Must jäst på flaska

Skulle behöva lite input och råd. I förra veckan mustade jag äpplen och fick ut ca 50 liter äpplemust. Min plan var att göra jäsa cider på 35 liter och spara resten på flaska som ojäst äpplemust att drick till frukost tex. Ciderns sattes och jäser fint. Musten pasturiserade jag till 80 grader och tappade upp varm på rengjorde ölflaskor (sterisan) och kroakde med kronkork, ställde ner i källaren och var glad. Nu en vecka efteråt har 80 % av flaskorna börjat jäsa och förvandlat till verkliga bomber. Av säkerhetsskäl har jag nu öppnat alla och lagt på jäshink och där pluppar det på fint så det blir väl mer cider då. Men vad gjorde jag för fel med musten?
jag tänkta att all vildjäst i musten borde omkommit när jag värmde musten till 80 grader.. Kan det funnits jästsporer kvar i flaskorna efter rengöringen? Borde dessa inte dödats av den varma musten när jag tappade upp? tror själv att felet ligger i flaskorna då 10 flaskor inte har jäst (än).
Några råd om hur jag skall gör med nästa omgång för att de inte skall flaskjäsa?

Sv: Must jäst på flaska

Troligen sitter det i korken på flaskorna, vid 80 grader kommer allt som kan jäsa att dö, garanterat.
Enda rådet är att vara mer noggrann med rengöringen. Någon form av konserveringsmedel brukar också vara effektivt om man vill ha med det i musten. Bag in box kan också vara ett alternativ om man har större mängder.

jag frös min äppelmust i 50cl PET-flaskor.

4 Senast ändrad av sara736 (2014-12-20 19:15:31)

Då kanske man ska vänta med att experimentera med honung för dryg 50 spänn kilot. Går det att köpa lite större förpackningar med honung i Sverige?

Leta rätt på någon lokal biodlare, du kan säkert få mängdrabatt.