Prima trots jästkaka

Hej!

Det är dags för tappning av våran första ale idag. Den har stått på jäsning i samma kärl i 2 veckor nu och jag har läst runt om hur man enklast/bäst primar ölen. Sockerlag verkar ju vara att föredra. Sen har vi även valt att inte tappa om till sekundär då detta inte var "nödvändigt" enligt många källor.

Frågan är nu bara hur man gör med sockerlagen. Minns att jag läst någonstans att man försiktigt kan röra i sockerlagen utan att röra upp för mycket bottensats och sedan låta det stå 30min innan man flaskar för att ev. upprörd bottensats ska sjunka igen. Är det ett bra sätt att lösa det på om man inte har sekundär? Eller är det då bättre med socker/sockerlag direkt i flaskan?

Värt att notera är att vi använder Safale US-05 som jäst.

Tack på förhand!
/Julius

Sv: Prima trots jästkaka

När jag inte orkar tappa om till sekundär så brukar jag prima med socker direkt i varje flaska istället. Det är ganska smidigt och risken för infektion är inte speciellt stor om man är försiktig. En halv tesked bryggsocker är ca 1.6g.

+1 på det.
Jag tappar ju mest på fat men det som inte får plats i faten flaskas. Eftersom jag är lat och det eventuellt handlar om infektion i någon enstaka flaska så tillsätter jag strösocker på samma sätt. Kör 3 krm=3ml (lite mer än ½ tsk) --> ~2g / 33cl

Vi brukar använda sockerlag som vi kyler ner och häller i en jäshink. Därefter använder vi hävert och häller ner ölen från jäskärlet till den som "mellanlandning". Från det kärlet så kör vi sedan flasktappningen. Har du inte ytterligare en jäshink så investera i det, gör man på ovanstående sätt så slipper man mycket onödig jäst i de sista flaskorna och får en jämn sockernivå i alla flaskor man tappar upp.

Jag kör med sockerbitar i flaskan oftast pga lathet. Aldrig fått en flaskinfektion.

Tar en mockasockerbit (2,1g) till 33cl eller en snabbsockerbit (3,5?) per 50cl.

www.facebook.com/bjorwik

Tack för alla svar.

Vi körde på sockerbitsvarianten och det var smidigt. Nu står flaskorna och kolsyrejäser, ska bli spännande att smaka framåt jul!