Problem med jäsning av pilsner.

Hej.
  Är ny både på forumet och inom ölbryggning och vill börja med att tacka för all information man kan få här som nybörjare, hjälper väldigt mycket.
Tänkte se om jag nu kan få lite hjälp.
Är inne på min andra omgång pilsner och har problem med jäsning. Efter att jag bryggt den första ställde jag på en gång ner den i ett 10-gradigt rum, jäsningen kom igång bra och allt gick som det skulle. Nu på min andra omgång gjorde jag av någon anledning lite annorlunda, denna gången ställde jag in den i ett 19-20 gradigt rum för att jäsningen skulle ta fart innan jag ställde den kallt. Efter ett dygn flyttade jag ner kaggen i en 8-gradig jordkällare och efter 2 dygn i den såg jag inte längre något skum på toppen och tog ett og och märkte att det inte jäste över huvudtaget. Så jag flyttade upp den i 20-gradiga rummet igen och nu ett dygn senare har jäsningen kommit igång igen.
Tror ni att jag kan flytta ner den i kallrummet igen nu eller kommer jäsningen paja igen?
Vad händer med bärsen nu när jag strulat så mycket?

Sv: Problem med jäsning av pilsner.

Det smakade i alla fall gott nu när jag flaskade så det kanske inte blev nån katastrof.

Man bör snarare om man kan hålla en eller ett par grader lägre temp vid pitch  än man planerar att jäsa i.
Om man vill går det bra att jäsa ännu lägre än du nämde och höja bara några grader för diacetylrast. Men då tar jäsningen längre tid. Men man bör ju aldrig ha brått vid lagerbryggning. Att som det står på paketen eller torrjästens hemsida pitcha vid 20-24 grader är fel! Jästen faller i dvala vid tempsänkningen. Om man envisas med att göra så, måste man rampa ner tempen sakta över kanske 2 dygn eller helst mer mycket försiktigt. Jästen är ju levande, så se den som ditt husdjur.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tack för det rådet, låter ju egentligen rätt logiskt nu när du skriver det. Blir nog tvungen att fixa ett kylskåp som jag kan ha till lagerbryggningen.