en del extra malt har jag i förväg mäskat denna och kan hälla i vörten i kastrullen med maltextraktet.
3. allt rörs om medans temperaturen stiger
4. när det börjar koka tillsätter jag min första humle och låter därefter koka i sina 60min med diverse stop för att tillsätta mer humle.

tänker jag fel.
har bara tidigare kört från grunden med mäskning av all malt.

kanske får modifiera mängden vatten så att det inte rinner över i kastrullen och se till att jag får ut 8 liter i mitt jäskärl.

2 Senast ändrad av jaymo (2014-12-08 11:36:54)

Sv: tankesätt vid extraktbryggning?

Hur mycket extrakt du ska ha beror ju på vilken typ av öl du vill göra - hur stark du vill ha den...

Vi brukar räkna att 1 kg torrt extrakt = 1.6 kg vanlig malt. Vi gör detta när vi ersätter delar av vår malt med extrakt, och då brukar det bli ungefär samma.
(beror ju lite på vad man har för effektivitet i sin vanliga mäskning, samt vilken mäsktemp man kör, så det kan bli lite starkare med extrakt)

Så du skulle kunna utgå från ett All-grain-recept du gjort tidigare och byta ut motsvarande 1.6 kg malt mot 1 kg extrakt.

Du kan tillsätta extraktet så som du föreslår, det spelar ingen stor roll när du gör det bara det får koka med humlen. I början kan det bli klumpar men dessa löser upp sig på några minuter när det kokar. Du behöver inte röra om, går fortare att få upp kok om du har locket på under uppvärmningen. Men såklart håll koll så det inte kokar över!

Du tänker rätt smile

Om du har problem med storleken på grytan så kan du koka t.ex. 7 liter i din gryta och sedan späda upp till 8 liter eller vad du nu har för önskad volym vid kylningen efter koket.
Tänk på att en del kokar bort under koket.

Sv: tankesätt vid extraktbryggning?

Skall du bara använda extrakt är det bara att värma upp vattnet och tillsätta extraktet och därefter humlen när det börjar koka.

Delmäskar du en mindre mängd specialmalt så kan du ju mäska det i "korrekt" temperatur i 15-60 minuter och enkelt sila av det ett par gånger genom ett durkslag och hälla ner med övrigt kokvatten.

För att beräkna mängderna(framförallt på humlen) så är det ändå lämpligt att använda en kalkylator, som t.ex Brewersfriend
http://www.brewersfriend.com/homebrew/r … alculator/
..Där finns olika extrakttyper med. Det finns både spraymalt och flytande maltextrakt och du kan välja mellan helmalt, delmäskning eller extraktbryggning.

Jag gjorde mina första extraktbryggningar för ett par veckor sedan efter att bara bryggt helmalt. Jag inser att det kan vara ett ganska snabbt och smidigt sätt att testa framförallt humlekombinationer som man är nyfiken på.. Sen kan man slå till med helmaltsbryggning när man har tid och lust att brygga de där goda ölerna som man vet blir lyckade. smile

Retsticka men ingen taskvört!